میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در آستانه آزادسازی

۱۴۰۱/۰۷/۱۱ - ۰۲:۲۳:۵۵
کد خبر: ۱۹۳۰۴۶
میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در آستانه آزادسازی

 شنبه شب اخباری درباره آزاد‌سازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادی زندانیان ایرانی امریکایی منتشر شد. درابتدا خیلی‌ها این خبر را جدی نگرفتند تا اینکه در ساعات پایانی روز شنبه نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی خبر از این آزاد‌سازی را به نوعی تایید کرد.  در خبر نور نیوز آمده است طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و امریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده امریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است. خبرهای رسیده به «نورنیوز» حاکی است که طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و امریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

بر این اساس؛ ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است

ساعتی پس از انتشار خبر آزادی باقر و سیامک نمازی در رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی کشورمان، خبرگزاری‌های «رویترز» و «فایننشال‌تایمز» با انتشار خبرهای اختصاصی خود به تایید خبر اولیه پرداختند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به خبر آزادی این دو فرد دو تابعیتی ایرانی - امریکایی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: به واسطه تبادل زندانیان و میانجی‌گری یکی از کشورهای همسایه منابع بلوکه شده ایران به خاطر تحریم‌ها به زودی آزاد می‌شود.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره آزادی موقت یک شهروند دو تابعیتی ایرانی – امریکایی به نقل از یک منبع آگاه این اقدام را نشان‌دهنده حسن نیت ایران برای تبادل بزرگ زندانیان با امریکا دانست و از احتمال آزاسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره‌ جنوبی خبر داد. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که سیامک نمازی، شهروند دوتابعیتی ایرانی –امریکایی که پیشتر به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود به مدت یک هفته آزاد شده و باقر نمازی، پدر او نیز که پیشتر در سال ۲۰۲۰ آزاد شده بود خاک ایران را برای ادامه درمان خود ترک کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از اینکه ایران اجازه داده است تا باقر نمازی برای درمان این کشور را ترک کند، خرسند بوده و از آزادی پسر او نیز استقبال می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل افزود: ما به تماس‌های خود با مقامات ایرانی درخصوص موضوعات مهم، ازجمله وضعیت منطقه و ارتقا و حمایت از حقوق بشر ادامه می‌دهیم.

در پی انتشار خبر آزادی سیامک نمازی و خروج پدر او از کشور، برخی رسانه‌ها این اقدام را با احتمال آزادسازی قریب‌الوقوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی مرتبط دانستند. همچنین نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه گزارش داد که به واسطه یک کشور منطقه‌ای قرار است بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران به دلیل تحریم‌های امریکا به زودی آزاد شود.

روزنامه فایننشال تایمز نیز با انتشار این خبر به نقل از یک دیپلمات مطلع از این مذاکرات نوشت: اقدام اخیر ایران برای آزاد کردن زندانیان امریکایی را می‌توان نشان‌دهنده حسن‌نیت تهران برای یک توافق بزرگ‌تر درخصوص تبادل زندانیان دانست.

این دیپلمات همچنین در این باره به فایننشال تایمز گفت که چنین توافقی می‌تواند منجر به رفع مسدودیت وجوه ایرانی در بانک مرکزی کره جنوبی شود. این دیپلمات در ادامه خاطرنشان کرد که قطر، سازمان ملل و سوییس در مذاکرات مربوط به این موضوع شرکت کرده‌اند.

 

ارسال نظر