طفره از مناظره

گروه راه و شهرسازی|
جدال بر سر عملکرد شهرداری در دوره مدیریت جدید و مقایسه آن با دوره گذشته طی یک دو هفته اخیر به واسطه یک سالگی مدیریت شهری ششم وارد فاز تازهای شده است. این جدال بیش از اینکه روی عملکردها تمرکز داشته باشد، روی شیوه مدیریتها و اتهامزنی به دیگری متمرکز است و بعضا با ابراز جملات کلیشهای و کلی نه تنها باعث رنجش رقیب که موجبات تنش فکری شهروندان را در شرایطی که مشکلات معیشتی بر آنها فشار آوردهاست، نیز فراهم میآورد. سهشنبه هفته گذشته، علیرضا زاکانی، شهردارتهران برای ارایه گزارش عملکرد یکساله خود و همکارانش به پارلمان شهری پایتخت آمد. اما گزارش او به مذاق اغلب اعضای شورای شهر که دست بر قضا همگی در یک طیف سیاسی تعریف میشوند، خوش نیامد به گونهای که بهطور مشخص در واکنش به اظهارات او گفته شد، بیش از گزارش عملکرد، گزارش برنامههای آتی بود. مهدی چمران، رییس شورای شهر نیز در حاشیه جلسه سه شنبه هفته گذشته با پرهیز از نمره دادن به عملکرد یکساله شهردار و تیمش، به یک جمله کوتاه اما بسیار تحریککننده و تند بسنده کرد که ««شهرداری را زیر صفر از اصلاحطلبان تحویل گرفتیم و ماهها تلاش شده تا وضعیت به شرایط امروز برسد.» در واکنش به این ماجرا، روز شنبه هفته جاری اعضای شورای شهر پنجم در نامهای سرگشاد درباره برخی از مسائل و مشکلات توضیح دادند. در این میان بررسی هر دو سوی ماجرا حاکی از این است که نکات مدنظر چمران معطوف به افت ناوگان اتوبوسی و مترویی است و نکات مدنظر اعضای شورای پنجم معطوف به ساماندهی نیروهای مازاد، ساماندهی به املاک نجومی، مهار باغ خواری در پایتخت، ایجاد سامانه شفافیت، پرداخت بدهیهای به جامانده از 12 سال مدیریت اصولگرایان بر شهرداری و مواردی از این دست است. از این رو، هیچ یک از طرفین درباره مشکلاتی که طرف مقابل طرح کرده، پاسخی به افکار عمومی نمیدهد، بلکه تلاش دارد تا طرف مقابل را با ارایه بخشی از واقعیتهای موجود که الزاما مترادف با عملکرد مدیریتی میتواند نباشد، منکوب کند. البته 21 عضو شورای پنجم در کنار توضیح عملکرد خود به مساله حمل و نقل عمومی نیز اشاره کرده و در نامه سرگشاده خود نوشته بود: « در مورد پروژه عمرانی سعی بر این شد که کلنگ بیمورد نزنیم و پروژههای نیمهتمام را به پایان برسانیم. البته باید انصاف داشت که در حوزه توسعه حملونقل عمومی که اولویت یک شهرداری تهران بود همانگونه که بارها بیان کردهایم، به دلیل تحریمها و همچنین ضعف پیگیریهای شهرداری و کملطفی و ضعف دولت وقت، در توسعه ناوگان حملونقل عمومی طبق برنامه مصوب و مطابق اهداف و انتظارات شورا صورت نگرفت و فقط در حد 13 قطار و حدود 500 اتوبوس و مینیبوس و افتتاح حدود 30 ایستگاه مترو عمل شد که باید فراتر از این میبود، امیدواریم مدیریت شهری فعلی در سه سال باقیمانده از فرصت خود بتواند این نقیصه را جبران کند. لذا مناسب است شورای اسلامی شهر تهران و ریاست محترم آن ضمن پرهیز از فرافکنی به دنبال بانیان وضع موجود شهرداری تهران باشند و اجازه ندهند آنچه در دوره پنجم به زیر صفر رسیده مجدداً بالای صفر بیاید.»