زمستان زودهنگام در دانگ آخر پاییز

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۰۱:۴۴:۱۴
کد خبر: ۱۹۵۰۱۹

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که آخرین ماه پاییزی به نیمه نرسیده است، سرما و بارش برف در 12 استان، زمستانی زودهنگام را برای برخی از مناطق کشور به ارمغان آورد. این در حالی است که بنا به گفته مسوولان هواشناسی، سامانه بارشی جدیدی به کشور وارد خواهد شد و به همین بارش‌ها تا پایان هفته تداوم خواهد داشت.  صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از نفوذ سامانه بارشی جدید از جنوب‌غرب کشور در روز دوشنبه خبر داد و گفت: این هفته بارندگی پراکنده در اغلب استان‌ها رخ خواهد داد و برای کلانشهر تهران نیز به دلیل بارش خفیف باران و وزش باد هفته‌ای بدون آلودگی هوا پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت آب و هوای کشور، اظهار کرد: هفته‌ای پُر بارش را برای اغلب استان‌های کشور پیش‌بینی می‌کنیم تا جایی که روی کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها از جمله تهران و تبریز تاثیر خواهد گذاشت. بارش باران، وزش باد شدید موقتی، کولاک برف در ارتفاعات و کاهش محسوس دما را در استان‌ها خواهیم داشت. وی توضیح داد: روز شنبه بارش‌ها در زنجان، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان مازندران و ارتفاعات استان تهران، البرز و قزوین آغاز شد و در روز یکشنبه بارش‌ها در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، جنوب خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و غرب فارس تداوم خواهد داشت. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: امروز، دوشنبه نیز بارش‌ها در اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، شمال قزوین، شرق خوزستان، جنوب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر، نیمه شمالی فارس، نیمه غربی کرمان و هرمزگان پیش‌بینی شده است. ضیاییان اضافه کرد: روز سه‌شنبه نیز در شمال و شرق اردبیل، گیلان، نوار شرقی و جنوب خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان و نیمه غربی کرمان انتظار بارندگی داریم. وی تصریح کرد: روز چهارشنبه نیز در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، نیمه غربی کرمان، جنوب یزد، جنوب اصفهان، اردبیل، گیلان و آذربایجان شرقی بارش‌ها رخ خواهد داد.

  بارش خفیف باران در پایتخت

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه تقریباً این هفته هر روز در برخی استان‌ها بارش رخ می‌دهد، گفت: روز دوشنبه در تهران بارش خفیف باران خواهیم داشت و برای تبریز و تهران اگرچه بارش‌ها خفیف است، اما انتظار می‌رود از انباشت آلاینده‌ها جلوگیری کند. به گفته ضیاییان امروز به دلیل بارندگی و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در اثر وزش باد انباشت آلاینده‌ها را در تهران نخواهیم داشت.

  تاخیر و لغو چند پرواز از فرودگاه مهرآباد 

دیروز اما فرودگاه مهرآباد در اطلاعیه پروازی از تاخیر و لغو تعدادی از پروازهای خروجی از مبدأ این فرودگاه خبر داد و از مسافران خواست قبل از حرکت به سمت فرودگاه از وضعیت پرواز خود مطلع شوند. به گزارش ایرنا، در پی بارش برف و باران در بیش از ۱۰ استان کشور و شرایط نامناسب جوی و تاثیر آن بر پروازهای برخی فرودگاه‌های کشور، فرودگاه مهرآباد نیز در اطلاعیه پروازی از تاخیر و لغو تعدادی از پروازهای خروجی به دلیل شرایط نامناسب جوی فرودگاه‌های مقصد خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، مسافران می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۹۹ یا ۰۲۱۶۱۰۲۱ و ۴۴۶۶۵۵۱۹ و مراجعه به سایت 

www.mahrabadairport.ir آخرین وضعیت پرواز خود را کنترل کنند. بر اساس این گزارش، از روز یکشنبه بارش برف و باران در استان‌های نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، جنوب خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و غرب فارس شروع شد و به همین علت، هواشناسی در هشدار زرد، از لغزندگی و کاهش شعاع دید در جاده‌ها، کولاک برف، اختلال در سفرهای بین‌شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌صورت محدود، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال خسارت به سالن‌ها و تاسیسات گلخانه‌ای و احتمال اختلال در عملیات عمرانی خبر داد.

  بارش برف و باران در ۱۲ استان

در تحولی دیگر، دیروز مرکز مدیریت راه‌های کشور از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۲ استان کشور از جمله تهران، البرز و قزوین خبر داد و از کاربران جاده‌ای و مسافران درخواست کرد تا ضمن کسب آخرین اطلاعات وضعیت راه‌ها از سامانه‌های اطلاع‌رسانی ۱۴۱، هنگام تردد احتیاط لازم را داشته و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. بر اساس این گزارش، آخرین وضعیت جوی از بارش برف و باران در برخی از جاده‌های استان‌های اردبیل، گیلان، زنجان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی خبر می‌دهد. این مرکز از بارش باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان شمالی نیز خبر داده است. این مرکز همچنین از مه‌گرفتگی در ارتفاعات خبر داد و اعلام کرد: بارش باران در آزادراه قزوین - رشت نیز آغاز شده است. آخرین وضعیت محورهای شمالی نیز از تردد روان در محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه و آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت در مسیر رفت و برگشت خبر می‌دهد.

 

ارسال نظر