حال و روز بازارهای مالی در سالی که گذشت

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۲۳:۳۵:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۵۱۸
حال و روز بازارهای مالی در سالی که گذشت

مژده ابراهیمی

اقتصاد ایران در سالی که گذشت با ابهامات بسیاری روبرو بود که تمامی بازارهای مالی را تحت‌الشعاع قرار داد؛ یکی از این بازارها، بازارسرمایه است که تحت تاثیر این ابهامات با نوسانات زیادی مواجه بود. 

در سال 1401 مهم‌ترین خبری که تمامی فعالان بازار را درگیر کرد، عرضه خودرو در بورس کالا بود و حاشیه‌های بسیاری در پی داشت که در نهایت عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد و مشخص نیست سال آینده چه تدابیری در این خصوص اندیشیده شود؛ البته باید گفت در میان سیاستگذاران دو‌دستگی وجود دارد و همین امر زمینه لابی‌گری را ایجاد کرد.

در این خصوص نقش اشتباه سازمان بورس را نباید نادیده گرفت؛ بارها و بارها به مدیران این سازمان گوشزد شد که کمپین‌های موجود و سیاست‌های خام پاسخگو نیست و نتایج عکس خواهد داشت، اما گوش شنوایی نبود و در نتیجه ماحصل این عوامل باعث شد اقدامات و تلاش‌های مثبت نمایندگان مجلس بی‌نتیجه بماند.  به نظر می‌رسد برخلاف آنچه رییس‌جمهور وعده داده بود، دولت سیزدهم اعتقاد خاصی به بازارسرمایه ندارد و این بازار اولویت آخر آنهاست.

دولت سیزدهم در سالی که گذشت نمره قابل قبولی کسب نکرد. همگی به یاد داریم که در اوایل سال 1401 ارز 4200 هزار تومانی حذف شد و همانطور که وزیر اقتصاد گفت از آن پس 4 قلم اساسی گران شد؛ در نتیجه همه اقلام گران و گران‌تر شد و اکنون هم فقر در ایران فراگیر شده است و از طرفی هم احسان خاندوزی چندی پیش در صدا و سیما گفت تورم کاهش یافته؛ در صورتی که تمامی مردم متعقدند تورم در حال افزایش است و صحبت‌های وزیر اقتصاد را قبول ندارند.

در سالی که گذشت بازار ارز رکورد زد؛ همانطور که می‌دانید چندین ماه است دلار رشد شارپی داشته و همزمان با این صعود؛ قیمت تمامی اجناس هم افزایش یافته و در این روزها علی صالح آبادی، رییس بانک مرکزی برکنار و محمدرضا فرزین جایگزین وی شد؛ اما باز هم این نرخ بالا و بالاتر رفت؛ البته در روزهای گذشته با اتفاقاتی که در حوزه سیاسی رخ داد؛ بازار ارز کمی آرام شد، ‌اما قیمت‌ها به قبل برنگشته است. 

همزمان با نوسانات نرخ دلار، سکه هم به‌شدت گران شد؛ همانطور که می‌دانید قیمت سکه و طلا نجومی شده و سر به فلک کشیده است. از طرفی هم بازار مسکن دیگر قیمت کارشناسی شده ندارد؛ همانطور که شاهد بودیم باوجود قیمت‌های نجومی در بازار مسکن، باز هم این بازار داغ بود که البته با افزایش قیمت دلار، فروشنده‌ها کاهش یافتند و همگی منتظر تورم سال آینده هستند و از عدم ثبات در ایران به‌شدت نگرانند و نمی‌دانند اگر منزل خود را بفروشند در کدام بازار باید سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین بازار خودرو هم حال و روز خوبی نداشت؛ قیمت خودروها در چند ماه گذشته پرواز کرد و حتی قیمت برخی از آنها تا نیم میلیارد ریال هم رشد داشت که جای تاسف دارد.

حالا ما مردم مانده‌ایم که در سال آینده منتظر چه میزان تورمی باشیم و دلهره روزهای آتی را داریم. از سیاست‌گذاران هم خواهشمندیم اعتماد را به بورس بازگردانند، اما نه تنها با وعده و وعید.

 از طرفی هم مردم ایران مستاصل مانده‌اند با پولی که دارند چه کنند و در کدام بازار، سرمایه‌گذاری کنند که این نگرانی‌ها ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی است و ما هیچ کجای دنیا را سراغ نداریم که قیمت‌های آن ثانیه به ثانیه افزایش یابد.

 

ارسال نظر