رشد افسارگیسخته

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۲:۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۹۹۷۳۹
رشد افسارگیسخته

علی فراقی

روند نزولی حجم معاملات را باید به اتمام رسیده در نظر گرفت و روز چهارشنبه هفته گذشته را پولبک پس از شکست آن. حال در قسمتی روند افسار گسیخته دیگر بازارها که عملاً کنترل آن ناممکن شده را به تشویق‌کننده بیشتر بازار برای صعود ربط داد، البته برای بازاری که دارای کمترین ریسک ممکن در شرایط کنونی است،زیرا افراد زیادی را در تکاپوی تبدیل نقدینگی خود به هر چیز ممکنی غیر از ریال رایج کشور می‌بینیم.

از منظر تکنیکالی بازار در دو روز اخیر به خوبی توانست از سد محدوده یک میلیون و هفتصد گذر نماید که البته عرضه‌های حقوقی‌های بازار به صورت سنتی می‌تواند پولبک حرکتی را در روزهای آتی برای ادامه مسیر رقم بزند هرچند تب و تاب فشار خرید موجود می‌تواند زمان آن را کوتاه‌تر نماید. هرچند هم به‌طور کلی عقب‌ماندگی بازار نسبت به تمامی بازارها مشهود است اینچنین روند تند حرکتی نمی‌تواند جذاب باشد زیرا شدت و شیب بالای رو به بالا در طرف مقابل همان شدت را در پی خواهد داشت که عملاً بازار  را از حالت دست یافتنی خارج می‌نماید و فعالیت در آن را سخت و طاقت فرسا.

در برهه زمانی‌ قرار داریم که نرخ ارز به صورت افسارگسیخته‌ای در حال بالا رفتن است؛ موردی که ناگزیر به تجربه آن هستیم و ماشین چاپ پولی که به جای کاهش سرعت انگار دیگر مدت‌هاست از کنترل خارج شده و یکی پس از دیگری بازارهای مختلف را دستخوش تغییرات می‌کند.

حال اگر به نحوه رشد قیمت‌ها نگاهی بیندازیم زمانی که نرخ بازاری بیش از حد دچار رشد و امکان فعالیت در آن سخت می‌شود و افراد قصد بر فعالیت در بازارهایی را دارند که امکان خرید با پول‌های کوچک‌تر را داشته باشد و به همین دلیل است که ما در بازاری مانند ملک شاهد افت حجم معاملات هستیم و پول‌هایی که کوچک‌تر هستند روانه بازارهایی مانند طلا، ارز و از این دست موارد می‌شوند تا بتوانند در مقابل شکنندگی ارزش ریال، ارزش خود را حفظ کنند.

هرچند قبل‌تر نسبت به رشد ناگزیر بازار سرمایه صحبت شده بود ولی زمانی که این حجم از پول را مشاهده می‌کنیم که در دیگر بازارها قله‌ها را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند و عملا هم برای فرار از تورم افسارگسیخته موجود است. بهترین راه ممکن می‌تواند بازار سرمایه باشد البته به شیوه درست؛ موردی که 

 در اوایل مسیر رشدی قابل توجه گذشته به خوبی شروع به کار کرد ولی با سرانجام مناسبی مواجه نشد، به شکلی که خیلی از افرادی که در حال حاضر در بازارهای موازی به خوبی فعال هستند زمانی چشم اعتماد به بازار بهتری همچون بازار سرمایه داشتند.

برای راهکار حال حاضر بازار که دلار بیش از 50 هزار تومانی و سکه بیش از 30 میلیون تومانی را لمس کردیم با توجه به عدم اعتماد موجود در حال حاضر بازار سرمایه ولی با وجود این سیل عظیم بهترین راهکار فرستادن پالس‌های مثبت از این بازار است، زیرا ناچارا نقدینگی موجود به دنبال تحمیل خود است و چه بسا بهتر است وارد صنایع، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان شود تا عملا در بازارهایی که صرفا در انتها نتیجه معقول نخواهند داشت موردی که سیاست‌گذار زمانی که تب و تاب حرکت نقدینگی داغ‌تر می‌شود به خوبی می‌تواند پول سرگردان را با اندکی جلب‌توجه به سمت خود روانه کند و امیدواری بر این است در پله اول شاهد برنامه‌های سرکوبگرانه برای عدم جذابیت در بازار نباشیم و کم‌کم به سمت خلاف آن حرکت کنیم.

ورود این حجم از نقدینگی به بازار سرمایه به خوبی می‌تواند توسط شرکت‌های مناسب جذب شود و تولید یک جایگزین نهایی کند که به خوبی می‌تواند یک سد مهار‌کننده خوب در مقابل این مقدار از پول باشد و البته موردی که بارها توسط بسیاری از فعالان بیان شده و می‌شود و مورد تشدید‌کننده قیمت‌های حال حاضر که همزمان شدند، درخواست افراد عادی برای دریافت دلار و آخرین ماه سال برای تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان که تقاضای فزاینده‌ای را درون بازار ایجاد کرده که البته قیمت‌های بالاتر را محتمل می‌نماید ولی پس از فروکش کردن تقاضای تاجران در پایان سال انتظار یک اصلاح قیمتی پس از یک وقفه هم بسیار محتمل است.

 

ارسال نظر