بورس بهترین مسیر برای مولدسازی

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۰۳:۰۸:۵۳
کد خبر: ۲۰۲۹۲۴
بورس بهترین مسیر برای مولدسازی

بورس می‌تواند بهترین مسیر برای مولدسازی اموال دولتی باشد. بازار سرمایه خودش را در اصل 44 گسترش مالکیت عمومی و ایجاد یک اقتصاد شفاف و به دور از فسادخود را نشان داده و اثبات کرده است و مولدسازی در بستر بازار سرمایه سودساز است و می‌تواند مشارکت تمام مردم ایران را در پی داشته باشد. اکنون نزدیک به 60 میلیون سهامدار داریم و می‌توانند در هرگونه طرحی مشارکت کنند. البته به شرطی که دولت قدردان این مشارکت و حافظ سرمایه مردم باشد.

از سوی دیگر درخصوص سال 99 باید گفت که اتفاقات آن اغلب مربوط به ریسک‌های ناشی از دولت‌های وقت آن زمان بود. بعضا دستکاری‌ها خصوصا در حوزه بورس کالا با قیمت‌گذاری دستوری انجام می‌شود. قطعا ادامه این مساله و اینکه بازار سرمایه نتواند خودش را در برابر تورم حفظ کند باعث می‌شود که نقدینگی افراد حقیقی از بورس خارج شود و ما بلافاصله دوباره رشد قیمت ارز، سکه و املاک و مستغلات را شاهد باشیم. به نظر می‌رسد دولت در واقع این مساله را هنوز به آن صورت درک نکرده است که بداند یک بازار مولد برای جذب نقدینگی بازارهای موازی و مخرب است و محل جمع‌آوری نقدینگی مردم خواهد بود باعث مشکل در کلیت اقتصاد خواهد شد.

ما امیدوار هستیم که دولت به‌جای دستکاری در بازارهای کالایی و قیمت‌گذاری‌های دستوری، چند نرخی بودن قیمت ارز که فسادزا و تورم‌زاست اجازه دهد بنگاه‌ها کار واقعی خود را انجام دهند و مردم با سرمایه‌گذاری سالم بتوانند بازدهی مناسب به دست بیاورند و از آتش‌بازی سال ۹۹ به دور باشیم. سال ۹۹ و آنچه که اتفاق افتاد تقصیر بانک مرکزی بود. در ابتدای سال با کاهش نرخ بهره و ماه شمار کردن سود زمینه رشد را فراهم کرد و در میانه سال با دستکاری نرخ بهره بازار را دچار مشکل کرد. آنچه سال ۹۹ اتفاق افتاده و مابقی موارد، ریسک عمده‌اش دولت است و امیدواریم در سال جدید بازار از این ریسک‌ها به دور باشد.

روند بورس صعودی نیست. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برخلاف اینکه تورم قابل ملاحظه‌ای داشتیم و  بازارهای موازی به ویژه ارز، خودرو و املاک و مستغلات رشد قابل توجهی از خود نشان دادند، بورس به دلایل مختلف بعضا به دخالت‌های دولت‌های وقت (دولت دوازدهم) و سیاست‌هایی که آن زمان اخذ شده بود از بازارهای دیگر جا ماند‌. در یک ماه با توجه به اینکه بازارهای موازی موقتا آرام گرفتند و قیمت ارز و طلا و...‌ به نوعی درحال درجا زدن هستند بازار سرمایه راهکاری برای جبران عقب‌ماندگی‌های خودش به دست آورده است.

یعنی تنها چند روز است که شاخص کل ۹۹ عبور کرده‌ایم که بازار فاصله اساسی را که نسبت به بقیه بازارها پیدا کرده بود و پر نکرده است و سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاران در بازارهای غیر مولد درحالت زیان هستند. امیدوارم هستیم که با رفع مشکلاتی همانند نرخ بهره، دستکاری نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری بازار بتواند یک رشد واقعی داشته باشد.

 

ارسال نظر