پشت پرده جهش نرخ بلیت هواپیما

۱۴۰۱/۱۲/۲۵ - ۰۲:۴۲:۴۷
کد خبر: ۲۰۱۲۷۰
پشت پرده جهش نرخ بلیت هواپیما

گروه راه و شهرسازی|

افت 3 درصدی تعداد پروازها در بهمن سال جاری، برخلاف اظهارنظر مسوولان دولتی نشان می‌دهد، عرضه صندلی در پروازهای داخلی کاهش یافته و به این ترتیب، سوخت لازم برای پرواز نرخ بلیت سفرهای هوایی فراهم آمده است. این مساله وقتی اهمیت می‌یابد که بدانیم در برابر افت 4 درصدی پروازهای داخلی در بهمن ماه، تعداد پروازهای خارجی انجام شده توسط ایرلاین‌های داخلی 12 درصد رشد داشته است.

یعنی در شرایط سرکوب قیمت بلیت پروازهای داخلی و محدودیت‌های ارزی و بیشتر شدن هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، ایرلاین‌ها ترجیح داده‌اند که توان اندک باقیمانده خود را به سمت پروازهای خارجی هدایت کنند تا بتوانند درآمدهای بیشتری کسب کنند. مساله‌ای که موجب شده تا تقاضای داخلی نادیده گرفته شود و جمعیت معدود هواپیماسوار بیشتر از همیشه محدود شود. 

در این حال، مدیرعامل ایران ایر اعلام کرده است که تعداد هواپیماهای «برخط» این ایرلاین قدیمی ایران به 14 فروند کاهش یافته است. او همچنین خبر داده که بر اثر نوسان نرخ ارز، دو بار هزینه‌های «هما» دو برابر شده است و از همین رو، به‌طور قطع، قیمت بلیت پروازها با توجه به افزایش هزینه‌ها همخوانی ندارد.

به گزارش «تعادل»، پیش از بهمن سال جاری، زمزمه کاهش پروازها از سوی ایرلاین‌های داخلی به بهانه تعمیر و نبود قطعه در فضای رسانه‌ای کشور شنیده شد. مساله کمبود عرضه بلیت پروازهای داخلی در اسفندماه و به ویژه در هفته اخیر همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز نمود و بروز بیشتری یافته است.

این در حالی است که دولت بر سرکوب قیمت بلیت‌های ناوگان عمومی (اعم سفرهای هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی) در نرخ‌های سال 1401 برای نوروز 1402 تاکید دارد. از همین رو، برخی ایرلاین‌ها و آژانس‌های فروش بلیت که نمی‌توانند از تقاضای چشمگیر عید نوروز چشم پوشی کنند، به شیوه‌هایی متوسل شده‌اند که هم حرف دولت روی زمین نماند و هم ضرر و زیان ناشی از سرکوب قیمت‌ها دامن آنها را نگیرد. فروش بلیت پرواز به همراه هتل یکی از این روش‌ها است. 

بر این اساس، کاهش 3 درصدی نشست و برخاست کل پروازهای فرودگاه‌های تحت نظارت یا مالکیت شرکت فرودگاه‌ها در بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته، برآیندی از افت 4 درصدی پروازهای داخلی و رشد 12 درصدی پروازهای خارجی در ماه مورد اشاره بوده است که نشان می‌دهد، عرضه صندلی پرواز به سفرهای داخلی، علی رغم اینکه مسوولان دولتی و خصوصی از کمبود پروازها خبر داده‌اند، دچار کاهش شده است و به جای آن، عرضه صندلی پروازی به سفرهای خارجی (بخوانید تخصیص یارانه به خارجی ها) افزایش یافته است.

آنگونه که ایسنا داده‌های آماری گزارش مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را منتشر کرده است، کل پروازهای فرودگاه‌های تحت نظارت یا مالکیت این شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست 3 درصد کاهش، در اعزام و پذیرش مسافر یک درصد افزایش و در ارسال و پذیرش بار و پست ۵ درصدکاهش داشته است.

پروازهای داخلی در نشست و برخاست 4 درصد کاهش داشته در اعزام و پذیرش مسافر بدون تغییرمانده و در ارسال و پذیرش بار و پست 6 درصد افزایش داشته است. پروازهای بین‌المللی در نشست و برخاست و اعزام و پذیرش ۱۲ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست یک درصد افزایش داشته است. کل پروازهای فرودگاه‌های تحت نظارت یا مالکیت شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست 2 درصد کاهش داشته و در اعزام و پذیرش مسافر بدون تغییر و در ارسال و پذیرش بار و پست 4 درصد افزایش داشته است. از میان پروازهای داخلی نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست 3 درصد کاهش داشته، در اعزام و پذیرش مسافر بدون تغییر و در ارسال و پذیرش بار و پست 3 درصد افزایش داشته است.

همچنین پروازهای بین‌المللی در نشست و برخاست ۱۱ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۱۴ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۱۲ درصد افزایش داشته است. در بهمن ماه ۱۴۰۱ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتیب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اصفهان، بندرعباس، اهواز، تبریز و قشم انجام شده است؛ از این میزان حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتیب در ۱۰ فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، بندرعباس، اصفهان، اهواز، تبریز، قشم و خلیج فارس (عسلویه) انجام شده است؛ همچنین حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای بین‌المللی در چهار فرودگاه مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز انجام شده است.

