امحاء ۲ تن داروی بلااستفاده در ۱۴۰۰

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۱:۲۷:۰۲
کد خبر: ۱۹۹۵۱۷
امحاء ۲ تن داروی بلااستفاده در ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ضمن تشریح جزییات طرح جمع‌آوری و امحاء داروهای تاریخ‌مصرف گذشته مردم، گفت: اکنون مردم داروهای بلااستفاده را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده و بعد صبر کنند تا ما لیست داروخانه‌ها را برای تحویل این داروها اعلام کنیم.

دکتر نوشین محمدحسینی از اجرای طرح جمع‌آوری و امحاء داروهای تاریخ مصرف‌گذشته و بلااستفاده در پایان سال جاری و ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: باید توجه کرد که ورود برخی داروها به طبیعت بسیار خطرناک است. این در حالی است که داروسازان می‌توانند برخی از داروهای بلااستفاده و تاریخ مصرف‌گذشته را در داخل داروخانه امحاء کرده و از بین ببرند که روش‌های خاص خودش را دارد. او با بیان اینکه برای از بین بردن داروها چندین روش داریم، گفت: گاهی اوقات داروها را کپسوله می‌کنیم و با این اقدام دارو نمی‌تواند تجزیه و وارد محیط زیست شود و بعد آنها را دفع می‌کنیم.

روش دیگر این است که داروها را می‌سوزانند. باید توجه کرد که اگر داروها را در فضای معمولی بسوزانید، دود و ضایعات آن آسیب‌های فراوانی به محیط زیست می‌زند، اما در مراکز امحاء فیلترهای مخصوصی برای این کار وجود دارد؛ به‌طوری که داروها در درجات مختلف و حرارت خاصی باید سوزانده شوند یا در حلال‌های مخصوص حل شده و بعد سوزانده شوند که این دستگاه‌ها دارای فیلترهایی هستند که اجازه نمی‌دهد مواد مضر داروها وارد طبیعت شود. بنابراین امحاء دارو باید در شرکت‌هایی انجام شود که آمادگی و تاسیسات این کار را دارند که خوشبختانه در کشور ما چندین شرکت امحاءکننده داریم که تاسیسات آنها بسیار عالی و فوق‌پیشرفته است. محمدحسینی ادامه داد: بر همین اساس در سال گذشته که طرح جمع‌آوری داروهای تاریخ‌ مصرف‌ گذشته را اجرا کردیم، یکی از این شرکت‌ها با ما همکاری کرد و تمام داروهای جمع‌آوری شده را در بسته‌بندی‌های پلمب شده و مشخص با پلمب‌های شماره‌دار تحویل گرفت و در حضور نماینده وزارت بهداشت و محیط زیست، پلمب باز شد و بسته به جنس و شکل دارو در قسمت‌های مختلف امحاء شد.

امسال نیز این برنامه را اجرا می‌کنیم. وی با بیان اینکه مردم از طریق داروخانه‌ها می‌توانند در این طرح شرکت کنند، گفت: مردم باید داروهایشان را جمع‌آوری کرده و در خانه دسته‌بندی کنند. حتما داروهای جامد را از داروهای مایع مانند شربت و... را جدا کرده و در دو بسته‌بندی جداگانه جمع‌آوری کنند. در عین حال اگر توانستند فهرست این داروها را هم تهیه کرده و همراه با داروها به داروخانه تحویل دهند. بنابراین حتما داروهای مایع و جامد را جدا کرده و داروها را در بسته‌هایی جمع‌آوری کنند و فعلا داروهای تاریخ مصرف گذشته را در خانه نگه دارند تا زمانی که ما اعلام کنیم که چه زمانی و به کدام داروخانه‌ها تحویل دهند. 

 

ارسال نظر