روز آرام سکه و دلار

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۱۰:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۰۳۸
روز آرام سکه و دلار

قیمت دلار در روندی با ثبات و اندکی تمایل به کاهش در بازار کلید خورد. بازارهای موازی نیز برای فردا نوید کاهش قیمت را می‌دهند.

روز گذشته فروشنده در بازار زیاد بود، اما خریدار کم. اگر خریدی هم انجام می‌شد به اعتقاد معامله‌گران مفت‌بری بود. روند قیمت دلار بر مسیر ثبات با کاهش اندکی در بازار معاملات آزاد کلید خورد. سیگنال قیمت در بازارهای موازی و معاملات فردایی نیز، به تهران نوید کاهش قیمت را می‌داد. دلار هرات که شنبه با قیمت ۳۹ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد، دیروز نیز با اندکی کاهش در کانال مذکور نوسان داشت. قیمت دلار تهران نزدیک به ۳ پله بیشتر در محدوده ۴۰ هزار تومانی قرار داشت. دلار سلیمانیه نیز در کف محدوده ۴۰ هزار تومانی معامله شد.

روند خرید و فروش در بازار احتیاطی و فروشنده دلار زیاد بود، اما کسی خریدار نبود. اگر خریدی هم صورت می‌گرفت به اعتقاد معامله‌گران مفت‌بری بود و فاصله خرید و فروش زیاد! کف ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت که از سوی فرزین، رییس کل جدید بانک مرکزی برای دلار مطرح شده و سیاست ایجاد مرکز مبادله ارزی از سوی او، گمانه‌زنی‌ها برای کاهش قیمت دلار را بیشتر کرد.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند دلار تا ۳۷ هزار تومان پایین می‌آید اما بیشتر از این نه. بسیاری از تحلیلگران روند صعودی قیمت دلار را از ابتدای سال‌ جاری هشدار داده بودند و در هفته نخست دی ماه این اتفاق افتاد. دلار با سقف‌شکنی قیمت باعث آشفتگی بازار شد.

از سوی دیگر برخی معامله‌گران کف بازار با وجود روند صعودی قیمت‌ها دست از معامله‌ کشیدند. آنها معتقد بودند این سیاست کهنه نهاد پولی کشور است تا قیمت را به اندازه‌ای بالا ببرد، از نوسانات بازار بهره‌ کافی را کسب کند و بعد با کاهش محدود قیمت به انتظارات کاهشی بازار پاسخ دهد. این معامله‌گران بر این باور بودند نباید از بازارساز رکب خورد. اکنون نیز شرایط حاکم بر بازار نشان‌دهنده همین موضوع است. قیمت دلار به صورت دستوری همچنان در کنترل بانک مرکزی است. دارندگان محدود دلار موفق به فروش نمی‌شوند و سطح عرضه در بازار بالاست.

برخلاف ادعای بسیاری از کارشناسان بازار مبنی بر کاهش درآمدهای ارزی کشور به علت تحریم‌ها، رییس کل جدید بانک مرکزی ذخیره ارزی کشور را کافی و در حد مطلوبی عنوان کرده است. در همین راستا برخی تحلیلگران معتقدند اگر سطح عرضه مانند ۲ روز گذشته باشد، قیمت دلار تا کانال ۳۳ هزار تومان نیز کاهش می‌یابد.

کف ۳۳ هزار تومانی قیمت دلار

در همین راستا علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی هم به تجارت‌نیوز گفت: «بر مبنای تحلیل تکنیکال، قیمت ۳۳ تا ۳۴ هزار تومانی پایین‌ترین محدوده قیمتی برای این اسکناس امریکایی تا ابتدای اسفند ماه است.»

او ادامه داد: «با توجه به بحث افزایش نقدینگی و نیز برآوردی که از عدم افزایش تولید ناخالص داخلی وجود دارد، به نظر می‌آید دولت می‌تواند کف دلار را با نرخ 34 هزار تومان ببندد.»

در حال حاضر سیاست بانک مرکزی جمع‌آوری نرخ‌های متعدد از بازار و نزدیکی قیمت دلار نیما و مبادله‌ای به یکدیگر است. به نظر می‌رسد با گذشت تنها ۲ روز از معاملات دلار در بازار نمی‌توان سیاست‌های نهاد پولی کشور را بررسی و گمانه‌زنی کرد.

دلیل کاهش نرخ دلار و پیش‌بینی آینده بازار

درپی کاهش قیمت‌ها در بازار ارز طی دو روز اخیر، یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد که این امر ناشی از عکس‌العمل‌های بازار ارز به تغییر رییس کل بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی او بوده است که اگر با تئوری‌های علمی همراه باشد، پایدار خواهد بود.

علی قنبری در این گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تصمیمات آنی به ویژه در مواردی مانند ارز اگر با تئوری اقتصادی و علمی همراه باشد به نتیجه مطلوبی می‌رسد و در بلندمدت هم پایدار خواهد بود. وی افزود: تغییر مدیریت در بانک مرکزی و سیاست‌های اعلامی از سوی رییس کل جدید این نهاد باعث کاهش نرخ ارز در بازار شد و بازار ارز عکس‌العمل‌هایی را نشان داد که مسلما اگر سیاست‌های مناسبی در ادامه اتخاذ شود، شاهد ایجاد تعادل در بازار خواهیم بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در شرایطی که نرخ ارز نیمایی اعلام شده با نرخ بازار آزاد فاصله زیادی دارد، بهتر است دولت به تدریج نرخ ارز نیمایی را به سمت بازار افزایش دهد و از سوی دیگر با تزریق ارز به بازار نرخ بازار آزاد را کاهش دهد تا به نقطه مطلوبی برسیم و بتوان قیمت منطقی برای ارز و البته به صورت تک‌نرخی اعلام کرد، چرا که همیشه چند نرخی بودن ارز به زیان بازار است و باعث ایجاد رانت خواهد شد.

