اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۰۱:۳۰:۱۶
کد خبر: ۱۹۲۵۹۳

فرآیند ارایه لایحه برنامه هفتم به مجلس

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به ارایه توضیحاتی درباره فرآیند ارایه لایحه برنامه توسعه هفتم به مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت که اگر دولت لایحه برنامه هفتم را قبل از آذرماه به مجلس ارایه نکند عملا بررسی این لایحه به سال آینده موکول می‌شود. احسان ارکانی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: موعد قانونی ارایه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی سال گذشته تمام شده است و امسال قانون برنامه ششم تمدید شد. وی ادامه داد: روز گذشته مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی برنامه هفتم را ابلاغ کرد با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی سازمان برنامه و بودجه مکلف است در کوتاه‌ترین زمان ممکن و براساس سیاست‌های کلی لایحه برنامه هفتم را به مجلس جهت بررسی تقدیم کند. بعد از ارایه لایحه برنامه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود و سپس گزارش آن به صحن علنی برای بررسی و تصویب ارایه می‌شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اگر دولت روند ارایه لایحه برنامه را هرچه سریع‌تر انجام دهد، می‌تواند قبل از موعد قانونی بودجه سال ۱۴۰۲ برنامه هفتم را به مجلس تقدیم کند. اگر قبل از آذرماه برنامه هفتم به مجلس ارایه نشود عملا بررسی این لایحه به سال آینده موکول می‌شود. ارکانی درباره لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه هفتم یکسری اسناد پشتیبان و احکام دایمی دارد که در سازمان برنامه موجود است اما هر برنامه توسعه‌ای روند حرکتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی – فرهنگی و آموزشی را در پنج ساله مشخص می‌کند. برآوردها و آمارها براساس وضعیت موجود و پیش‌بینی برای پنج سال آینده صورت می‌گیرد و سپس لایحه طبق سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری به وضعیت موجود تدوین می‌شود.  وی اضافه کرد: از طرف دیگر تاکید مقام معظم رهبری بر مساله‌محور بودن برنامه است بدان معنا که اهداف به صورت کمی قابل اندازه‌گیری و سنجش باشد لذا باید سازمان برنامه مسائل مهم کشور را استخراج کند، معضلاتی که برای پنج سال آینده وجود دارد و براساس آن برنامه هفتم را تدوین کند لذا انتظار می‌رود سازمان برنامه در کوتاه‌ترین زمان آن کار را انجام داده و لایحه برنامه هفتم را هرچه سریع‌تر به مجلس شورای اسلامی ارایه کند.

افزایش هفت درصدی  عرضه گوشت قرمز

عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ماه امسال به ٥٥ هزار و ۶۰۰ تن رسید که حدود هفت درصد بیشتر از ماه قبل از این بررسی است. بر اساس نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مرداد سال جاری، گوشت گاو و گوساله با ۲۷ هزار و ۲۹۵ تن، 1/49 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد امسال ۱۴۰۱ جمعاً ۵۵ هزار ۶۰۵ تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۷ هزار ۲۹۵ تن، 1/49 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۲۳ هزار و ۹۸۴ تن، بز و بزغاله با سه هزار و ۴۰۳ تن، و سایر انواع دام با ٩٢٣ تن، به‌ترتیب 1/43 درصد، 1/6 درصد و 7/1 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه ‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ماه امسال با ماه مشابه سال گذشته نشان‌دهنده افزایش پنج درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت همین ماه نسبت به مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره ۱٩ درصد و گاومیش و بچه‌گاومیش یک درصد افزایش و برای بز و بزغاله یک درصد، گاو و گوساله سه درصد و شتر و بچه ‌شتر هشت درصد کاهش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در پنجمین ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از این بررسی (تیر ماه) حدود هفت درصد افزایش داشته است.

وضعیت معیشتی اقشار ضعیف رو به بهبود است

معاون اجرایی رییس‌جمهوری گفت: وضعیت معیشت قشر متوسط به پایین که مورد دغدغه روحانیون است رو به بهبودی است. شاخص‌ها نیز همین را می‌گوید. صولت مرتضوی در نشست ارتباط دولت و روحانیت که در تالار میلاد شهرداری کرج برگزار شد، اظهارکرد: یکی از دغدغه‌های روحانیون معیشت ملت است که بسیار به جا است. دولت ۵۷ درصد حقوق ضعیف‌ترین حقوق‌بگیران یعنی کارگران را افزایش داد. ۳۸ درصد حقوق بازنشستگان را افزایش داد و یارانه را برای اولین‌بار هشت تا ۱۰ برابر کرد. وی افزود: وضعیت معیشت قشر متوسط به پایین که مورد دغدغه روحانیون است رو به بهبودی است. شاخص‌ها نیز همین را می‌گوید. وی یکی دیگر از دغدغه‌های روحانیت را در زمینه زیر ساخت‌های فرهنگی از جمله مدارس علمیه، مساجد و کتابخانه‌ها عنوان کرد و گفت: در سفر استانی رییس‌جمهوری، منابعی برای تأمین این زیرساخت‌ها اختصاص یافت که به مرور زمان این نیازها بر طرف شود. مرتضوی با اشاره به اهمیت ارتباط دولت و روحانیت گفت: روحانیت البرز برخاسته از متن مردم و همراه مردم هستند. وی همچنین با تأکید بر استفاده از ظرفیت روحانیون در تعلیم و تربیت اظهارکرد: هر چقدر در آموزش و پرورش از طلبه‌ها استفاده شود بهتر است. تحول‌های چرخش آفرین دولت اول باید در نظام تعلیم و تربیت باشد و این تحول به دست طلبگان است که بستر آن آموزش و پرورش است.

 

ارسال نظر