ارزهای دیجیتال پرواز کردند

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۰۴:۲۹:۳۳
کد خبر: ۲۰۱۱۸۹
ارزهای دیجیتال پرواز کردند

به‌دنبال انتشار داده‌های تورمی جدید امریکا، بیت‌کوین که اخیراً کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده بود، روز گذشته با جهشی ناگهانی در ساعاتی از مرز ۲۶ هزار دلار هم عبور کرد؛ این موضوع باعث شد بیت‌کوین طی 24 ساعت رشدی 18 درصدی را تجربه کند و اتریوم نیز با رشدی ۱۱درصدی به قیمت ۱٬۷۶۶ دلار رسید.

روز گذشته آمارهای تورمی ایالات متحده امریکا اعلام شد که نشان می‌دهد نرخ تورم در فوریه ۲۰۲۳ نسبت به فوریه سال گذشته میلادی ۶درصد افزایش یافته که از ۶.۴درصد ژانویه امسال کمتر است.

این موضوع موجب شد قیمت بیت‌کوین در ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه و برخلاف انتظار بخش بزرگی از معامله‌گران، بیش از ۹درصد افزایش یافته است تا به بالاترین سطح خود در سه هفته گذشته برسد و در محدوده ۲۴٬۵۰۰ دلاری معامله شود؛ اما دلیل جهش بیت‌کوین، باوجود بی‌ثباتی‌های اخیر قیمت استیبل کوین‌ها و موج جدیدی از ورشکستگی‌ها بین بانک‌های مرتبط با شرکت‌های حوزه ارزهای دیجیتال چه بود؟ جهش بیت‌کوین احتمالاً برای آن دسته از معامله‌گرانی غافلگیرکننده بود که پس از تعطیلی دو بانک مهم مرتبط با ارزهای دیجیتال در هفته گذشته و ازدست‌رفتن نرخ برابر دلاری یو‌اس‌دی کوین، روی کاهش قیمت‌ها شرط بسته بودند.

با افزایش قیمت‌‌ها در روز دوشنبه، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار موقعیت معاملاتی شورت بیت‌کوین لیکوئید شدند. این بیشتر میزان سرمایه لیکوئیدشده از ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) بود؛ زمانی که افزایش قیمت بیت‌کوین باعث لیکوئیدشدن ۵۰۰میلیون دلار سرمایه در بازارهای فیوچرز شد. داده‌های پلتفرم تحلیلی کوین‌گلس نشان می‌دهد که در جریان لیکوئید‌شدن‌های روز دوشنبه، ۷۸درصد از کل معامله‌گران فیوچرز بیت‌کوین متحمل ضرر شده‌اند. این زیان‌ها عمدتاً در صرافی‌های ارز دیجیتال بایننس، اوکی‌اکس، هوبی و بای‌بیت رخ داده است. لیکوئیدشدن به این معنی است که یک صرافی به‌دلیل ازدست‌رفتن بخشی یا کل مارجین (سپرده) اولیه معامله‌گر، موقعیت معاملاتی لوریج‌شده او را به اجبار بندد.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک معامله‌گر سرمایه کافی برای بازنگه‌داشتن موقعیت معاملاتی خود نداشته باشد. حجم بالای لیکوئیدشدن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از تغییر شدید قیمت از سقف یا کف روند باشد که احتمالاً به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا جهت موقعیت معاملاتی خود را بر اساس آن تعیین کنند. 

قیمت بیت‌کوین با کاهش شدید ارزش سهام بانک‌های ایالات متحده در روز دوشنبه افزایش یافت؛ زیرا سقوط بانک سیلیکون‌ولی در هفته گذشته باعث تشدید ترس نسبت به مواجهه دیگر بانک‌ها با بحران‌های مشابه شد. بدین‌ترتیب، داده‌ها نشان می‌دهند که این روند قیمتی در بازار اسپات شکل گرفته است. حجم قراردادهای باز بیت‌کوین تا روز سه‌شنبه، زمانی که قیمت به بالای محدوده ۲۳٬۵۰۰ دلاری بازگشت، پایین‌تر از سطح ۹ مارس (۱۸ اسفند) باقی مانده بود. این بدان معناست که جهش قیمت توسط سرمایه‌گذارانی شکل گرفته است که بیت‌کوین را به‌جای معامله در بازار فیوچرز، در بازار اسپات خریداری کردند.

