ترافیک اینترنتی هم به جمع اسرار پیوست

۱۴۰۱/۱۲/۰۲ - ۰۷:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۱۶۲
ترافیک اینترنتی هم به جمع اسرار پیوست

در حالی که به‌دنبال محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ اعمالی بر بیشتر پلتفرم‌های خارجی، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس خواهان اعلام سهم ترافیک ماهیانه پیام‌رسان‌های داخلی شده بود، حال وزیر ارتباطات از سری بودن این آمار سخن می‌گوید. در عین حال در حالی که در پنج ماه گذشته، فشارها روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته، وزیر ارتباطات از سهم 7.4 درصدی اقتصاد دیجیتال سخن می‌گوید و حتی رسیدن به سهم 10 درصدی را وعده می‌دهد.

مجتبی توانگر، رییس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی 26 بهمن ماه، در نامه‌ای به وزیر ارتباطات با اشاره به کاهش 40 درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی به ویژه اپراتورهای همراه کشور بعد از فیلترینگ، خواستار ارایه گزارشی درباره اثرات فیلترینگ و سیاست‌های حمایتی وزارت ارتباطات درباره وضعیت پلتفرم‌های داخلی شد.

او همچنین از وزارت ارتباطات خواست تا سهم ترافیک ماهیانه هر یک از پلتفرم‌های روبیکا، ایتا، بله، سروش، گپ،آی‌گپ و تلوبیون اعلام شود. حالا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در پاسخ به چرایی عدم انتشار آمار ترافیک پیام‌رسان‌ها می‌گوید که این اسرار تجاری است. وزیر ارتباطات، اطلاعات جزئی پیام‌رسان‌ها همچون آمار ترافیک را جز اسرار تجاری آنها دانست و گفت نمی‌توان چنین آمارهایی را منتشر کرد.

زارع‌پور روز گذشته و در پاسخ به چرایی عدم ارایه آمار ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی و اینترنت از سوی وزارت ارتباطات گفت: «اطلاعات جزئی پیام‌رسان‌ها جزو اسرار تجاری آنهاست و ما نمی‌توانیم آن را منتشر کنیم. البته آقای توانگر که در این باره سوال داشتند، به جلسه‌ای دعوت شدند تا این موضوع برایشان توضیح داده شود و اطلاعات در اختیارشان قرار گیرد. ایشان هم اجابت کردند و این جلسه تشکیل خواهد شد.» 

ورشکستگی اپراتورها صحت ندارد

وزیر ارتباطات به بخش دیگر نامه توانگر اشاره کرد و اظهار داشت: «در نامه ایشان اشاره شده درآمد اپراتورها کاهش پیدا کرده است، که این صحت ندارد. می‌توان به مصاحبه‌های مدیرعامل اپراتورها رجوع کرد که اعلام کردند حداکثر 10 الی 15 درصد کاهش درآمد داشتند و حتی رکورد 9 ماهه آنها بیشتر از سال گذشته بوده است زیرا در ابتدای سال حذف بسته و افزایش تعرفه را داشتند.

بنابراین به هیچ‌وجه بحث ورشکستگی یا زیان‌ده بودن اپراتورها مطرح نیست و حتی بعضی از آنها در بورس هستند و در کدال صورت‌های مالی خود را منتشر می‌کنند.» او تصریح کرد که به هیچ‌وجه آمارهایی که در این باره ارایه می‌شود صحت ندارد و هیچ اپراتوری حتی خرد هم در آستانه ورشکستگی قرار ندارد و آمارشان به صورت شفاف وجود دارد.

اختلالات اینترنتی همیشگی نیست

زارع پور همچنین درباره اختلال در اینترنت گفت: ممکن است اختلال مقطعی رخ دهد اما اختلال همیشگی نیست و ما در وزارت ارتباطات هستیم تا اختلالی به وجود نیاید. وی تأکید کرد: سرعت اینترنت بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، در ابتدای دولت سیزدهم رتبه ۸۰ بود و اکنون به ۵۶ رسیده است اما در یک سال گذشته ۲۵ پله در سرعت اینترنت موبایل رشد داشته‌ایم؛ البته حتماً نیازمند سرعت‌های بالاتر هستیم.

وزیر ارتباطات اشاره به اینکه سرعت اینترنت ثابت قابل قبول نیست و باید مشکلات آن حل شود، تاکید کرد: باید در شهرها فیبرکشی شود که این یک پروژه چند ساله است و توقع معجزه در یک سال کمی دور از ذهن است.

زارع پور همچنین درباره اختلال کلادفلر تصریح کرد: این اختلال چند ساعت و در روز تعطیل رخ داده و اکنون برطرف شده است و علت آن هم در حال بررسی است؛ حتی اگر یک ثانیه ارتباطات مردم مختل شود، ما باید پاسخگو باشیم. عده‌ای به دنبال این هستند که تا مشکلی پیش می‌آید تیتر بزنند و مردم را ناامید کنند اما از حل این مشکل به مردم چیزی نمی‌گویند.

