اروپا دیگر تعیین کننده قیمت نفت روسیه نیست

۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۲۰:۴۰:۳۰
کد خبر: ۱۹۸۱۴۸
اروپا دیگر تعیین کننده قیمت نفت روسیه نیست

آمار مقدماتی معامله‌گران و محاسبات رویترز نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد از محموله‌های نفت اورال روسیه برای بارگیری در ژانویه، به مقصد هند بوده است. این کشور در چند ماه گذشته، خریدار بزرگ نفت اورال بوده و خلا به وجود آمده توسط خریداران اروپایی را پر کرده است. همزمان، روسیه جای عراق را به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به هند، گرفته است.

به گزارش ایسنا، ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت که از یاران قدیمی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است، در کنفرانس انرژی هند گفت: قیمت نفت روسیه خارج از اروپا تعیین می‌شود. اگر نفت روسیه وارد بازار اروپایی نشود، در این صورت، هیچ قیمت رفرنسی وجود ندارد. سچین که به عنوان تزار نفتی روسیه شناخته می‌شود، اظهار کرد: قیمت رفرنس جایی ایجاد می‌شود که حجم بالایی نفت دریافت می کند.

از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال گذشته، غرب به تدریج، تحریم‌ها علیه نفت روسیه را تشدید کرده است. گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا از دسامبر، سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را با هدف کاهش درآمد نفتی کرملین به اجرا گذاشتند. همزمان، اتحادیه اروپا، واردات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را ممنوع کرد.

طبق آمار وزارت دارایی روسیه، میانگین قیمت نفت اورال روسیه در ژانویه، ۴۹ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه بود که ۴۲ درصد در مقایسه با ژانویه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

دولت روسیه در پی ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا و عدم وجود مکانیزم قیمت گذاری معتبر، سرگرم بحث درباره نحوه محاسبه قیمت نفت مشمول مالیات است. مسکو به درآمد نفت و گاز که سال گذشته به ۱۱.۶ تریلیون روبل (۱۶۵ میلیارد دلار) رسید، برای مخارج بودجه، نیاز دارد و مجبور شده است برای پوشش کسری ناشی از هزینه عملیات نظامی در اوکراین، فروش ذخایر بین المللی را آغاز کند.

سچین در حاشیه کنفرانس هفته انرژی هند، درباره این که آیا روسیه سهم بیشتری به شرکت او. ان. جی. ‌سی. ‌ویدش یا شرکتهای هندی دیگر در پروژه ساخالین ۱ خواهد داد، به رویترز گفت: تصمیم برای انجام چنین کاری، به عهده دولت روسیه است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه سال میلادی گذشته با درخواست شرکت او. ان. جی. ‌سی. ‌ویدش و شرکت توسعه نفت و گاز ساخالین که کنسرسیومی از شرکت‌های ژاپنی است، برای حفظ سهم ۲۰ درصدی و ۳۰ درصدی آنها در این پروژه، موافقت کرد.

ارسال نظر