علاوه بر این، صرافی ارز دیجیتال بایننس نیز روز دوشنبه اعلام کرد که یک میلیارد دلار استیبل کوین بایننس یو‌اس‌دی موجود در صندوق بازیابی صنعت را به بیت‌کوین، اتریوم، بایننس کوین و دیگر توکن‌ها تبدیل خواهد کرد که احتمالاً در افزایش قیمت‌ نیز نقش داشته است. در همین زمان، کاهش ۲.۲درصدی شاخص داو جونز آسیا، ۲.۵درصدی نیکی ۲۲۵ ژاپن و نزدیک به ۱درصدی هنگ سنگ هنگ کنگ در روز سه‌شنبه، بازتاب‌دهنده تأثیر روند بازار ایالات متحده در شرکت‌های آسیایی بود.

    ارزش بازار بیت‌کوین از متا پیشی گرفت

داده‌های کمپانیز مارکت کپ نشان می‌دهد که باوجود سقوط بانک سیلیکون‌ولی و سیگنچر بنک در هفته گذشته، ارزش بازار بیت‌کوین به ۴۷۹.۹میلیارد دلار رسیده که از ارزش بازار ۴۶۹میلیارد دلاری متا بیشتر است. تنها ۲۴ ساعت قبل، ارزش بازار این ارز دیجیتال حدود ۳۷میلیارد دلار کمتر از متا بود. با این حال، ارزش بازار بیت‌کوین طی این مدت ۱۱.۹درصد افزایش یافت تا این ارز دیجیتال را به جایگاه یازدهمین دارایی‌های برتر از نظر ارزش بازار، تنها یک پله پایین‌تر از تسلا برساند.

همچنین جرمی آلر، مدیرعامل سیرکل در مصاحبه اخیر خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که پس از اینکه نهادهای نظارتی ایالات متحده درمورد خطرات ارزهای دیجیتال به بانک‌ها هشدار دادند، خنده‌دار است که اکنون یک بانک سنتی این صنعت را مختل کرده است. او با تحسین فدرال رزرو و دولت ایالات متحده به‌خاطر کمک مالی ۲۵میلیارد دلاری به بانک‌هایی که با مشکل ورشکستگی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: «ما بالاخره در شرایطی قرار گرفتیم که تلاش می‌کنیم تا از دلار دیجیتال در برابر سیستم بانکی محافظت کنیم». تعطیلی بانک سیلیکون‌ولی توسط دپارتمان حفاظت مالی کالیفرنیا در هفته گذشته، نگرانی‌هایی درمورد ذخایر ۳.۳میلیارد دلاری یو‌اس‌دی‌سی در این بانک ایجاد کرد که منجر به سقوط قیمت آن تا سطح ۰.۸۷ دلاری شد.

این در حالی است که قیمت بیت‌کوین در روز دوشنبه برای اولین‌بار طی بیش از دو هفته از مرز ۲۴ هزار دلار گذشت زیرا سایر بازارها در طول روز شاهد نوسانات بودند که دلیل آن تشدید احتمالی مسائل پیرامون چندین بانک ایالات‌متحده بود. 

یو اس دی کوین پس از افت در آخر هفته، توانست بهبود یابد و یک دلار خود را به دست آورد. این کاهش مبنی بر این بود که ۳.۳ میلیارد دلار از ذخایر ۴۰ میلیارد دلاری آن در بانک سیلیکون ولی ورشکسته باقی مانده است. 

   پیش‌بینی صعود بیت‌کوین

در عین حال پیش از اینکه این روند صعودی بیت‌کوین رخ دهد، رابرت کیوساکی و آرتور هیز این صعود را پیش‌بینی کرده بودند. رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب «پدر پولدار، پدر فقیر» و آرتور هیز، بنیانگذار ‌BitMEX، هر دو معتقدند که بازار صعودی بیت‌کوین در افق است. کیوساکی در توییتی نوشت که معتقد است اقدامات محرک دولت ایالات‌متحده باعث افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود و او در حال سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال به عنوان پوششی در برابر تورم است.

او به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که روی بیت‌کوین، طلا و نقره تمرکز کنند و استدلال کرد که این دارایی‌ها می‌توانند آنها را در میان تلاطم احتمالی نجات دهند. آرتور هیز نیز در مصاحبه‌ای اظهارات مشابهی را انجام داد و گفت که معتقد است بیت‌کوین آماده صعودی قوی می‌شود. این در حالی است که صندوق‌های دارایی دیجیتال در هفته گذشته بیشترین خروج تاریخی خود را تجربه کردند، سرمایه‌گذاران در هفته گذشته ۲۵۵ میلیون دلار را از صندوق‌های دارایی دیجیتال برداشت کردند که یک رکورد محسوب می‌شود. این بزرگ‌ترین خروج هفتگی از وجوه دارایی دیجیتال در تاریخ است.

 

ارسال نظر