فیلترینگ درآمدها را ۵۰ درصد کاهش میدهد
فیلترینگ و محدودیتهای اینترنتی بیشترین آسیب را به صنعت تبلیغات وارد کرده است. محدودیتهای اینترنتی و فیلتر اینستاگرام به عنوان یکی از بسترهای اصلی دیجیتال مارکتینگ ضربه بزرگی به صنعت تبلیغات زده است. شرایط اخیر کشور و مشکلات اقتصادی نیز از دیگر چالشهای این صنعت است و مارتک ۳۶۰ پیشبینی کرده تا پایان سال، درآمدهای تبلیغاتی در مقایسه با شش ماه نخست، نصف شود. به گزارش دیجیاتو، فیلترینگ شبکههای اجتماعی پرطرفدار و همچنین سرویسهای گوگل، به حوزههای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، تیمهای شبکههای اجتماعی و حوزه سئو خسارت زده است. حوزه تبلیغات و مارکتینگ لبه هزینهکرد شرکتهاست؛ ازاینرو جزو نخستین بخشهایی است که در شرایط اضطراری، بودجه آن در سیاستهای بنگاهی مورد تجدیدنظر قرار میگیرد. شرایط فعلی و عدم مشخصبودن سرنوشت فیلتر اینستاگرام، چشمانداز صنعت تبلیغات را مبهم کرده است. نگاهی به رفتار عمومی شرکتها در هفتههای اخیر نیز از نوعی سردرگمی در میان کسبوکارها حکایت دارد. با این وجود میتوان براساس آمارهای اعلامشده از سوی چند شرکت فعال در حوزه تبلیغات، آینده این صنعت را تا پایان سال پیشبینی کرد. براساس گزارشی که تکراسا منتشر کرده و مارتک ۳۶۰ به بازنشر آن دست زده است، حجم کل هزینه تبلیغات در ایران در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۴ هزار میلیارد ریال پیشبینی شده بود که حدود ۱۷ درصد از این مبلغ، معادل ۵۷۳۱ میلیارد ریال به حوزه آنلاین اختصاص یافته و ۲۹۰۰۰ میلیارد آن به سایر حوزهها اعم از رادیو و تلویزیون– تبلیغات محیطی و شهری و چاپی اختصاص یافته است. براساس تحقیقات صورتگرفته در ایران، رادیو و تلویزیون با ۵۳ درصد، تبلیغات محیطی و شهری با ۲۸ درصد، دیجیتال با ۱۷ درصد بهترتیب بیشترین سهم از بازار تبلیغات کشور را به خود اختصاص دادهاند. بهدلیل عدم انتشار میزان درآمد صداوسیما از تبلیغات به عنوان مجموعهای که بیشترین سهم از درآمد بازار تبلیغات ایران را دارد و نیز عدم اطلاعرسانی دقیق درخصوص میزان درآمد شهرداریهای کلانشهرها از درآمد حاصل از واگذاری فضاهای تبلیغات محیطی، دقت در انتشار آمار بهشدت کاهش مییابد. تخمینها در این حوزه حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ رادیو و تلویزیون نزدیک به ۲۴ هزار میلیارد ریال، محیطی و شهری ۱۲,۶هزار میلیارد ریال و دیجیتال نیز ۷.۵ هزار میلیارد ریال درآمد را به خود اختصاص دادهاند. همچنین با توجه به نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ پیشبینی میشد در حوزه رادیو و تلویزیون ۳۳.۵ هزار میلیارد ریال در حوزه محیطی و شهری ۱۷.۷هزار میلیارد ریال و همچنین در حوزه دیجیتال ۱۰.۷ هزار میلیارد ریال تا پایان سال هزینه شود.
