۷۵ درصد اقتصاد ایران دولتی است

۱۴۰۲/۰۱/۱۶ - ۰۹:۴۶:۴۲
کد خبر: ۲۰۲۵۰۳
۷۵ درصد اقتصاد ایران دولتی است

علیرضا سلیمی در ارتباط با راهکارهای مهار تورم و زمینه سازی تحقق رشد تولید، اظهار کرد: سال گذشته با توجه به آزادسازی قیمت‌ها، رشد چشمگیری را در زمینه تورم داشتیم که به زندگی مردم آسیب زد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تورم شدید موجب می‌شود که نه فعال اقتصادی قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد و نه مردم می‌توانند در زندگی شخصی خود برنامه‌ریزی مدوّن داشته باشند و از طرفی، باعث لرزان شدن شرایط در حوزه تصمیمات کلان شده که این مسئله باید مدیریت شود.

ماشین چاپ پول تعطیل شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: راهکار این است که ماشین به اصطلاح چاپ پول در بانک مرکزی تعطیل و کسری بودجه و رفتارهای پولی و مالی بانک‌ها، به ویژه بانک‌های خصوصی مدیریت شود. سال گذشته بخشی از تورم به دلیل همین رفتار بانک‌ها بود که آسیب وارد کرد.

وی تصریح کرد: بخشی از تورم نیز به دلیل کسری بودجه و بخشی هم به خاطر تنش‌های حوزه ارزی بود. دولت برای مهار تورم باید در تقویت ارزش پول ملی، تلاش‌های خود را بیش از گذشته انجام دهد و باید از همان روزهای آغازین سال به این حوزه ورود پیدا کرده و اجازه ندهد شعار سال بر زمین بماند.

۷۵ درصد اقتصاد کشور دولتی است

سلیمی گفت: در بحث تولید، توانایی‌های بسیاری داریم و ظرفیت‌های کشور ما بی‌نظیر است. متاسفانه بروکراسی شدید اداری باعث شده تولید در کشور آسیب ببیند. برای رشد تولید باید دست فعالان اقتصادی را باز کرد، دولت باید تصدی‌گری در بخش‌های مختلف را که امروز بر عهده دارد، رها کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد اقتصاد کشور ما دولتی است. اقتصاد دولتی یک اقتصاد شکست خورده و به معنی واقعی واپسگراست. دولت باید این امور را رها کرده و به مردم بسپارد، مگر در مواقع ضروری که رهبری نیز به آن اشاره کرده است. دولت حتی پس از سال‌ها، باشگاه‌های ورزشی مثل استقلال و پرسپولیس را نیز واگذار نکرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بخشی از سهام خودروسازان ما نیز دولتی است و دخالت‌های دولت باعث شده که خودروسازان خودروی باکیفیت و با قیمت مناسب به مردم عرضه نکنند. در بخش معادن نیز همین‌طور است. هرجا دولت ورود کرده، در آن حوزه موفقیتی حاصل نشده است.

سه بار افزایش قیمت زمین در یکسال!

وی ادامه داد: دولت، شرکت‌های شبه‌دولتی و شرکت‌های خصولتی نباید وارد اقتصاد شوند، بلکه باید مدیریت شده و به حاشیه رانده شوند. در زمینه زیرساخت‌های تولید، باید پویاتر عمل کرده و سرعت را بالاتر ببریم. به عنوان مثال، شرکت شهرک‌ها در سال گذشته سه بار قیمت زمین را افزایش داد که علت آن مشخص نیست. قانون می‌گوید زیرساخت‌ها باید تا درب مجموعه صنعتی برده شود، اما به قانون عمل نمی‌شود.

قوانین نباید روی طاقچه ادارات خاک بخورند

سلیمی افزود: قوانینی که در زمینه تولید وجود دارد، مانند قانون رفع موانع تولید که قانونی پیشرو است، نباید روی زمین بماند. این قانون با وجود برخی نواقص، دارای نکات مثبت بسیاری است. نباید قوانین این حوزه روی طاقچه ادارات خاک خورده و اجرایی و عملیاتی نشوند.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه تصویب برنامه هفتم، تصریح کرد: در برنامه هفتم باید ریل‌گذاری در این حوزه به صورت دقیق انجام شود. دولت نباید عجله کرده و مجلس نیز باید با دقت بررسی کند تا برنامه هفتم قابلیت اجرا و عمل داشته باشد.

برنامه هفتم جای آرمان و آرزو نیست

وی گفت: نباید آرزوها و آرمان‌ها را در آن برنامه بیاوریم. دولت باید اولویت‌های خود را در این برنامه به مجلس بیاورد. مجلس باید اولویت‌های کشور در این برنامه پنج‌ساله را که عمده آن بحث اقتصاد و تولید است، در نظر بگیرد. باید بیشتر در این زمینه تلاش کرد تا بتوان تحول آفرید.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان در کمد قفل شده!

سلیمی ادامه داد: باید از ظرفیت جوانان و فعالانی که دارای توان ویژه در حوزه تولید هستند، استفاده شود. باید شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کرد. قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس تصویب شده ولی همچنان در حال خاک خوردن است. امسال باید این قانون با نظارت مجلس از کمدهای قفل‌شده بیرون بیاید و در پهنه عمل دیده شود.

وی افزود: ما برای ایجاد تحول، چاره‌ای جز تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم. از سوی دیگر، باید روی نقاط قوت کشور تاکید شود. در کشور ما نقاط قوت فراوانی وجود دارد که متاسفانه این نقاط قوت توسط برخی دیده نشده و تنها نقاط ضعف دیده می‌شود.

سلیمی با تاکید بر انجام کارهای بزرگ در سال گذشته، گفت: کارهای بزرگی مانند افتتاح بزرگ‌ترین بیمارستان تاریخ کشور، آب‌رسانی‌های بزرگ در خوزستان، کردستان و بوشهر، پالایشگاه‌ها و موشک‌های هایپرسونیک در کشور صورت گرفت. این نشان می‌دهد که کشور از توان فوق‌العاده‌ای در سازندگی و پیشرفت برخوردار است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این توانایی‌ها باید تقویت شود و نقاط ضعف را پوشش دهیم تا تحولی را که مقام معظم رهبری فرمودند، در میدان عمل مشاهده کنیم.

ارسال نظر