بخش قابل توجهی از اقتصاد ما خصولتی است

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۲:۱۰:۱۶
کد خبر: ۱۹۹۵۴۸

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، عنوان کرد: ‌ای کاش واقعا دولتی بود، اما بخش قابل توجهی از اقتصاد ما خصولتی است که بسیار مشکلات ما را افزایش می‌دهد. جاهایی که خواسته‌ایم اقتصاد را به محرومان داده و مردمی‌سازی کنیم، بسیار بد عمل کرده‌ایم.

وی افزود: حضرت امام(ره) در نشستی با اصناف اصفهان در قم به حوزه اقتصاد تأکید و به کارخانه‌داران و تولیدکنندگان می‌فرمایند به کارگران رسیدگی شود. ایشان می‌گویند اگر شما به دنبال کالا هستید و منفعت می‌خواهید، کارگران قانع هستند و با راضی کردن آنها ثمره مادی و معنوی دریافت می‌کنید. بعد از آن تذکر مهمی برای اقتصاد داده و گفته‌اند من نگران آینده دور انقلاب در حوزه مسائل اقتصادی هستم. قالیباف در ادامه با بیان اینکه فهم از این صحبت امام (ره) این است که بحث یک ماه ویکی دو سال نیست بلکه بحث دهه‌های آینده است، عنوان کرد: توصیه ایشان به اصناف و کارخانه داران اصفهان است که از هم‌اکنون برای اقتصاد چاره‌اندیشی کنید که اگر این مسائل حل نشود و مردم گرفتار آن باشند، مردم از انقلاب و اسلام گذر کرده و رد می‌شوند.

ایشان می‌فرمایند اگر دیدید این شرایط پیش آمد و مردم از اسلام و انقلاب گذر نکردند تنها یک دلیل دارد و آن این است که خداوند به خاطر امام حسین(ع) به ما رحمی کند. رییس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین اساس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شرع و عقل را در اداره کشور رعایت کنیم، حضرت امام(ره) با صراحت در این خصوص فرموده‌اند دولت‌ها حق دخالت در اموری که مردم می‌توانند انجام دهند را ندارند و در حوزه اقتصاد می‌فرمایند شرعا حق ندارند. اکنون سوال این است که ما کدام یک از اینها، شرع، عقل یا قانون را رعایت می‌کنیم؟ قالیباف در ادامه این نشست با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، عنوان کرد: ‌ای کاش واقعا دولتی بود اما بخش قابل توجهی از اقتصاد ما خصولتی است که بسیار مشکلات ما را افزایش می‌دهد. جاهایی که خواسته‌ایم اقتصاد را به محرومان داده و مردمی‌سازی کنیم، بسیار بد عمل کرده‌ایم. رییس قوه مقننه با اشاره به تاریخ ۴۴ ساله انقلاب و تجربه این دوران عنوان کرد: اگر کار موفقی را بدون حضور مردم در این دوره سراغ دارید بگویید. هر کجا اقدام افتخارآمیزی داشتیم جایی بوده که مردم به میدان آمده‌اند و جایی که خطی روی مردم کشیده و آنها را ندیدیم، هزینه‌ها کرده و تلاش‌ها کرده‌ایم اما هیچ خروجی نداشته‌ایم و این تجربه ما است.

وی همچنین با بیان اینکه باور ما این است که بقای این انقلاب بدون حضور مردم زیر سوال است، بیان داشت: تداوم انقلاب و استحکام نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی برخاسته از اصل مترقی ولایت فقیه و اسلام سیاسی که حضرت امام (ره) آن را برخاسته از فقه پویا پایه‌گذاری کردند، بدون توجه به مردم امکان پذیر نیست. قالیباف با اشاره به تجربیات خود در حوزه کاری ابراز داشت: در حوزه کاری و حکمرانی اگر روشی برای اجرا پیشنهاد می‌شود که مبتنی بر مردم نباشد، نباید آن پیشنهاد را پذیرفته و اجازه آغاز کار بر اساس آن را بدهیم. زمانی که از مردم صحبت می‌کنیم باید همه مردم به معنای همه اقشار از نخبگان تا پایین‌ترین سطح دیده شده و بدانیم هر کسی در جای خود نقش کلیدی دارد. نباید بگوییم صرفا با نخبگان، جوانان و آقایان کار داریم بلکه با همه به لحاظ سنی، جنسیتی و تخصص کار داریم و جامعه به همه اینها نیازمند است.

 

ارسال نظر