رالی دلار در بازار خودرو/ دلار، خودرو را گران کرد؟

۱۴۰۱/۱۲/۰۲ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۱۶۵
رالی دلار در بازار خودرو/ دلار، خودرو را گران کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت خودرو همچنان با نوساناتی همراه بوده است. رالی اخیر قیمت دلار و عدم خوشبینی مردم به واردات خودروهای ارزان‌قیمت، از اصلی‌ترین دلایل رکوردشکنی در بازار خودرو به شمار می‌رود که خود را در رشد عجیب اغلب خودروها نشان داد.

به گزارش تعادل، کارشناسان معتقدند با توجه به روند افزایش نرخ دلار در کشور، قیمت خودرو نیز روند صعودی خود را حفظ کند. فعالان بازار خودرو ‌درباره گرانی این روزهای خودرو می‌گویند: در گذشته نمایشگاه‌داران تعیین کننده قیمت کف بازار بودند اما امروزه بازار از دست ما در رفته و در واقع نرخ دلار تعیین کننده اصلی بازار خودرو است. آنها در این بازار آشفته به مردم توصیه می‌کنند که از خرید خودرو اجتناب کنند؛ چرا در شرایطی نرخ‌ها افزایش می‌یابد خرید می‌شود؟ بخشی از گرانی همین تصمیم مردم است و با نخریدن قیمت‌ها می‌شکند.

دلار، خودرو را گران کرد؟ 

ناامیدی نسبت به احیای برجام در آینده نزدیک و آزادسازی واردات خودرو، بار دیگر دلار را به معیاری برای نوسان قیمت خودرو تبدیل کرد. در میانه‌های پاییز، بازار خودرو بدون توجه به نوسانات نرخ ارز، روزهای باثباتی را طی می‌کرد؛ روزهایی که به نظر می‌رسید تحت تاثیر افزایش امید به واردات خودرو و البته احتیاط خریداران با توجه به احتمال احیای برجام رقم خورده بود. اما با تغییر معادلات برجام، قیمت خودرو وارد فاز صعودی شد و بالاخره در روزهای میانی آذرماه بود که خودرو توانست جاماندگی خود را از نرخ دلار جبران کند.

در واقع ناامیدی نسبت به احیای زودهنگام برجام و آزادسازی خودرو، بار دیگر دلار را معیاری برای نوسان قیمت این کالا کرده است و خودرو نیز دوباره از کالایی مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای مبدل شده. حالا نوسانات قیمت خودرو را می‌توان به نوعی انعکاس‌دهنده انتظارات تورمی نیز دانست. نگاهی به شاخص‌های قیمتی خودرو در کنار دلار نشان از همنوایی این‌ها با یکدیگر از اواخر آذرماه تا به امروز دارد و حتی خودروهای داخلی گوی سبقت را از دلار آزاد ربوده‌اند.

از ابتدای سال جاری تصمیمات ضد و نقیضی به بهانه ساماندهی بازار خودرو از طرف سیاست‌گذار اجرایی شده است که تلاطم در بازار سهام به عنوان بستر حضور خودروسازان بزرگ را رقم زد. به‌طوری که تعدد سیاست‌گذاران خودرویی باعث شده که هر یک از این تصمیمات در مقابل هم قرار بگیرند و هیچ هماهنگی با یکدیگر نداشته باشند. ادامه چنین چرخه مخرب و ناکارآیی به‌رغم اینکه حساسیت بسیاری از مخاطبان این حوزه برانگیخته، نهایتا با ادامه‌دار شدن فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا بسیاری از فعالان این بازار نسبت به بهبود سازوکار این بازار دلگرم کرده است. چرا که این هفته ایران خودرو و سایپا دور جدید عرضه محصولات خود را در بورس کالا و در قالب طرح فروش ۱۲ ماهه آغاز خواهند کرد.

قیمت انواع خودروها در بازار چند؟ 

قیمت خودروهای داخلی روز دوشنبه، با تغییراتی همراه شد. در سایت‌های خرید و فروش قیمت خودرو در لحظه تنظیم این گزارش در بازار ایران به این شرح است: پراید 111 هفته‌های گذشته کانال‌شکنی کرد و وارد بازه 300 میلیون تومانی شد و مجدداً این خودرو به کانال قبلی بازگشت. اما هفته گذشته این خودرو مجدداً به باشگاه 300 میلیونی‌ها پیوست و امروز نیز با افزایش شش میلیون تومانی نسبت به روز گذشته به ۳۱۰ میلیون تومان رسید.

اما پژو 207i که روزها بود با ثبات قیمت همراه شد و قیمت آن در بازار تغییری نکرد، چهار میلیون تومان گران شد و به ۶۲۲ میلیون تومان رسید. به نظر می‌رسد این خودرو تحت تاثیر خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ با افزایش قیمت مواجه شده است. قیمت دنا پلاس هم امروز با ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت همراه و در نرخ ۷۴۴ میلیون تومان عرضه شد. پژو پارس سال، مدل ۱۴۰۰ که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، نیز ۹ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۴۸۸ میلیون تومان در بازار خودرو کشور رسید.

