صدور رای غیرقطعی پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان سال

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۰۳:۵۴:۵۸
کد خبر: ۲۰۱۱۶۵

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با رای پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: بیست جلسه دادگاه در رسیدگی به اتهامات متهمان تشکیل شده است و ریاست دادگاه و هیات دادگاه وقت کامل گذاشته شده‌اند و با دقت و ظرافت به موضوع رسیدگی شده است و بعد از برگزاری جلسات ختم دادرسی اعلام شد و مبادرت به انشای رای شد. بر اساس آخرین اطلاعات ان‌شاءالله قبل از سال رای صادر می‌شود و این رای قابلیت اعتراض دارد و در مرجع بالاتر قابلیت طرح دارد و می‌تواند مورد رسیدگی واقع شود. ستایشی با طرح سوالی مجددا در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان یادآور شد: پدری که فرزندش را با دادن مواد بدحال‌کننده تحریک می‌کند و خودش فیلم می‌گیرد، شما بگویید با این پدر چه باید کرد؟ وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه زندان‌ها صورت گرفته است، گفت: قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها برنامه‌هایی دارند؛ توسعه زیرساخت‌های اشتغال زندانیان در زندان‌ها، جذب کارآفرینان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در توسعه اشتغال زندانیان، پایدار کردن اشتغال زندانیان پس از دوره حبس، کاهش نرخ بازگشت زندانیان به زندان، از جمله این موارد است.

براساس بند ج تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ میزان کل تسهیلات اهدایی به سازمان زندان‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان، ۳۰۰ میلیارد تومان به اشتغال زندانیان حین حبس و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به اشتغال زندانیان پس از حبس اختصاص یافته است که نتایج آن مشخص است. وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان طرح کارافرینی توسط زندانیان آزاد شده و کارآفرینان به بانک‌های عامل ارسال شده است و همچنین ۱۸۰ میلیارد تومان از تسهیلات موصوف با تعهد ایجاد ۲ هزار و ۵۹۰ فرصت شغلی پابدار جذب شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص همکاری بانک‌ها و دولت با قوه قضاییه این موارد قابل طرح است، گفت: امسال با توجه به رشد ۱۰ برابری میزان تسهیلات تخصیصی، تبصره ۱۶ نسبت به سال قبل کمک شایانی از سوی دولت به توسعه کارآفرینی و فرهنگ کار در زندان‌ها صورت گرفته است. براساس برنامه اعلامی از سوی بانک مرکزی به بانک عامل اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارد و منابع بانکی به طبع محدودیت دارد و ممکن است نتوانند تعهدات را کامل انجام دهند و مطلوب است بانک مرکزی به این مهم عنایت کند. بر اساس برنامه‌های توسعه اشتغال زندانیان پیش بینی شده است در سال ۱۴۰۲ میزان تسهیلات پیشنهادی این سازمان جهت تخصیص در طرح اشتغال، یک هزار میلیارد تومان باشد که ان‌شاءالله با همکاری دولت و تصویب آن در لایحه بودجه اشتغال زندانیان در حین و پس از حبس این مبلغ مصوب شده و اختصاص یابد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی قضایی به خسارت افرادی که اموال شان در اغتشاشات خسارت دیده است، گفت: قوه قضاییه همانطور که وعده داده بود، آمادگی دارد به هرگونه شکایت و ادعایی در کمترین زمان با دقت کامل رسیدگی کرده و تصمیم لازم را اتخاذ کند؛ به قول‌مان پایبند هستیم. در کرمانشاه ۲۱ مورد پرونده در این مورد مطرح و رسیدگی شده است. همچنین بر اساس دستورالعمل ابلاغی دولت به فرمانداری‌ها، افرادی که اموال‌شان در این دوره آسیب دیده می‌توانند مراجعه کرده و عریضه‌ای ارایه کنند که پس از آن، تحقیقات به عمل می‌آید و خسارات شان جبران می‌شود.

 

ارسال نظر