ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۰۱:۳۴:۱۳
کد خبر: ۱۹۲۹۵۲

واکنش گمرک به گلایه ایرلاین‌ها

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: گمرک ایران با توجه به تحریم‌های بین‌المللی صنعت هوایی کشور و حساسیت کالاهای وارداتی این بخش نسبت به ترخیص همه اقلام شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام کرد. به گزارش ایلنا، فرود عسگری درباره اعتراض به مدیران شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر عدم ترخیص قطعات هواپیماها درگمرک به دلیل نداشتن ثبت سفارش اظهار داشت: گمرک ایران با توجه به تحریم‌های بین‌المللی صنعت هوایی کشور و حساسیت کالاهای وارداتی این بخش نسبت به ترخیص همه اقلام شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام کرد و از همه ظرفیت‌های قانونی تجارت خارجی و با پذیرش مسوولیت، وظایف دیگر سازمان‌ها را در این خصوص به عهده گرفت تا این قطعات به موقع در اختیار واردکنندگان این بخش قرار گیرد. معاون امور گمرکی گمرک ایران‌ گفت: گمرکات اجرایی مرتبط نیز با توجه به اهمیت این نوع کالاها، نهایت همکاری را داشته‌اند. پیش از این مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که ایرلاین‌های داخلی از 7 ماه گذشته با مشکل ترخیص قطعات و لاستیک هواپیما از گمرکات مواجه شده‌اند.

اعلام زمان آغاز فروش بلیت قطر برای جام‌جهانی

محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: فروش بلیت دوحه برای بازه زمانی جام جهانی از اواسط آبان ماه شروع می‌شود. محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایلنا درباره زمان آغاز فروش بلیت‌های دوحه برای جام جهانی اظهار کرد: طبق مذاکرات انجام شده، احتمالا فروش بلیت‌های دوحه برای شرکت در رویداد جام جهانی از هفته دوم آبان‌ماه آغاز می‌شود. وی با اشاره به ظرفیت بلیت دوحه در بازه زمانی جام جهانی گفت: هیچ محدودیتی برای برقراری پروازها در این بازه زمانی نداریم اما نگران محدودیت بلیت‌های استادیومی و فرایند دریافت ویزای قطر هستیم که باعث محدودیت سفر به دوحه در این بازه زمانی شود وگرنه برای پاسخ تقاضای ایجاد شده محدودیتی در عرضه نخواهیم داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت آنقدری نیست که بلیت فروشی از مهرماه آغاز شود، ادامه داد: از مهر ماه تعداد پرواز ایران - قطر را برای تجار و بازرگانان افزایش می‌دهیم. طبق توافق بین دو کشور امکان انجام ٧٢ پرواز در هفته به‌طور مساوی بین ایرلاین‌های دو کشور وجود دارد که در بهترین حالت ۴٠ پرواز از این تعداد پروازهای توافق شده در هفته برقرار شده که در ایام پیک به ٧٢ پرواز در هفته خواهد رسید.  محمدی‌بخش تاکید کرد: البته توافق مکتوب با طرف قطری انجام شده که در صورت افزایش تقاضا تعداد پرواز از ٧٢ پرواز در هفته هم بیشتر شود. وی درباره قیمت‌گذاری بلیت‌های دوحه در این بازه زمانی اظهار کرد: بلیت‌ مسیرهای خارجی تابع نرخ مصوب نیستند اما برای مدیریت قیمت بلیت برنامه این است که پروازها از کیش انجام شود تا بخشی از مسیر با نرخ مصوب پروازهای داخلی انجام شود البته پروازهای مستقیم به دوحه از تهران و سایر مراکز استان‌ها هم خواهیم داشت اما همانطور که گفته شد برنامه این است که عمده پروازها از کیش به دوحه و بالعکس انجام شود. همچنین طبق مذاکرات انجام شده هیچ محدودیتی برای انجام پروازی نخواهیم داشت.

ارزیابی کارنامه 11 سال  ادغام مسکن و راه

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در ۱۱ سال گذشته که وزارت راه و شهرسازی ادغام شد نه حوزه مسکن بهبود پیدا کرده است و نه حوزه حمل و نقل کشور پیشرفتی داشته است. شاکری در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی که تقدیم هیات رییسه مجلس شده است، بیان کرد: بنده با تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافق هستیم، دلیل موافقت بنده نیز ربطی به دولت فعلی و وزیر فعلی ندارد. در دولت قبلی هم ما تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال می‌کردیم اما به دلایلی رای نیاورد. دلیل اصلی ما برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی این است که در ۱۱ سالی که این دو وزارتخانه در هم ادغام شدند نه حوزه مسکن بهبود پیدا کرده است و نه حوزه حمل و نقل کشور پیشرفت داشته است. وی اظهار کرد: آمار و ارقام نیز به وضوح گویای این وضعیت است. آن اهدافی که قرار بود با ادغام این دو وزارتخانه حاصل شود، محقق نشده است. برای ادغام این دو وزارتخانه نیز یک تصمیم احساسی متناسب با شرایط آن دوره اتخاذ شد. زمانی که یک تصمیمی به هدف خود نرسیده یعنی شکست خورده است. ما آمار و ارقام را از تمام متخصصین می‌توانیم بپرسیم. آیا وضع حمل و نقل نسبت به ۱۱ سال پیش خیلی بهتر شده است؟ آیا وضع مسکن بهبود یافته است؟ نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: شاید در این دولت اقداماتی در حوزه مسکن و حمل و نقل انجام شده باشد ولی میانگین ۱۱ سال گذشته برآورد خوبی را نشان نمی‌دهد. این دلیل محکمی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی است. از سوی دیگر زمانی که ما وظایف متعددی بر دوش یک وزارتخانه محول می‌کنیم، این وزارتخانه در اجرای آن نمی‌تواند چندان موفق عمل کند. زمانی که یک وزیر با وظایف متعدد مواجه است باید مراجعات زیادی به دستگاه‌های مختلف داشته باشد، این مراجعات متعدد نیز به نوعی نیروی دافعه ایجاد خواهد کرد.