خودروهای وارداتی پشت مرز

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۰۱:۵۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۵۰۲۵
خودروهای وارداتی پشت مرز

تعادل |

مقامات وزارت صمت به تازگی اعلام کردند تا پایان سال حدود 100 هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد خواهد شد. روز گذشته سخنگوی وزارت صمت هم با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو به کشور، از رسیدن برخی مدل‌ها به پشت مرز و آغاز تبلیغات برای آنها خبر داد. اما براساس اعلام خبرگزاری تسنیم، اولین محموله خودروهای خارجی تا دو هفته آینده وارد گمرکات جنوبی کشور در بنادر هرمزگان و بوشهر خواهند شد. واردات این خودروها ظاهرا از کشور واسط عمان انجام خواهد شد، همچنین طبق مصوبه هیات دولت به هیچ عنوان موضوع پیش‌فروش خودروهای وارداتی مطرح نیست و متقاضیان بایستی برای خرید خودرو از سازوکار بورس کالا و با تعرفه شناور استفاده کنند. ارزش عمده خودروهای این محموله وارداتی که از مدل کیا است، در محدوده 15 تا 20 هزار دلار است.

    جزییات واردات خودرو

رفع ممنوعیت واردات خودرو یکی از 8 فرمان رییس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو بود که اسفند‌ سال گذشته صادر شد. در بند 4 از فرمان 8 ماده‌ای رییس‌جمهور آمده است: به منظور افزایش‌ رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد. پیرو دستور رییس‌جمهور مباحثی برای آزاد شدن واردات خودرو مطرح شد و در 21 اردیبهشت 1401 واردات خودرو در دولت به تصویب رسید و پس از آن نیز در 26 مرداد آیین‌نامه واردات خودرو به تصویب هیات وزیران رسید و در تاریخ 3 شهریور توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد. اما ایراداتی از سوی مجلس به آیین‌نامه خودرو مطرح شد و در تاریخ 18 مهر این ایرادات سه‌گانه به رییس‌جمهور ابلاغ شد لذا مصوبه در دولت اصلاح و مصوبه نهایی در تاریخ 7 آبان ابلاغ شد.با توجه به لزوم واردات خودرو توسط شرکت‌های مختلف وزارت صمت اعلام کرد که شرکت‌های متقاضی واردکننده خودرو می‌توانند تقاضای واردات را به وزارت صمت ارسال کنند تا در صورتی که شرکتی واجد شرایط لازم برای واردات شناخته شد، ‌مجوز واردات به آن شرکت صادر شود. بر این اساس، بررسی‌ها توسط وزارت صمت انجام شد و در اوایل آبان نیز اسامی 12 شرکت به عنوان شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو توسط وزارت صمت اعلام شد. با وجود اینکه بیش از یک ماه از امکان ثبت سفارش برای واردات خودرو گذشته، اما تاکنون هیچ خودرویی به کشور وارد نشده است ولذا بازار همچنان در انتظار خودروهای وارداتی است. پیشتر سخنگوی وزارت صمت گفته بود که اولین سری خودروهای وارداتی در آذر ماه امسال وارد می‌شوند. اما در اظهارنظر بعدی سخنگوی وزارت صمت گفت که نمی‌توان زمان دقیقی برای واردات خودرو در نظر داشت. اما مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ مانعی سر راه واردات خودرو نیست، گفته بود: به احتمال امسال زیاد بین 70 تا 100 هزار خودرو وارد می‌شوند. ما سعی می‌کنیم صنعت خودرو را به سمت رقابتی شدن پیش ببریم. بنابه اظهارات این مقام مسوول در وزارت صمت، تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است که با این رقم می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد. عبداله توکلی افزود: قانون ساماندهی خودرو در خرداد امسال ابلاغ شد و مصوبه هیات وزیران نیز برای آیین نامه اجرایی واردات، در شهریور ماه به تصویب رسید، هم‌اکنون مانع خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد و حتما امسال واردات انجام می‌شود. در همین حال، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت طی روزهای گذشته درباره تاخیر فرآیند واردات خودرو گفته بود: «از یک ماه پیش، شرکت‌های واردکننده خودرو درگیر کار شده‌اند لذا تأخیری در واردات خودرو صورت نگرفته است. 4 سال فرآیند واردات خودرو متوقف بوده؛ بنابراین شرکت‌های واردکننده باید با طرف‌های تجاری خود قرارداد منعقد کنند که این قبیل مذاکرات زمان‌بر است. » وزیر صمت افزوده: «از سوی دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد و دولت حتی شرایط واردات را تحسین می‌کند. کاری که باید در دولت در خصوص واردات خودرو انجام می‌شد، صورت گرفته است و اکنون واردکنندگان باید اقدامات لازم را انجام دهند.»

    خودروها به پشت مرز رسیدند

حال اما امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در صفحه توییتری خود نوشته است: روند رشد تولید خودرو در ماه‌های اخیر رکورد ۵ ساله را جابه‌جا کرد (تولید خودرو کامل از ابتدای سال تا نهم آذر ۳۸۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت) . فرآیند واردات خودرو نیز سرعت گرفته و حتی برای برخی مدل‌ها، خودرو به پشت مرز رسیده است و شاهد تبلیغات محیطی خودروها هستید. او در پاسخ به سوال «ایسنا» مبنی بر اینکه اولین خودروهای آماده واردات به کشور که به پشت مرز رسیده‌اند، از چه مدل‌ها و در چه تعدادی هستند؟ اظهار کرد: هنوز جزییات این موضوع در دسترس نیست؛ اما بزودی جزییات نیز مشخص خواهد شد و شاهد واردات خودروها خواهیم بود. او در دیگر اظهارات خود گفته است: وزارت صمت متولی واردات خودرو نیست و مهم این است که به شرکت‌های خصوصی و دولتی واگذار شده و وزارت صمت در این موارد دخالت نمی‌کند. قالیباف در پاسخ به این پرسش که برخی از نمایندگان مجلس این دیدگاه را مطرح کردند که به احتمال زیاد واردات خودرو تا پایان سال جاری محقق نخواهد شد چه پاسخی به طرح این دیدگاه‌ها دارید؟ نیز اینطور گفته است: تردید نداشته باشید که واردات خودرو به امسال خواهد رسید و شرکت‌ها تبلیغات محیطی را انجام می‌دهند، خودروها نزدیک مرحله بارگیری است و مشکلی در این زمینه نخواهیم نداشت. در همین راستا اما خبرگزاری تسنیم در خبری اعلام کرده که بر این اساس پیگیری‌های انجام شده تا دو هفته آینده اولین محموله خودروهای خارجی وارد گمرکات جنوبی کشور در بنادر هرمزگان و بوشهر خواهند شد. واردات این خودروها ظاهرا از کشور واسط عمان انجام خواهند شد. همچنین طبق مصوبه هیات دولت به هیچ عنوان موضوع پیش فروش خودروهای وارداتی مطرح نبوده و متقاضیان بایستی برای خرید خودرو از سازوکار بورس کالا و با تعرفه شناور استفاده کنند. همچنین ارزش عمده خودروهای این محموله وارداتی که از مدل کیاست، در محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است.

 

ارسال نظر