حقوق معلولان در چهارچوب اعتبار مندرج در قوانین بودجه قابل اجراست

۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - ۰۳:۴۲:۱۲
کد خبر: ۲۰۳۳۵۶

برادر ارجمند، جناب آقای طهماسبی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام؛ 

 گزارشی با عنوان «خط فقر 15 میلیون است و مستمری معلولان ماهانه 546 هزار تومان» مورخ 19/1/1402 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل دراسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود. 

  حقوق معلولان در چهارچوب اعتبار مندرج در قوانین بودجه قابل اجراست

به استناد بندهای (ت)، (ث) و (ج) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه و بندهای (د) و (ن) ماده (28) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و ماده (71) قانون احکام دایمی، اجرای قوانین از جمله قانون حمایت از حقوق معلولان در چهارچوب اعتبار مندرج در قوانین بودجه سنواتی قابل‌اجرا بوده و ایجاد بار مالی مازاد بر قوانین بودجه سنواتی ممنوع است. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در چارچوب اعتبارات مندرج در قانون و متناسب با وصولی منابع به تکالیف خود عمل کرده است.

در سال 1401 اعتبارات ابلاغی سازمان بهزیستی کشور از محل منابع عمومی و یارانه‌ای معادل 229886 میلیارد ریال بوده است که با عنایت به بند (د) ماده (28) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و با توجه به وصولی درآمدها و سایر منابع عمومی، از این میزان اعتبار تا پایان سال 1401 مبلغ 221664 میلیارد ریال (معادل 96 درصد) به سازمان بهزیستی کشور تخصیص یافته است تا صرف انجام ماموریت‌ها و وظایف آن سازمان شود.

شایان‌ذکر است به استناد ماده (79) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی شده و قانونی برای پرداخت عیدی به مددجویان فوق‌الذکر وجود ندارد. همچنین با عنایت به سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکید بر برنامه‌محور بودن اعتبارات دستگاه‌ها در راستای پاسخگو نمودن دستگاه‌های اجرایی در قبال اعتبارات، سازمان بهزیستی کشور به عنوان دستگاه اجرایی اصلی حمایت از معلولان تعیین و ردیف‌های فرعی ذیل این سازمان با ردیف اصلی ادغام شده است.

این موضوع برای سایر دستگاه‌های اجرایی هم اجرا شده است. سازمان بهزیستی کشور به استناد قوانین بالادستی و همچنین ماده‌واحده لایحه قانونی تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب 24/3/1359 مکلف به حمایت و توان‌بخشی معلولان بوده و این موضوع از وظایف ذاتی این سازمان است. در این راستا برای اجرای ماموریت‌های سازمان بهزیستی کشور در لایحه بودجه سال 1402 کل کشور ذیل ردیف سازمان بهزیستی کشور (131500) اعتباری معادل 37900 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به قانون بودجه سال 1401 کل کشور رشد 65 درصدی داشته است. از رقم فوق اعتباری معادل 25585 میلیارد تومان معادل 67 درصد برای اجرای بخشی از مواد قانون حمایت از حقوق معلولان لحاظ شده است که به شرح ذیل است: 

10065 میلیارد تومان در برنامه ارایه خدمات توان‌بخشی در جدول (7) لایحه بودجه سال 1402 کل کشور 

12520 میلیارد تومان در تبصره (14) لایحه بودجه سال 1402 کل کشور برای پرداخت مستمری معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور 

مبلغ 3000 میلیارد تومان در جدول (21) لایحه بودجه سال 1402 کل کشور برای تأمین مسکن جامعه معلولان 

گفتنی است به استناد بندهای (ت)، (ث) و (ج) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه و بندهای (د) و (ن) ماده (28) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و ماده (71) قانون احکام دایمی، اجرای قوانین از جمله قانون حمایت از حقوق معلولان در چهارچوب اعتبار مندرج در قوانین بودجه سنواتی قابل‌اجرا بوده و ایجاد بار مالی مازاد بر قوانین بودجه سنواتی ممنوع است. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در چارچوب اعتبارات مندرج در قانون و متناسب با وصولی منابع به تکالیف خود عمل کرده است.

  مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

 

ارسال نظر