گلایه مراجع از وضعیت اقتصادی

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۷:۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۹۵۸۶۱
گلایه مراجع از وضعیت اقتصادی

روز گذشته رییس مجلس سفری به شهر قم داشت و با تعدادی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار قالیباف رییس مجلس با بیان اینکه مردم از اوضاع اقتصادی به‌شدت گلایه‌مند و نگران هستند، افزود: مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمی‌توانند آن را حل کنند.

وی افزود: شرایط به گونه‌ای است که نه تنها رو به بهبود نیست، بلکه تورم در بعضی کالاها نسبت به سال گذشته افزایش شدید داشته است.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به افزایش نرخ دلار در کشور گفت: وابستگی پایه‌های اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسوولان تصمیم‌گیری خاصی دیده نمی‌شود.

وی از بانک‌ها به عنوان مشکلی بزرگ در کشور یاد کرده که به صورت لجام گسیخته به پیش می‌رود و افزود: بانک‌ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغی که وام می‌دهند هرچند کم و ناچیز است اما برای آن سودهای کلان دریافت می‌کنند.

وی تأکید کرد: مجلس می‌تواند با اصلاح قانون، جلوی انحراف بانک‌ها را بگیرد و اجازه بدهد مردم زندگی کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، در مورد مسائل اخیر کشور نیز بیان داشت: نباید مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهیم، آشوب‌گران کوچک‌تر و ناچیزتر از این هستند که بخواهند تغییری در نظام و کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه باید بهانه‌ها به خصوص بهانه‌های اقتصادی را از اغتشاشگران گرفت، افزود: آنها به همین بهانه باعث ایجاد ناامنی در کشور می‌شوند که باید بهانه را از دست آنها گرفت علاوه بر اینکه از تندروی‌های غیر ضروری هم خودداری شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی، ایجاد امید در کشور را از اولویت‌های اساسی برشمرد و افزود: باید جلسات سه قوه بیشتر شود و به صورت هفتگی و شفاف برای مردم گزارش داده شود که چه کارهایی صورت گرفته و برای آینده چه برنامه‌هایی دارند.

از اوضاع ناراضی هستیم

آیت‌الله مکارم شیرازی مردم را وفادار و علاقه‌مند به نظام دانست و افزود: مردم از ما گلایه دارند که چرا به مسوولان نسبت به مشکلات تذکر نمی‌دهیم، در حالی که ما مکرر تذکر داده و می‌دهیم و این تذکرات در سایت ما نیز منعکس است، حال اینکه چرا صداوسیما تذکرات مراجع را منعکس نمی‌کند، حتماً مصلحتی دارد، اما مردم انتظار دارند که مسوولان به این تذکرات ترتیب اثر دهند.

وی در پایان این دیدار ابراز داشت: ما برای دولت و مسوولان دعا می‌کنیم، اما از اوضاع ناراضی هستیم.

نه چیزی ارزان شده نه مشکلات مردم کم شده

مردم از ما گِله‌مند هستند که چرا مشکلات را به مسوولان انتقال نمی‌دهیم اما مردم باید بدانند که از مشکلات آنها آگاهیم و آن را بیان می‌کنیم، ولی متاسفانه انعکاس داده نمی‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: متاسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی کم ارزشی پول ملی اینها اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسوولان امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند.

آیت‌الله نوری همدانی پیش از ظهر دیروز در دیدار با قالیباف رییس مجلس تصریح کردند: حضرت علی (علیه‌السلام) به مالک اشتر وظایف مسوولان در اداره کشور اسلامی را اینگونه توصیف نمودند: «جبایة خراجها و جهاد عدوها و استصلاح اهلها و عمارة بلادها»؛ یعنی جمع‌آوری مالیات و نظارت دقیق و صحیح بر بیت‌المال و استفاده صحیح آن در امور، مبارزه با دشمنان، اصلاح امور مردم و ایجاد زمینه‌های تربیت و رشد و تعالی برای مردم و آبادی و عمران کشور. این امور باید همواره سرلوحه کارهای مسوولان باشد و از این امور نباید غفلت کرد.

وی در ادامه افزود: منظور از جمهوری اسلامی، یعنی همین مردم، همانطور که امام فرمودند: اصل همین مردم هستند و باید عنایت و توجه شما به همین مردم باشد که همیشه پشتیبان انقلاب و نظام اسلامی هستند. باید نظام ما در رسیدگی به مردم الگویی مناسب در جهان باشد.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی و کم شدن قدرت خرید مردم خاطرنشان کردند: متاسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی کم ارزشی پول ملی اینها اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسوولان امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه افزود: متاسفانه پول ملی ما کم‌ارزش شده و قدرت خرید مردم هم کم است، مردم از ما انتظار دارند که مشکلات و نارسایی‌ها را به گوش مسوولان برسانیم. امیر مومنان (علیه‌السلام) به مالک اشتر فرمودند: «‌الله‌الله فِی الطبقهِ السُّفْلی مِن الذِین لا حِیله» باید توجه داشته باشید بیت‌المال برای مردم است نباید هیچگونه تبعیضی وجود داشته باید تفاوت‌ها از بین برود و شاهد رفاه و گشایش اقتصادی و ارزانی در سر سفره‌های مردم باشیم. متاسفانه چیزی از گرانی و مشکلات مردم کم نشده است. در این چند سال چیزی ارزان نشده است، باید با همت مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق مشکلات اقتصادی را حل نمود.

