غنی‌سازی ما یک قدرت است

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۰۱:۵۹:۵۴
کد خبر: ۲۰۲۹۰۰

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، ٢٠ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای را روز میثاق مجدد و وفای به عهد دانست و گفت: ۲۰ پروژه رادیودارو در دست اجرا داریم. محمد اسلامی به مناسبت فرارسیدن ۲۰ فروردین «روز ملی فناوری هسته‌ای» با حضور در برنامه صف اول تصریح کرد: وعده می‌دهیم که با تلاش کار کنیم. ۲۰ فروردین روز ویژه‌ای برای سازمان انرژی اتمی است و امیدواریم گام‌های بزرگتری بر داریم.

وی افزود: با توجه به مطالبه‌ای که مردم بوشهر داشتند که سازمان انرژی اتمی آب شیرین کن هم داشته باشد و بتوانیم از آن استفاده کنیم و در سفر رییس‌جمهور به بوشهر به ما ابلاغ کردند که پروژه هفتاد هزار متر مکعب را شروع کنیم و امیدواریم ظرف دو سال این پروژه را به اتمام برسانیم. معاون رییس‌جمهور همچنین ٢٠ فروردین را روز میثاق مجدد و وفای به عهد دانست و گفت: ثبت ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای، پیام واضحی از تحرک و پویایی است. وی ادامه داد: ٢٠ فروردین، روز میثاق مجدد و وفای به عهد است.

ما همه ساله این روز را از این جهت جشن گرفته و برگزار می‌کنیم که پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنیم . رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال ١۴٠١ همکاران ما با تلاش گسترده ١۵٩ دستاورد را ثبت کردند که از جنس دستاوردهای دانشی، فناورانه و صنعتی بوده است. اسلامی تاکید کرد: ١۵٩ دستاورد یعنی شما هر ١.۵ روز کاری در سازمان انرژی اتمی یک دستاورد به دست آورده‌اید. وی افزود: ٢٠ فروردین ١۴٠٢ به زعم ما و با توکل به خدا، نقطه عطفی خواهد شد تا این زیرساخت‌ها گسترش یابد و سال‌جاری شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر خواهیم بود. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به این موارد مردم در ٢٠ فروردین سال ١۴٠٣ با دستاوردهای بسیار متفاوت‌تر و کارآمدتری آشنا خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه پروژه آب شیرین کن تا کجا پیش رفته است، تصریح کرد: چند ماه طول کشید تا زمین را تحویل گرفته و آماده‌سازی آن را انجام دهیم و عملیات مطالعات ژئوتکنیک، مطالعات مربوط به خود سیستم صنعتی را که می‌خواهیم انجام دهیم، مطالعاتش را انجام دادیم و سیستم آب‌شیرین‌کن را انتخاب کردیم و قراردادهایش امضا شده، پیمانکار و سازنده مستقر هستند و عملیات اجرایی هم آغاز شده است. اسلامی ادامه داد: وعده دو سال دیگر را برای تکمیل آن داده‌ایم، یعنی تا ابتدای ۱۴۰۴ باید آب شیرین در لوله‌ها باشد و مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند. وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه وقتی می‌گوییم ۷۰ هزار متر مکعب برای چه میزان از نیاز مردم در استان بوشهر کافی است، گفت: اکنون آمار دقیق مصرف آب بوشهر را ندارم که مقایسه کنم ولی ۷۰ هزار متر مکعب یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن کشور قلمداد می‌شود.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در یک مقایسه‌ ذهنی با توجه به مصرف روزانه تهرانی‌ها فکر می‌کنید روزانه ۷۰ هزار مترمکعب مصرف ۲۰۰ هزار نفر را در استان یا شهر بوشهر کاملا می‌تواند مانند مردم تهران از آب بهره‌مند سازد، گفت: سرانه مصرف آب شاید در جنوب و شمال متفاوت باشد ولی بزرگ‌ترین ظرفیت آب‌شیرین‌کنی که اکنون در کشور نصب شده سامانه ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز است که برای مناطق فلات مرکزی، کارخانجات بزرگ آوردند مانند چادر ملو و گل‌گهر که آب را آوردند و اکنون بزرگ‌ترین ظرفیت است و یک ۲۰۰ هزار مکعب دیگر هم قرار است به آن اضافه کنند.

 

ارسال نظر