مسیر مهرآباد به کیش در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با تعداد ۶۵۷ پرواز، پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی بوده اما بیشترین مسافر در مسیر مهرآباد به مشهد جابه‌جا شده است؛ این در حالی است که در ماه‌های گذشته مسیر تهران -مشهد همواره پرترددترین مسیر را به خود اختصاص می‌داد. در میان پروازهای بین‌المللی هم مسیر نجف به مشهد با تعداد ۱۳۹ پرواز، پرترددترین مسیر و بیشترین مسافر نیز در همین مسیر بوده است.

    35 هواپیمای فعال، 14 فروند برخط

 در همین حال، دیروز شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در حال حاضر ٣۵ هواپیمای فعال و ١۴ فروند هواپیمای سرخط داریم و برای تعمیر و نگهداری ناوگان مشکل تکنیکال نداریم و به دنبال این هستیم در این بخش به سمت بخش خصوصی برویم.

او با بیان اینکه برای سال ١۴٠٢ ارتقای کمی و کیفی ناوگان ایران‌ایر را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: توسعه ناوگان متاثر از عوامل مختلف بیرونی، داخلی، سیاسی و اقتصادی است اما مهم‌ترین اولویت ایران ایر و گام اول در سال آینده ارتقای ناوگان داخلی و ناوگان موجود است. وی ادامه داد: مدیرعامل ایران ایر درباره پروازهای نوروزی گفت: از تمام ظرفیت پروازی برای انجام پروازهای نوروزی استفاده کردیم و اساسا ایران ایر در پروازهای داخلی حتی یک بلیت چارتری هم ندارد و فروش بلیت را به‌طور مستقیم و طریق سایت ایران ایر انجام می‌دهد و تمام بلیت‌ها در تمام مسیرها با قیمت مصوب انجام می‌شود.

    گلایه؛ از مطالبات  تا نرخ ارز و سرکوب قیمت‌ها

فرزادی‌پور درباره پرداخت اقساط هواپیمای برجامی گفت: در تمام دنیا دولت‌ها از ایرلاین‌ها حمایت می‌کند و ایرلاین‌های مهم دنیا از حمایت‌های مالی دولت بهره‌مند می‌شوند . در مقطعی ایران ایر بابت انجام پروازهای تکلیفی و مابه تفاوت قیمت‌ها بیش از هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان از دولت طلب داشت که اگر این مطالبات وصول می‌شد، ایران ایر می‌توانست بدون کمک از دولت و به‌طور مستقیم نسبت به خرید هواپیما اقدام کند و نیازی به تسهیلات نداشت و می‌توانستیم بدون بدهی دولتی نسبت به خرید اقدام کنیم.

مدیرعامل ایران ایر تاکید کرد: از سوی دیگر در زمان خرید هواپیماهای برجامی ارز مورد نیاز با قیمت ۴ هزار تومان تخصیص داده شد و امروز ارزی که طلب می‌کنند با قمیت ۴٠ هزار تومان است که اساسا منطقی نیست. فرزادی پور ادامه داد: ایران ایر تا به امروز یک دلار با قیمت ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومانی دریافت نکرده در حالی که سایر ایرلاین‌ها از این ارز استفاده کرده بودند. وی همچنین با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما با هزینه‌های پروازی قابل مقایسه نیست، گفت: تنها در بخش قطعات هم قیمت جهانی قطعات افزایش یافت که خرید آنها هم به صورت ارزی است و هم قیمت ارز در کشور بالا رفت و تنها در این بخش دو بار هزینه‌های ایرلاین دو برابر شد و به‌طور قطع قیمت بلیت با این افزایش هزینه‌ها همخوانی ندارد.

    حذف «هما»  از لیست واگذاری‌های «مولد‌سازی»

فرزادی پور درباره احتمال واگذاری ایران ایر به دنبال اجرای مصوبه مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت گفت: خوشبختانه در حال حاضر نگاه کلی که حاکم شده این است که وجود ایران ایر یک ضرورت است و نه تنها یک انتخاب و ایران ایر از نظر راهبردی مهم است و پرچم متحرک جمهوری اسلامی ایران در جهان محسوب می‌شود از این رو در مذاکره هستیم که ایران ایر به‌طور قطعی از لیست واگذاری‌ها حذف شود و در حال انجام اقدامات اداری آن هستیم.

    گمانه‌زنی درباره افزایش  پروازهای عربستان

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر درباره احتمال توسعه پروازهای ایران و عربستان پس از سرگیری روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد: در صورت توسعه روابط دو کشور اتفاق زیادی در این حوزه می‌افتد از جمله اینکه توریسم مذهبی بین دو کشور توسعه می‌یابد و خط پروازی مشهد - عربستان برقرار خواهد شد و ایران ایر هم آماده ایجاد پل ارتباطی بین دو کشور است.

به گزارش ایلنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور در یک نشست خبری درباره احتمال توسعه پروازهای ایران و عربستان پس از سرگیری روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد: در صورت توسعه روابط دو کشور اتفاق زیادی در این حوزه می‌افتد از جمله اینکه توریسم مذهبی بین دو کشور توسعه می‌یابد و خط پروازی مشهد - عربستان برقرار خواهد شد و ایران ایر هم آماده ایجاد پل ارتباطی بین دو کشور است.  وی ادامه داد: در حال حاضر منتظریم ببینیم سطح این روابط تا چقدر خواهد بود و پس از آن مذاکرات برای راه‌اندازی پروازهای بین دو کشور انجام شود.


 

ارسال نظر