بازار سهام

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۰۴:۵۶:۳۳
کد خبر: ۱۹۴۲۹۰

خصوصی‌سازی به کمک بورس آمد

ایرنا| حالی‌که بازار سرمایه مدت‌هاست از کمبود تزریق نقدینگی رنج می‌برد و بی‌اعتمادی فزاینده‌ای در این بازار موج می‌زند، برگزاری مزایده بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، جان تازه‌ای به این بازار بخشید و به تدریج تابلوی قرمزرنگ بورس، چند روز مستمر رنگ سبز را شاهد بود. راز این تاثیرگذاری در تفاوت قیمت تابلو و قیمت نهایی خرید این مزایده مهم بود که نشان داد خریدار (شرکت سرمایه‌گذاری اهداف) حاضر است بلوک ۱۲ درصدی شرکتی را به ارزش حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر قیمت تابلو معامله کند. از طرف دیگر متقاضی دوم (شرکت بورسی پالایشگاه نفت تهران) که در مزایده ناموفق بود تا همین حدود رقابت کرد و این یعنی نقدینگی خوبی در شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. نکته مهم‌تر اینکه این معامله فقط ارزنده بودن سهم فارس را ثابت نکرد بلکه بسیاری از شرکت‌ها نیز همین وضعیت را دارا بودند و این مزایده که در تاریخ ایران بی‌سابقه بود، جرقه مهمی برای رونق و شکوفایی بازار سرمایه بود. البته مسوولان امر باید درنظر داشته باشند که بازار سرمایه باید منبع تامین مالی رشد و توسعه اقتصاد ایران باشد و با درس گرفتن از اتفاقات سال ۹۹، تلاش کنند با تعریف ابزارهای مشتقه، صندوق پروژه‌ها، عرضه اولیه‌های به موقع، نظارت دقیق و جلوگیری از سوءاستفاده‌های عده‌ای که با دستکاری و اقدامات متخلفانه، سهامداران خرد حقیقی را متضرر می‌کنند، تلاش کنند تا طعم شیرینی روزهای اخیر به حلاوت مستمری برای رشد و پویایی اقتصاد ایران تبدیل شود.

فروش اوراق بیمه سهام

شروع شد اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام یا همان اوراق طرح بیمه پرتفوی سهام سازمان بورس (کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) از شنبه ۲۱ آبان در نماد «سهام‌یار» آغاز و تا روز شنبه ۲۸ آبان ماه ادامه خواهد داشت. شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به شماره ۱۱۵۰۰۸ /۱۲۲ مورخ ۱۶/۰۸/۱۴۰۱ در خصوص انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام، صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام در نماد «سهام‌یار» با هدف حمایت از سهامداران حقیقی منتشر نماید. عرضه اوراق از روز شنبه مورخ ۲۱/۰۸/۱۴۰۱ تا روز شنبه مورخ ۲۸/۰۸/۱۴۰۱ در بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌شود.

بهترین فرصت فروش گواهی سپرده طلا برای کنترل تورم

بورسان| مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی همراهی بورس با حرکت افزایشی دلار پرداخت گفت: پیش‌بینی تداوم روند صعودی در قیمت دلار و طلا امری پیچیده است اما اگر این روند ادامه‌دار باشد، بازار سرمایه با یک تاخیر به این موضوع واکنش تورمی خواهد داشت. وی با بیان اینکه دلار یکی از شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور است، افزود: با ورود ریسک‌های سیستماتیک به اقتصاد کشور، روند دلار صعودی شده و قیمت طلا هم افزایش می‌یابد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد روند افزایشی قیمت دلار ادامه‌دار باشد و شاهد افزایش تورم باشیم، آیا بانک مرکزی و سیاست‌گذار اقتصادی مجبور به بالا بردن نرخ بهره به صورت رسمی نخواهد بود؟ گفت: زمانی که بانک‌های خصوصی به صورت چراغ خاموش درصد سوددهی را بالا می‌برند، کاملا واضح است که نرخ بهره بالا رفته است. وی در ادامه با بیان اینکه تقاضای ارز در اقتصاد بیشتر از عرضه ارز است، تصریح کرد: تا زمانی که آرامش سیاسی و گشایش اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد امکان اینکه انگیزه سوداگری (نقدینگی‌های سرگردان) بیش از پیش افزایش یابد، وجود خواهد داشت. صفاری عنوان کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر هنوز تقاضا بر عرضه سنگینی می‌کند و اگر اتفاق خاصی نیفتد این روند ادامه داشته و احتمال رشد قیمت ارز وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت دلار، چه تاثیری بر روی سیاست‌های بانک مرکزی خواهد داشت؟ گفت: در حال حاضر بانک مرکزی سیاست انقباضی در پیش گرفته و وام‌دهی به بانک‌ها را به‌شدت محدود کرده است. یعنی در عمل هزینه پول در اقتصاد بالا رفته است. بنابراین، زمانی که بانک‌ها وامی پرداخت نکنند و وام‌دهی را به شرکت‌ها قطع کرده تا حجم نقدینگی را کنترل کند، به‌طور حتم نرخ بهره بالا رفته و این به ضرر سهام است. صفاری تاکید کرد: بانک مرکزی به جای ارزپاشی باید اوراق طلا در بورس را به فعالان بفروشد و حباب ایجاد شده را خالی کند. این کارشناس افزود: در حال حاضر بهترین زمان برای فروش طلا به صورت سپرده در بورس کالا است که با این کار تورم از سوی بانک مرکزی کنترل شده و فروش فیزیکی طلا هم صورت نمی‌گیرد.

 

ارسال نظر