دست‌درازی در بورس

۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ۱۰:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۷۹۱
دست‌درازی در بورس

رقیه ندایی| اردبیهشت ماه بود که اولین دور عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد اما وزارت صمت مانع این عرضه شد و پس از بالا و پایین‌های بسیار زیاد دوباره این عرضه ادامه‌ یافت.

عرضه خودرو در بورس کالا به اوج خود رسید و در این مدت کارخانجات از عرضه خودرو در بورس سود می‌کردند و همچنین خریداران واقعی نیز خودروی خود را با قیمت دلخواه خود خریداری می‌کردند و سودی به دلالان نرسید.البته عرضه خودرو در بورس باعث شد که ذی‌نفعان قدیمی دیگر سودی از بازار خودرو نبرند و تنها کارخانجات و مردم سود کنند. این عدم سود باعث شد که شورای رقابت با حمایت وزارت صمت پا به میدان رقابت بگذارد و مانع عرضه خودرو در بورس شود.

شورای رقابت در دستورالعملی عرضه خودرو در بورس را از شیوه‌های عرضه خود حذف کرد اما پس از جلسات شورای عالی بورس عرضه خودرو به صورت مشروط به بورس کالا بازگشت. شرط این عرضه این بود که دولت سهمی ار عرضه خودرو در بورس کالا بردار‌د. بر همین اساس دولت از عرضه خودرو در بورس کالا قرار است سود ۸۵ درصدی بردارد که اغلب فعالین بازار نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

منطقی نیست که دولت از عرضه در بورس کالا سهم بردارد؛ چراکه بورس یک بازار شفاف است و شفافیت همراه با سود خاص امکان‌پذیر نیست. به هرحال دولت به دنبال دست درازی در همه بازارهاست و بورس نیز به عنوان یک بازار پرسود و شفاف جایگاه مهم دولت شده است. به‌طور کلی قیمت‌گذاری دستوری به معضل اقتصاد کشور تبدیل شده و اکنون دولت به دنبال قیمت‌گذاری دستوری در بورس است.

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده است اقتصاد کشور با زیان مواجه شود. برای نمونه قیمت‌گذاری صنعت خودرو در این مدت نتیجه‌ای جز زیان نداشته و اکنون با عرضه خودرو در بورس کالا کارخانجات در حال تعدیل زیان خود هستند.اگرچه دولت سعی کرده است به بورس نیز دست‌درازی کند و قیمت‌گذاری دستوری را به این بازار نیز تحمیل کند اما با توجه به قوانین و دستورالعمل‌ها و همچنین شفافیت بورس، این قیمت‌گذاری دستوری امکان‌پذیر نیست. البته این‌کاهش زیان با سهم‌خواهی دولت از عرضه خودرو در بورس کالا به پایان رسید.

دخالت دولت در بورس باعث می‌شود که اعتماد سهامداران نسبت به بازار سرمایه کاهش یابد. دوسال پیش دولت با دخالت و دست‌درازی به بورس باعث شد که اعتماد سهامداران نسبت به بورس کاهش یابد و اکنون که سهامداران در حال اعتمادسازی هستند این دست‌درازی دولت به بازار سرمایه باعث می‌شود که اعتمادهای ایجاد شده از بین برود و بورس مجددا روزهای تلخی را تجربه کند.

 

ارسال نظر