رکورد بازار شکست

۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - ۰۲:۴۶:۳۸
کد خبر: ۲۰۳۳۱۶
رکورد بازار شکست

شاخص کل بورس بعد ماه‌ها توانست سقف تاریخی خود را بشکند و سهامداران اندکی از جهنم موجود خارج شوند که جای بسی خوشحالی است. اگر نگاهی به کلیت بازار داشته باشیم متوجه می‌شویم تقاضا در سطح بسیار خوبی قرار دارد و زمانی که بازار در فاز اصلاح قرار می‌گیرد خریدارهای خوبی در ناحیه منفی وجود دارند. با توجه به وضعیت تکنیکال شاخص یکی از سطوح حمایتی را می‌توانستیم 2,220 در نظر بگیریم که طی یک رفتار عقلانی بازار به این مقاومت واکنش نشان داد که جای بسی خوشحالی است.

نکته جالبی که در شاخص بورس وجود دارد هر وقت شاخص از سطح تاریخی عبور کرده بعد از چند کندل سبز رنگ شروع به اصلاح زمانی کرده که این‌بار نیز بعد چند کندل سبز رنگ اقدام به درجا زدن کرده است که این موضوع را می‌توان امیدوار‌کننده در نظر گرفت چرا که یک کف حمایتی محکم برای شاخص به وجود خواهد آمد و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود پس اگر بخواهیم وضعیت مطلوب برای روند بلندمدت را در نظر بگیریم، بهتر است شاخص در این ناحیه درجا بزند.

از سویی دیگر هسته اصلی بورس کامودیتی‌محور است و کمبود موجودی انبار مس در چین باعث شده تا این فلز گرانبها با افزایش تقاضا مواجه شود که خبر بسیار امیدوار‌کننده است و برای کوتاه‌مدت نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. از سوی دیگر همواره پیک مصرف سیمان از اوایل اردیبهشت تا هفته آخر خرداد بوده است اما با نگاهی به معاملات بورس کالا متوجه خواهیم شد. تقاضای عجیبی برای سیمان وجود دارد و این امر می‌تواند به بروز بحران منجر شود و همچنین زلزله ترکیه باعث شده تا تقاضای خوبی نیز برای بسیاری از شرکت‌های سیمانی وجود داشته باشد.

همچنین پالایشگاها نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارند چرا که هم دلار هم قیمت نفت جهانی سطوح بالا را حفظ کرده‌اند و در نتیجه سهام پالایشگاها نیز خوب است. اما یک نیم‌نگاهی نیز می‌توان به خودرو داشت. با توجه به آنچه تابلو هست می‌توان انتظار کاهش پنج تا ده درصدی داشت اما حمایت‌های لایه لایه بسیار امیدوار‌کننده است و اگر خودرویی‌ها به ویژه لیدرهای اصلی بتوانند سطوح مورد نظر را حفظ کنند می‌توان برای این گروه نیز تقاضای مطلوبی متصور بود. بانکی‌ها با توجه به میزان دارایی که دارند از گروه‌هایی هستند که همواره مورد توجه بازار بوده و درنتیجه حرکت این گروه تاثیر بسزایی در کلیت بازار خواهد داشت. براساس آخرین اطلاعات بانک ملت توانسته ۱۸۳ همت از محل تسعیر ارز شناسایی کند.سهامداران می‌توانند سطح ۲، ۱۰۰ را به عنوان حمایت در نظر بگیرند.

 

 

ارسال نظر