تا پایان دولت سیزدهم به رشد 10 درصدی اقتصاد دیجیتالی خواهیم رسید

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد رشد اقتصاد دیجیتالی تا پایان دولت سیزدهم به ده درصد خواهد رسید. زارع‌پور گفت: فناوری اطلاعات انقلابی در تمام بخش‌های زندگی ما ایجاد کرده است و به نظرم سرعت این تغییرات به نفع مردم است. انقلاب صنعتی چهارم با فناوری اطلاعات گره خورده است و محور تحول در همه ابعاد زندگی خواهد بود. وزیر ارتباطات، درباره رویکرد رییس دولت سیزدهم به حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد: آیت‌الله رییسی اگرچه IT MAN نیستند ولی IT فهم هستند و درک خوبی نسبت به فناوری اطلاعات دارند. زارع‌پور همچنین درباره رویکرد دولت سیزدهم به اقتصاد دیجیتالی گفت: با فهم درست دولت سیزدهم، رشد اقتصاد دیجیتالی به عنوان محور کلیدی دولت قرار گرفته است.

به همین دلیل اولین و آخرین کارگروه ویژه دولت تحت عنوان کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال شکل گرفت که مصوبات آن معادل مصوبه هیات وزیران است. او افزود: این کارگروه در حال حاضر ده عضو دارد که وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی نیز عضو آن هستند. من از همین‌جا دعوت می‌کنم اگر مساله‌ای در حوزه تنظیم‌گری است که با مصوبه هیات وزیران رفع می‌شود ما در این کارگروه آن مساله را در دستور کار قرار می‌دهیم. زارع‌پور درباره روند رشد اقتصاد دیجیتالی در دولت سیزدهم عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم سهم ما از اقتصاد دیجیتالی ۶.۴ درصد بود و در حال حاضر به سهم ۷.۴ درصد رسیده‌ایم و تا پایان دولت سیزدهم به رشد 10 درصدی در اقتصاد دیجیتالی خواهیم رسید.

وزیر ارتباطات اواخر مردادماه امسال با حضور در شبکه خبر اعلام کرد سهم اقتصاد دیجیتال 7.2 درصد است او تا ابتدای بهمن ماه امسال به همین رقم اشاره کرده و حال از سهم 7.4 درصدی سخن می‌گوید. براین اساس طی 6 ماه گذشته که اکثر آن با فیلتر اینستاگرام، واتس‌اپ و محدودیت‌های مختلف اینترنتی همراه بوده، سهم اقتصاد دیجیتال حدود 0.2 درصد رشد داشته است. این در حالی است که نهادهای صنفی و کسب‌وکارهای مختلف، از کاهش درآمد و سوددهی طی فیلترینگ و اختلال‌های اینترنت خبر داده بودند.

پوشش 2.5 میلیون خانواری فیبر نوری

زارع‌پور در آخر بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی تاکید کرد و گفت: توسعه اقتصاد دیجیتالی به توسعه زیرساخت ارتباطاتی کشور وابسته است. ما در حال حاضر در انتهای لیست کشورها در دسترسی به اینترنت ثابت قرار داریم و اکنون در دولت سیزدهم تلاش داریم با توسعه فیبر نوری برای تمام خانوارها در شهرها و روستاهای کشور وضعیت دسترسی مردم به اینترنت ثابت را بهبود ببخشیم و امیدواریم به پوشش ۸۰ درصدی فیبر نوری در کشور دست پیدا کنیم.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اولویت ارتباطات ثابت نسبت به ارتباطات همراه، به پروژه توسعه فیبر نوری اشاره کرد و گفت: «تا الان نزدیک به 2.5 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند. یک سامانه‌ای برای پایش پیشرفت این کار تعبیه کردیم که هم وطنانمان در آن می‌توانند آدرس خانه یا محل کار خود را درج کنند و ببینند آیا تحت پوشش قرار گرفته‌اند یا خیر. تا پایان سال آینده به 10 میلیون پوشش خواهیم رسید و مقدماتش فراهم شده است.»

او وعده داد مردم به مرور طعم شیرین فناوری سرعت اینترنت را خواهند چشید: «کمک به زیرساخت اعتباری کشور بسیار مهم است و خواهشم از دوستان در شبکه بانکی این است که به اپراتورهایی که مشخص کردیم، کمک کنند زیرا این سرمایه‌گذاری در دراز مدت، سودآور خواهد بود.»

وزیر ارتباطات وعده داد توسعه‌ای که در حوزه فیبر نوری اتفاق خواهد افتاد تا 3-4 دهه آینده کشور را بیمه خواهد کرد. او از اتصال قریب به 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: «این عدد در ابتدای دولت 80 درصد بود. تا پایان شهریور سال آینده هدف‌گذاری کردیم تمام روستاهای بالای 20 خانوار را به اینترنت متصل می‌کنیم، کار سختی است چون روستاهای باقی مانده صعب‌العبور هستند ولی پای قول خود هستیم»

زارع‌پور همچنین با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد دولت هوشمند گفت در حال حاضر 93 درصد خدمت متصل شدند و نزدیک 3هزار خدمت در حال ارایه است. او وعده داد تا پایان 1402 تمام خدمات در این پنجره عرضه می‌شود و 20 درصد خدمات نیز به‌طور هوشمند خواهد بود که در این حالت، همه خدمات به‌طور آنلاین و در لحظه صورت خواهد گرفت.

 

ارسال نظر