وی با اشاره به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان علیه نظام مقدس اسلامی افزود: ما باید آنقدر قوی باشیم که دشمنان جرأت نقشه کشی و فکر ضرب زدن به خود راه ندهند. حفظ نظام و یادگارهای امام و پشتیبانی از رهبری از ضروریات است همان‌گونه که امام و رهبری مکرر در ملاقات‌هایشان تاکید کرده‌اند، حل مشکلات اقتصادی مردم و حفظ ارزش‌های انقلاب و اسلام باید اولیت کار مسوولان باشد حفظ این انقلاب و نظام با حفظ ارزش‌ها و حل مشکلات مردم میسر است. این مرجع تقلید تعهد همراه با تخصص را از ضروریات انتصابات مسوولان کشور دانسته و خاطرنشان کرد: مردم از ما گِله مند هستند که چرا مشکلات را به مسوولان انتقال نمی‌دهیم اما مردم باید بدانند که از مشکلات آنها آگاهیم و آن را بیان می‌کنیم، ولی متاسفانه انعکاس داده نمی‌شود. 

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار قالیباف: اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار قالیباف رییس مجلس، تاکید کرد: امیدواریم تا خداوند به حرمت خون‌های پاک این شهداء کشور را حفظ کند، اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد؛ در ادعیه ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که خدایا تو که دینت را حفظ خواهی کرد، چرا ما حافظ دین تو نباشیم أنْ تجْعلنِی مِمّنْ تنْتصِرُ بِهِ لِدِینِک و لا تسْتبْدِلْ بی‌غیرِی چرا ما نباشیم؟! چرا ما دین خدا را حفظ نکنیم؟!

نباید مسوولیت اجرایی را به آدم‌های خوب بی‌عرضه یا بداختلاسی داد

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه نباید مسوولیت اجرایی را به آدم‌های خوب بی‌عرضه یا بداختلاسی داد، گفتند: اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد.

این مرجع تقلید شیعیان در دیدار آقای محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشتند: دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسوولان باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود، اگر سواد فعلی و امید آینده بود، نتیجه‌اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن‌سوزی‌ها و مسجد سوزی‌ها.

ایشان ادامه دادند: ما دو وظیفه داریم، یکی دعاکردن به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری عقل و تدبیر است.

ایشان با بیان اینکه نباید مسوولیت اجرایی را به آدم‌های خوب بی‌عرضه یا بداختلاسی داد، اظهار داشتند: حضرت امیر علیه السلام، کمیل را مسوول منطقه‌ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه‌ای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! لذا باید از واگذاری مسوولیت به آدم‌های خوب بی‌عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم‌های بداختلاسی و نجومی نیز گرفته شود.

ایشان بیان داشتند: داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمومنین که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است! اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می‌گرداند، امیرالمومنین علیه السلام می‌فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده ‌الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند!

ایشان با بیان اینکه شهداء سرمایه‌های کشور هستند، اظهار داشتند: اگر در صحنه کربلا یک عابس وجود داشت که عریان به میدان آمد، ما در هشت سال دفاع مقدس، جوانان پاک زیادی داشتیم که پلاک‌های خود را کندند و هیچ نام و نشانی از آنها نیست، اینها سرمایه‌های کشور و صاحبان اصلی آن هستند.

ایشان ادامه دادند: امیدواریم تا خداوند به حرمت خون‌های پاک این شهداء کشور را حفظ کند، اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد؛ در ادعیه ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که خدایا تو که دینت را حفظ خواهی کرد، چرا ما حافظ دین تو نباشیم أنْ تجْعلنِی مِمّنْ تنْتصِرُ بِهِ لِدِینِک و لا تسْتبْدِلْ بی‌غیرِی چرا ما نباشیم؟! چرا ما دین خدا را حفظ نکنیم؟!

معظم‌له در پایان ابراز داشتند: آخرین حرف این است که مواظب زبانمان و ادبمان باشیم، مبادا از حرف ما، گفتار ما، سوءاستفاده شود، هم حوزویان، هم دانشگاهیان و هم مسوولان وهمه و همه باید رعایت کنند.

 

ارسال نظر