بورس در پی بازدهی بیشتر

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ - ۰۰:۴۱:۲۲
کد خبر: ۱۹۸۴۳۲
بورس در پی بازدهی بیشتر

در سومین هفته بهمن ماه بورس تهران وضعیت چندان وخیمی را پشت سر نگذاشت و حالش رو به بهبود است و این هفته شاخص کل توانست بازدهی مثبتی را ثبت کند. البته برخی عقیده دارند که عرضه دوباره خودرو در بورس کالا باعث شده که شاهد شرایط بهتری در معاملات باشیم.

ارزش معاملات بازار سرمایه پس از ماه‌ها به کانال 4 هزار میلیارد تومانی رسید و آخرین بار آذر ماه بود که ارزش معاملات این عدد را تجربه می‌کرد.بر اساس آمار میانگین ارزش معاملات روزانه خرد با کاهش 28 درصدی به 4900 میلیارد تومان رسید. با توجه به اتفاقات و اخبار سهامداران انگیزه‌ای برای معامله ندارند و تنها صبر کرده‌اند تا ببیند سیاست‌گذاران چه خوابی برای بازار سرمایه دیده‌اند.

هفته اخیر به واسطه تعطیلات تنها 4 روز کاری داشت و بر همین اساس روز یکشنبه 951 میلیارد تومان، روز دوشنبه 367 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 161 میلیارد و در نهایت روز چهارشنبه 221 میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سرمایه داشتیم. در مجموع در سومین هفته بهمن ماه شاهد خروج یک هزار و 700 میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سرمایه بودیم.

   پتانسیل رشد بازار سرمایه

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به کم عمق بودن و حساسیت بالای بورس، ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های مهم بازار سرمایه کم عمق بودن آن است که باعث می‌شود کاملاً احساسی عمل کند، زمانی‌که به خوش‌بینی می‌رسد طوری صعود می‌کند که هیچ تحلیلی جوابگو نیست مانند صعود سال ۹۹ و هر هنگام بازار بدبین می‌شود به گونه‌ای ناامیدی ایجاد می‌کند که باز هم هیچ تحلیلی قیمت‌ها را توجیه نمی‌کند.

غفوری با اشاره به موج ناامیدی که طی دو سال اخیر بر بازار سرمایه حاکم بوده است، تشریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها حتی با نرخ رشدهای جذاب و وضعیت بنیادی مناسب، بازدهی کمتری نسبت به بازارهای موازی و تورم ایجاد کردند، هنگامی به شرایط فعلی بازار برمی‌گردیم می‌بینیم که طی سه ماه اخیر بازار وضعیت عجیب و غریبی را تجربه کرده است، بازار در اوج ناامیدی و در شرایط سیاسی یک استارت خوب در بسیاری از سهام با لیدری گروه خودرویی زد که شرایط خوبی در بازار سرمایه شکل گرفت ضمن اینکه طی سنوات گذشته بازار نشان داده که همبستگی بالایی با قیمت دلار دارد و همیشه بعد از یک تأخیر زمانی حرکت خود را آغاز می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در ادامه اظهار داشت: اگر در اندازه و حد دو یا سه ماهه، بازار سرمایه را رصد کنیم خواهیم دید بازار از ابتدای آبان ماه تا اوایل بهمن ماه یک سیکل خوش‌بینی را تجربه کرده که این خوش‌بینی را می‌توان در بهبود ارزش معاملات و برگشت نسبی اعتماد به بازار و نیز بازدهی جذاب صنایع جامانده بررسی کرد، با توجه به شرایطی که ایجاد شد و جاماندگی بازار سرمایه، انتظار میرفت شرایط ایجاد شده حداقل تا انتهای سال جاری ادامه پیدا کند اما با توجه به شرایطی که در بازار شکل گرفت باعث شد نظمی که در بازار بود خیلی سریع تغییر پیدا کند و بسیاری از سهامداران از اوایل بهمن ماه اقدام به سیو سود کنند که کاهش ارزش معاملات در بازار کاملاً مشهود است.

غفوری با تأکید بر اینکه بازار سرمایه با توجه به تصمیمات و سیاست‌هایی که در رابطه با بحث بودجه و عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق افتاده واکنش نشان می‌دهد، بیان داشت: بحث نرخ خوراک صنایع پتروشیمی که صنعت بزرگی در بازار است و هر تصمیمی در رابطه با نرخ خوراک حاشیه سود این صنعت را مورد هدف قرار می‌دهد، بحث عرضه خودرو در بورس کالا با توجه تصمیمات جزیره‌ای که در این صنعت در حال رخ دادن است، این صنعت نیز به دلیل لیدر بودن و دارا بودن سهم بالایی از ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه، تأثیر بسزایی در روند بازار دارد، در نهایت در شرایط فعلی سیاست‌گذاران باید تصمیمات راهبردی برای بهبود بازار سرمایه بگیرند چرا که این بازار نیازی به تزریق نقدینگی دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه نیز افزود: با تصمیمات درست و ایجاد اعتماد در بازار نشان دادیم که بازار پتانسیل خوبی برای رشد دارد و سیاست‌گذاران نباید با تصمیمات نادرست و کمرنگ کردن اعتماد در بازار باعث شوند که بازار نتواند رشد کند، عدم رشد بازار با توجه به وضعیت نقدینگی و تورم، بیشتر باعث فشردگی قیمت برای یک صعود قویتر می‌شود. چنانچه سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی دانش کافی نسبت به بازار سرمایه دارند، در این روزها می‌توانند از تخفیفات قیمتی شرکت‌ها برای بازدهی مناسب‌تر استفاده کنند.

   بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در بازار گواهی سپرده بورس کالا، بیش از ۱۶.۳ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۸۸۳.۵ میلیارد تومان در هفته سوم بهمن (منتهی به ۲۱ بهمن) دست به دست شد که نسبت به هفته دوم به لحاظ حجم افزایش ۷ درصدی را ثبت کرد. سیمان از لحاظ حجم و ربع سکه به لحاظ ارزش معاملات برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد. ۱۶ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۳۱ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش نزدیک ۸۸۳ میلیارد و ۵۲۶ تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۱۴ بهمن نیز بیش از ۹۷۲ میلیارد تومان برای ۱۵ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۵۳۵ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.

در جریان معاملات هفته گذشته، یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۰۰ اوراق گواهی سپرده تمام سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۲۸۰ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان را ثبت کرد. در این مدت همچنین ۵ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۵۰۰ گواهی ربع سکه به ارزش نزدیک ۴۲۶ میلیارد و ۶۲۱ میلیون تومان دادوستد شد. اوراق مبتنی بر ربع سکه طلا با کسب سهم ۴۸ درصدی و تمام سکه طلا با کسب سهم ۳۲ درصدی در ارزش معاملات به ترتیب در جایگاه نخست و دوم ایستاد. ربع سکه سهم ۳۲ درصدی و تمام سکه سهم ۷ درصدی در حجم معاملات داشت و به این ترتیب ربع سکه جایگاه دوم و تمام سکه جایگاه چهارم را در حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۷ میلیون و ۱۰۹ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست از نظر حجم را از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی ۵ میلیارد و ۶۶۸ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۴۳ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۲۱ بهمن یک میلیون و ۹۸۵ هزار و ۴۴۹ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۶۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم ۱۲ درصدی در حجم و ۷ درصدی در ارزش جایگاه سوم در حجم و چهارم در ارزش را به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات ۹۰۳ هزار و ۲۱۱ گواهی سپرده شیشه نیز به نزدیک ۱۳۶ میلیارد تومان رسید و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از ربع سکه و تمام سکه و مقام پنجم را از نظر حجم بعد از سیمان، ربع سکه، زعفران و تمام سکه از آن خود کند. این دارایی پایه توانست سهم ۶ درصدی از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی و سهم ۱۲ درصدی از ارزش کل این معاملات را به خود اختصاص دهد. در هفته‌ای که گذشت معامله ۲۱ هزار و ۱۴۷ گواهی سپرده برنج به ارزش نزدیک ۱.۷ میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید. همچنین ۱۱۰ گواهی سپرده زیره سبز و ۱۴ گواهی سپرده نخود به ترتیب به ارزش بیش از ۱۸.۳ میلیون تومان و ۴۵۰ هزار تومان دست به دست شد.

بورس کالای ایران از پذیرش ۱۶ کالا و محصول متعلق به ۱۳ شرکت در بازار اصلی و فرعی خبر داد. برآورد می‌شود با پذیرش‌های صورت گرفته، عرضه‌های جدیدی در بورس کالا شکل گیرد. براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، ۴ کالای قیر، عایق رطوبتی، میلگرد فولادی و شمش فولادی متعلق به ۴ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شد.

پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و هفتادمین جلسه کمیته عرضه در ۱۸ بهمن به تصویب رسید. به این ترتیب، قیر شرکت صبای دلیجان راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شود.

همچنین عایق رطوبتی شرکت عایق‌سازان پلیمر ارومیه در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد. علاوه بر این، میلگرد فولادی شرکت کیان فولاد ابهر و شمش فولادی شرکت فولاد تابان کویر برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران همچنین از پذیرش ضایعات فولادی، MDF خام، کنسانتره مس، تسمه فولادی، گلوله آلومینایی، تسمه و نوار مسی، کنسانتره روی، ضایعات بشکه پلاستیکی، ضایعات باطری، ضایعات شیشه خودرو، ضایعات مونتاژی خودرو و ضایعات بدنه‌ای خودرو متعلق به ۹ شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد.

پذیرش کالاهای مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و هفتادمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۸ بهمن به تصویب رسید. به این ترتیب ۲۰ هزار تن ضایعات فولادی شرکت اقتصاد بنیان شریف و ۴۰ هزار مترمکعب MDF خام شرکت صنعت فیبر وینا راهی بازار فرعی بورس کالا می‌شود.

همچنین ۲ هزار تن کنسانتره مس شرکت کومه معدن پارس و ۱۰ هزار تن تسمه فولادی شرکت نورد آریان فولاد و ۱۰ هزار تن تسمه فولادی شرکت ذوب آهن آریان بویین زهرا در بازار فرعی پذیرش شد. علاوه بر این، ۲ هزار و ۵۰۰ تن گلوله آلومینایی شرکت سرامیک صنعتی اردکان، ۳ هزار تن تسمه و نوار مسی شرکت صنایع مس شهید باهنر و ۴ هزار تن کنسانتره روی شرکت کانه آرایی آریا برای عرضه در بازار فرعی آماده می‌شوند. بازار فرعی همچنین شاهد پذیرش ۱۰ هزار عدد بشکه خالی پلاستیکی، ۳۰ هزار عدد ضایعات باطری، ۳۰ عدد ضایعات شیشه خودرو، ۲۰۰ هزار عدد ضایعات مونتاژی خودرو و ۲۰ هزار عدد ضایعات بدنه‌ای خودرو متعلق به شرکت ایران خودرو است.

 

ارسال نظر