قنبری با بیان اینکه هدایت و مدیریت نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی از وظایف اصلی بانک مرکزی به شمار می‌رود، اظهار کرد: در شرایط کنونی روی کار آمدن یک اقتصاددان با تجربه بانکی در راس بانک مرکزی بهتر از فردی است که تجربه بانکی نداشته است اما باید توجه داشت که مسائل ارزی تنها متاثر از موضوعات اقتصادی نیست و با آمدن یک اقتصاددان در راس بانک مرکزی حل نمی‌شود.

وی گفت: بسیاری از مسائل سیاسی و بین‌المللی روی بازار ارز اثرگذار است و اگر تغییراتی در برخی ساختارها اتفاق نیفتد، نمی‌توان گفت که کاهش نرخ ارز و تعادل در این بازار ادامه‌دار و پایدار خواهد بود

روند حرکت سکه و طلا معکوس شد

روند قیمت طلا و سکه در مسیر عکس هم قرار گرفتند. قیمت سکه به دنبال ریزش محدود دلار ارزان شد، اما قیمت طلا افزایش داشت. بازار فلز زرد فعلا سرشار از نااطمینانی است. فروشندگان این بازار زیاد و خریدار کم است. برخی معامله‌گران معتقدند فروش امروز بهتر از فرداست!

امروز روند قیمت طلا و سکه متوازن و هم راستای هم قرار نگرفت. قیمت اونس جهانی طلا به دنبال تعطیلی پایان هفته بازارهای جهانی در محدوده ۱۸۲۳ دلاری بود. قیمت سکه با روند محدود کاهش قیمت دلار دیروز نیز مانند روز قبل در مسیر نزولی قرار گرفت.

هر چند روز گذشته سکه امامی و بهار کاهش قیمت میلیونی داشتند و در کانال ۱۹ و ۱۸ میلیون تومانی قرار گرفتند، اما امروز این کاهش به نسبت روز گذشته نبود. همین روند کاهشی معامله‌گران را از بازار عقب نشاند. ضمن اینکه روند انتظامی بازار دلار بر معاملات بازار فلز زرد تاثیر گذاشت. روند قیمت طلا برخلاف سکه صعودی بود. هر چند قیمت سکه امامی برخلاف سایر قطعات سکه امروز با روند افزایشی همراه بود اما در میانه روز با سایر اعضا خانواده خود به غیر از نیم سکه همراه شد و کاهش قیمت داشت. روند نزولی قیمت طلا و سکه به دنبال ریزش سنگین آن در روز گذشته، بازار مانند دلار از فروشنده پر کرد. البته فاصله خرید و فروش زیاد است و بسیاری از افراد تمایلی به معامله در شرایط فعلی ندارند.

برخی معامله‌گران فلز زرد معتقدند قیمت در روزهای آینده از این پایین‌تر می‌آید و بدون در نظر گرفتن فاصله خرید و فروش امروز بفروشید بهتر از فرداست. آنها سیاست‌های تهدیدی حاکم بر بازار دلار و بانک مرکزی را عامل این موضوع می‌دانند. این معامله‌گران معتقدند قیمت طلا و سکه را تنها دلار مدیریت می‌کند و افسار دلار هم که در دست بانک مرکزی است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که طلای جهانی بازیگر فعالی در تعیین قیمت طلا و سکه نیست و این دلار است که قیمت را در بازار فلز زرد تعیین می‌کند. قیمت سکه امامی در نخستین ساعات معاملات برخلاف سایر قطعات سکه با روندی افزایشی آغاز به کار کرد. در ادامه روز اما نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. درپایان روز سکه امامی با قیمت ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

سکه بهار آزادی بیشترین کاهش قیمت را در خانواده خود داشت و با کاهش ۵۱۰ هزار تومانی با قیمت حدودی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه گران شد

نیم سکه برخلاف سایر قطعات سکه رفتار کرد و ۴۰۰ هزار تومان گران شد. این قطعه از سکه با نرخ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد. نیم و ربع سکه به شکل سنتی افزایش و کاهش قیمتی مشابه هم دارند. البته دیروز این روند معکوس بود و نیم سکه با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت با نرخ ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

اما کاهش قیمت سکه گرمی نسبت به سایر روزها بیشتر بود و ۲۵۰ هزار تومان ارزان شد. این قطعه از سکه در حال حاضر با قیمت ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

حباب نیم سکه مانند قیمت این قطعه افزایش داشت، اما سایر قطعات سکه روند کاهش قیمت حباب سکه را داشتند. بیشترین کاهش حباب مختص سکه بهار با ۹۱۷ هزار تومان کاهش، نسبت به روز گذشته بود. در مرحله بعد سکه امامی با کاهش بیش از ۵۰۰ هزار تومانی حباب قرار داشت.

روند قیمت طلا هم برخلاف قیمت سکه صعودی بود. دیروز هر مثقال طلا نزدیک به ۱۳۰ هزار تومان افزایش داشت و با قیمت ۷ میلیون و ۹۰۹ هزار تومان در بازار معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با افزایش نزدیک به ۳۳ هزار تومانی قیمت با نرخ یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومانی در لحظه نگارش این گزارش معامله شد. طلای دست دوم امروز افزایش قیمت داشت و به گرمی یک میلیون و ۷۹۲ هزار تومان رسید. فعلا فضای حاکم بر بازار فلز زرد سرشار از نااطمینانی است. معامله‌گران چشم به بازار دلار و سیاست‌های آتی بانک مرکزی دوخته‌اند تا ببینند قیمت طلا و سکه بر چه مداری حرکت می‌کنند.

 

ارسال نظر