در این میان، خودروهای پرطرفدار بازار خودرو چه قیمتی را در کارنامه خود ثبت کردند؟ تیبا هاچ‌بک‌ EX که از خودروهای پرطرفدار است، روز گذشته دوشنبه، شش میلیون تومان گران و در محدوده ۳۲۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که در روزهای گذشته با نوسان قیمت مواجه شده بود، اکنون با ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته، در نرخ ۵۴۰ میلیون تومان به فروش رسید. کوییک R که این روزها جایگزین پراید شده و به قشر متوسط جامعه اختصاص یافته، در روزهای گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد و وارد کانال جدیدی شد. قیمت این خودرو به ۳۴۰ میلیون تومان رسید.

وزارت صمت بازار را رها کرده!

در همین حال، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو استان البرز در مورد آخربن وضعیت بازار خودروی کشور می‌گوید: در حال حاضر بازار خودرو اوضاع خوبی ندارد و در واقع راکد است. شرایط بگونه‌ای است که بنده در 35 سال اخیر آن را تجربه نکرده بودم.

حمید کریمی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: به نظر می‌رسد وزارت صمت و مسوولات مرتبط، بازار خود را رها کرده و از همین روی واقعا برای وزارت صمت جای تاسف دارد. باید برای مردم تشریح شود که آیا تولیدکنندگان ما خودرو دارند یا خیر؟ اگر ندارند به مردم گفته شود و اگر دارند چرا عرضه نمی‌شود تا بازار به آرامش برسد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو استان البرز با بیان اینکه قرعه کشی خودرو بازار را بهم ریخته است، اظهار داشت: باید دولت اقدام به ترخیص خودروهای مانده در گمرک کند تا روند عرضه تسهیل شود یا عبور و مرور خودروهای مناطق آزاد به سایر مناطق کشور بدون مانع شود.

وی افزود: در گذشته نمایشگاه‌داران تعین کننده قیمت کف بازار بودند اما امروزه بازار از دست ما در رفته و در واقع نرخ دلار تعیین کننده اصلی بازار خودرو است. باید از مسوولان پرسید که نرخ دلار در یک روز چند بار تغییر می‌کند. باید مسوولان اقتصادی، سیاست کلان اتخاذ کنند چون این شرایط بازار ارز همه بازارها را بهم ریخته است.

کریمی افزود: باید به مردم توصیه کرد در این شرایط از خرید خودرو اجتناب کنند. چرا در شرایطی نرخ‌ها افزایش می‌یابد خرید می‌شود؟ بخشی از گرانی همین تصمیم مردم است و باید از فرهنگ سایر کشوره‌ها در اینگونه موارد استفاده کنیم تا قیمت‌ها بشکند.

پیش‌بینی قیمت خودرو در ماه اسفند

به‌ نظر می‌رسد روند قیمتی صعودی خودرو تا پایان سال همچنان ادامه یابد. البته همه‌چیز به تصمیمات آتی سیاست‌گذار در خصوص آزادسازی واردات، حذف تعرفه و البته تداوم عرضه خودروهای پرتیراژ با حجم بالاتر در بورس کالا دارد. زیرا تا زمانی که میزان عرضه و تقاضا در این بازار به تعادل نرسد و شرایط اقتصادی و تورمی ثبات لازم را نداشته باشند، التهاب بازار خودرو امری طبیعی است. ضمن آنکه اغلب کارشناسان حوزه بر این باورند که در صورت تداوم شرایط موجود، روند افزایشی خودرو با رشد تقاضا در شب عید با شتاب بیشتری طی شود.

از واردات خودروهای دست دوم چه خبر؟ 

نیمه اول بهمن ماه امسال بود که جلال رشیدی کوچکی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 مجلس، با انتشار توئیتی اعلام کرد که کمیسیون تلفیق بودجه 1402 اجازه واردات انواع خودروهای دست دوم سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی بوس تا پنج سال کارکرد را به دولت داده است. 

به گفته وی: پس از پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مواد لایحه بودجه سال 1402 کل کشور باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس برسد.  پس از انتشار این خبر، برخی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق و همچنین برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این خبر را تایید کردند.

روح‌الله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دلیل این تصمیم کمیسیون تلفیق را توسعه حمل و نقل و تنظیم بازار و کاهش مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: از آنجا که این خودروها از پیش تولید شده‌اند، فرآیند واردات آن نسبت به خودروهای نو کوتاه‌تر است، از سوی دیگر قیمت این خودروها نسبت به خودروی نو کمتر است بنابراین تعداد خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد. 

اما امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، درباره واردات خودرو کارکرده خارجی می‌گوید: باید منتظر ماند تا لایحه بودجه سال آینده در قالب قانون تصویب شود و تا مصوب شدن بودجه سال آینده نمی‌توان در رابطه با این مساله اطلاع‌رسانی دقیقی داشت، پس از آن نیز اجرا و ابلاغ آیین‌نامه مصوب زمان‌بر است، بنابراین باید منتظر ماند تا این موضوع در صحن علنی تعیین تکلیف شود و تا زمانی که در صحن علنی این موضوع تصویب نشود، قطعی نخواهد بود.

همچنین مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، به‌تازگی در نشست خبری عنوان کرد که گروه ایران‌خودرو هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، اما با واردات خودروی دست دوم موافق نیستیم و از نظر کارشناسی با این موضوع مخالف هستم ضمن اینکه به لحاظ سیاست‌گذاری دلیل این موضوع را نمی‌دانم. با وجود مخالفت صمتی‌ها باید دید این مصوبه درنهایت به چه سرنوشتی دچار می‌شود؟ 

 

ارسال نظر