ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۰۲:۴۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۵۲۷۴

دولت نمی‌تواند قانون جهش تولید مسکن را اجرایی کند

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند قانون جهش تولید مسکن را اجرایی کند، تاکید کرد: دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها برای ساخت مسکن و تامین مالی آن استفاده کند. به گزارش «تعادل»، کمال علیپور خنکداری در حالی از ناتوانی دولت برای اجرای طرح ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال سخن گفته که مجلس و به‌طور مشخص کمیسیون متبوع او به عنوان ارایه‌دهنده طرح اولیه، در ماده یک قانون تولید جهش تولید مسکن، دولت را به‌طور مستقیم مکلف به اجرای این طرح کرده است.  علیپور در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت ایجاد همکاری بین بخشی برای ساماندهی بازار مسکن، بیان کرد: از نظر بنده دولت و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌توانند مشکل بازار مسکن را حل کنند. مجلس قانون جهش تولید مسکن را به تصویب رساند که برای دولت در این قانون نقش‌هایی پیش بینی شده است، به عنوان مثال می‌تواند با تهاتر زمین قیمت ساخت مسکن را کاهش دهد. نایب‌رییس کمیسیون عمران اظهار کرد: از سوی دیگر لازم است که از ظرفیت انبوه‌سازان، تعاونی‌ها و شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه استفاده شود، اگر دولت قصد داشته باشد که ۴ میلیون واحد مسکونی بسازد باید از ظرفیت انبوه‌سازان و تعاونی‌ها استفاده کند در غیر این صورت موفق نخواهد شد، حتی دولت می‌تواند در قالب تامین مالی زمین را تهاتر کند. نماینده مردم قائمشهر در مجلس با بیان اینکه بنده معتقدم که وزارت راه به تنهایی نمی‌تواند در ساخت مسکن موفق شود، تصریح کرد: همکاری بانک‌ها صد در صد در ساخت مسکن موثر است، در قانون جهش تولید مسکن به همه بانک‌ها مسوولیتی داده شده است و بانک‌ها باید ۱۴ درصد از تسهیلات خود را به سبد مسکن بیاورند اما متاسفانه بانک‌ها در این حوزه چندان همکاری ندارند. علیپور تاکید کرد: از نظر بنده آقای بذرپاش که به تازگی تصدی وزارت راه را بر عهده گرفته است باید به این سمت برود که بانک‌ها را برای اجرای قانون جهش تولید مسکن به میدان بیاورد، از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این حوزه نقش مهمی بر عهده دارد.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز

سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز با ورود سامانه بارشی، بارش‌ها در غرب کشور آغاز می‌شود و از روز چهارشنبه به جنوب کشور گسترش می‌یابد.  به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه با ورود سامانه بارشی به کشور در برخی مناطق غرب و شمال‌غرب، ارتفاعات جنوب و غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، قزوین و البرز رگبار باران، ابرناکی و وزش باد رخ خواهد داد که در مناطق سردسیر و ارتفاعات بارش‌ها همراه با برف است. برای روز چهارشنبه (۲۳ آذر ماه) در غرب کشور و شمال خوزستان بارش‌ها به صورت پراکنده پیش‌بینی می‌شود. برای روز پنجشنبه هفته جاری نیز در غرب و جنوب‌غرب کشور میزان بارش‌ها تقویت خواهد شد و به مناطق شمالی بوشهر و جنوب اصفهان گسترش پیدا می‌یابد. روز جمعه هم در شمال استان بوشهر و فارس مجدد بارش خواهیم داشت.

ساخت ۷۶۴۴ مسکن بدون پروانه ساختمانی در اصفهان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت ۷۶۴۴ واحد مسکونی بدون پروانه ساختمانی در اصفهان تاکید کرد: مراتب انطباق همه مستحدثات فاقد پروانه باید از منظر مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان برسد. به گزارش تسنیم، فرزانه صادق مالواجرد در ابلاغی به استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان با تاکید بر مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی طرح و نحوه اتصال شبکه دسترسی در محدوده طرح به شبکه حمل و نقل شهر، پیش از ابلاغ طرح به شهرداری به تایید شورای ترافیک کلان‌شهر اصفهان رسانده شود، یادآور شد: با عنایت به فاصله حدود 3.1 کیلومتری برج‌های مسکونی واقع در شمال محدوده، تایید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مبنی بر عدم اختلال در استاندارد پروازی فرودگاه بدر، پیش از ابلاغ طرح توسط دبیرخانه شورای عالی اخذ شود.  وی افزود: با عنایت به اینکه براساس گزارش اداره کل راه و شهرسازی استان، متاسفانه 7644 واحد در قالب 27 بلوک ساختمانی بدون پروانه احداث شده‌اند، لذا مقرر می‌دارد مراتب انطباق همه مستحدثات فاقد پروانه با ضوابط و مقررات ملاک عمل اعم از مباحث مقررات ملی ساختمان (به ویژه مبحث حریق) و نیز آیین‌نامه 2800 به تایید سازمان نظام مهندسی استان رسانده شود. معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تعیین کاربری حدود 16 هکتار اراضی (در خارج از محدوده 170 هکتاری موضوع بند 2 مصوبه 5 مرداد 1394 شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون طرح تفصیلی اراضی شهید کشوری) در حریم شهر اصفهان و تخصیص آن به «کاربری خدماتی» در دو بخش غرب و جنوب شرق مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و به شرح نقشه پیوست مورد تایید قرار گرفت.

 

ارسال نظر