رکوردزنی دوماهه فروش دولت در یک بازار مهم

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۲:۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۹۳۵۶۳

اقتصادنیوز| حجم خرید اوراق بدهی دولتی در هفته چهارم مهر ماه به رکورد دوماهه رسید و برابر با تقریبا 2 هزار و 500 میلیارد تومان به ثبت رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد این سطح بالای خرید اوراق بدهی دولتی در این هفته بیشتر از ناحیه خرید اوراق در پذیره نویسی بوده است. به گزارش اقتصادنیوز، در هفته‌های متوالی بازار اولیه مهر ماه روند تزریق پول پایین بوده اما در آخرین هفته این شاخص مسیری صعودی پیدا کرده است.  در این بازار فعالان بازار پول و بازار سرمایه از دولت اوراق خریداری کرده و این نهاد نیز عایدی به دست آمده را در مسیر بهبود وضعیت درآمدزایی خود مصرف می‌کند. برخی از کارشناسان این نحوه درآمدزایی دولت را یکی از ایمن‌ترین راه‌های تامین کسری بودجه می‌دانند که با رشد آن احتمال افزایش تورم کمتر خواهد شد. در همین رابطه آمارهای ثبت شده در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته منتهی به 25 مهر ماه نشان می‌دهد در این مقطع میزان خرید اوراق مشتریان از دولت برابر با تقریبا 2 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و از هفته‌های قبل بالاتر آمده است.

  رکوردزنی اوراق بدهی دولتی  در هفته چهارم مرداد

در آخرین هفته از ماه مهر 1401 به‌طور کلی درکشور 2 هزار و 490 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شده است. این بالاتری ن میزان خرید اوراق بدهی دولتی در دو ماه اخیر بوده است. طبق بررسی‌ها تمامی اوراق خریداری شده در این مقطع در بازار سرمایه بوده و بخش اعظمی از آن به صورت پذیره‌نویسی فروخته شده است.

درهمین رابطه بررسی آماری داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مراحل متوالی حراج نشان می‌دهد کل اوراق را به نحوی بورسی‌ها خریداری کرده و بانک‌ها برای چهارمین هفته متوالی هیچ مشارکتی را در این بازار ثبت نکرده‌اند. این در حالی است که دراولین ماه پاییز به صورت پی در پی ویژگی اوراق فروخته شده ثابت مانده است.

  رکوردزنی اوراق فروخته شده در بازار اولیه

در هفته چهارم مهر ماه مانند سایر مقاطع حراج، در این ماه به‌طور کلی دو دسته اوراق در بازار اولیه عرضه شده است. اراد 112 و اراد 117 که یکی نرخ سود بالاتر و دیگری تاریخ سررسید کوتاه‌مدت‌تر دارد. طبق داده‌های بانک مرکزی در این هفته اراد 112 نرخ سودی معادل با 22.29 درصد داشته و تاریخ سررسید آن تقریبا 3 ساله بوده و در مقابل اراد 117 با نرخ سود 21.8 درصدی تاریخ سررسید آن حدودا به مدت دوسال است. با این حال در این هفته به‌طور کلی 190 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شده و مابقی به صورت پذیره نویسی بوده است. به عبارت دیگر باز هم ویژگی اوراق عرضه شده در این بازار نتوانسته مشتریان برای خرید اوراق را راغب کند و در نهایت سطح بالایی از آن به صورت  پذیره نویسی فروخته شده است


خط قرمز قیمت دلار در تهران 

سکه صعودی شد

بازار روزگذشته شاهد افزایش قیمت دلار و قیمت سکه بود. قیمت دلار در بازار ارز چهارشنبه مورد حمایت بازار‌های مجاور ایران قرار گرفت و توانست مرز حساس 32 هزار و 800 تومان را پس بگیرد. نرخ دلار امروز تا محدوده 32 هزار و 880 تومان بالا رفت. این قیمت نسبت به روز گذشته 180 تومان بالاتر بود.اسکناس امریکایی در نیمه ظهر بر روی 32 هزار و 820 تومان قرار گرفت . به گزارش اقتصادنیوز عده‌ای از معامله گران می‌گفتند بازار ساز نرخ دلار را در محدوده 32 هزار و 500 تومان تا 32 هزار و 800 تومان حبس کرده است و در 10 روز گذشته بیشترین فعالیت دلار در همین محدوده بوده است. البته 16 مهر ماه بازیگران ارزی توانستند برای سومین بار در ماه جاری به کانال 33 هزار تومان بوسه بزنند اما با مداخله ارزی بازارساز از کانال مذکور عقب‌نشینی کردند.

  خط قرمز قیمت دلار در تهران 

عده از معامله گران باور دارند که مرز یاد شده به خط قرمز بازار ساز تبدیل شده و به همین دلیل در چند وقت گذشته قیمت دلار زیر مرز 33 هزار تومان در حال نوسان بوده است. 

  افزیش قیمت دلار در بازار‌های مجاور 

قیمت دلار در هرات تا 32 هزار و 600 تومان بالا رفت. این قیمت در مقایسه با روز قبل از آن 250 تومان گران‌تر بود.ظهر امروز نرخ دلار هرات با 32 هزار و 500 تومان معامله شد. نرخ دلار سلیمانیه به کانال 33 هزار تومان رسید و تا 33 هزار و 50 تومان بالا رفت که نسبت به روز گذشته تقریبا 100 تومان رشد را نشان می‌دهد. 

  نرخ حواله درهم گران شد 

از نظر تحلیلگران ارزی یکی از دلایلی که موجب شده انتظارات صعودی برای دلار تهران باقی بماند به نرخ حواله درهم برمی‌گردد. قیمت درهم در چند روز گذشته بالای کانال 9 هزار تومان معامله می‌شود. قیمت درهم ا تا 9 هزار و 80 تومان بالا رفت و در نیمه ظهر به قیمت 9 هزار و 20 تومان مبادله شد.نرخ برابری درهم به دلار 33 هزار و 130 تومان به دست آمد که در مقایسه با قیمت نقدی در بازار بیش از 300 تومان فاصله را نشان می‌دهد .

 از سوی دیگر بازار ارز این روزها زیر فشار تحریم‌ها و اخبار منفی قرار دارد. امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه گفته تا ساعاتی دیگر حداقل ۴ نهاد و ۱۵ مقام غربی که در موضوع تحریم‌ها و تشویق خشونت و افراطی‌گری در وقایع اخیر ایران نقش داشته‌اند به لیست سیاه تروریستی و تحریمی ایران اضافه خواهند شد و به زودی جزییات این موضوع از سوی وزارت خارجه اعلام خواهد شد. این خبر از نظر عده‌ای از معامله گران ممکن است سطح تنش‌ها بین ایران غرب را تقویت کند و در آینده موجب صعود دلار تهران شود .با این حال به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازارساز ترمز دستی صعود نرخ دلار را کشیده است. فلز گرانبهای جهانی امروز در محدوده 1640 دلار به فروش رسید.

 

 

ارسال نظر