دیروز اما رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه علنی این شورا در جمع خبرنگاران در خصوص واکنش برخی اعضای شورای پنجم نسبت به اظهارات خود با بیان اینکه صحبتهای من واقعیتی بود که بیان کردم و کاملا مشخص است، تأکید کرد: وقتی ۶ هزار دستگاه اتوبوس در پایان دوره چهارم به هزار و ۸۲۸ دستگاه میرسد دیگر چه میتوان گفت؟ وقتی انبارهای مترو از قطعات خالی میماند چه باید کرد؟ باید بگوییم وضع ما بسیار خوب است یا زیر صفر قرار داریم؟ نیاز به گفتار مجدد و سر و صدا نیست. چمران افزود: کسانی که گفتند مناظره میکنند میتوانند با خودشان مناظره کنند. من مجدد گزارش سال ۱۴۰۰ در خصوص مترو و پروژهها را دیدم. پروژه یادگار امام (ره) تعطیل شد و گفتند که ما اهل کار نیستیم و این را ثابت کردند. وی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است مردم هستند. نمیدانم چرا این موضعگیریها انجام میشود. من برای این افراد احترام قائل هستم و محترمانه برخورد کردم و باید تندخوییها را از آنها پذیرفت.
لکوموتیو مدیریت شهری تهران روی ریل
پرویز سروری، نایبرییس شورای شهر تهران نیز دیروز در صحن علنی شورا با اشاره به اینکه لکوموتیو مدیریت شهری تهران بر روی ریل قرار گرفته است، گفت: کسانی که میگفتند شهردار جدید یک سال هم نمیتواند فعالیت کند اکنون به دنبال این هستند که اقدامات دیده نشود. سروری اظهار کرد: شاهد جیغهای بنفش هستیم و کسانی که میگفتند این شهردار یک سال هم نمیتواند فعالیت ادامه کند اکنون به دنبال این هستند که اقدامات دیده نشود. نایبرییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: باید هم به افراد ضد انقلاب و هم کسانی که امید نداشتند و نگران فعالیت مدیریت شهری هستند اعلام کنم که شهرداری اقدامات خود را برای تحقق شعار تهران سربلند ادامه خواهد داد.
لزوم روشنگری درباره فساد یکی از مجموعههای شهرداری
دیروز اما جلسه علنی شورای شهر با چند تذکر از سوی اعضای این شورا پی گرفته شد. مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از شهرداری خواست که در خصوص انتشار اخباری در مورد زد و بندهای پست گرفتن در یکی از ادارات شهرداری اطلاعرسانی کند. عباسی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه در جلسه قبل آقای اقراریان تذکری دادند که بعد از بررسی متوجه شدم که این تذکر درست است، گفت: متاسفانه در مجموعه حقوقی شهرداری از جنس نااهلی و فساد رخ داده است که توسط حراست شهرداری با اقدام شاکیان پرونده پیگیری شده است. وی با بیان اینکه شنیدهام این موضوع در اداره دیگر تکرار شده اظهار کرد: شهرداری باید در این خصوص روشنگری کند و بگوید که خبرهایی که در گوشه کنار میشنویم صحت دارد یا نه که امیدواریم اخبار کذب باشد. رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در این خصوص بیان چند نکته لازم است، افزود: لازم است در پرونده قبلی شهرداری از گزارشگران فساد تقدیر کند و آنها را مورد صیانت قرار دهد و همچنین لازم است بررسیهای دقیقی انجام شود تا افرادی که احتمالا براساس زد و بند پست گرفتهاند شناسایی و عزل شوند و با خاطیان به گونهای رفتار شود که درس عبرتی برای دیگران شود. عباسی ادامه داد: از مدیر حراست شهرداری تشکر میکنم و اگر ظلمی شده در اسرع وقت جبران شود؛ اما شهرداری گزارش دقیقی باید در این خصوص به شورا بدهد و همچنین برنامه خود را جهت پیشگیری و جلوگیری از چنین رخدادهایی به شورا بدهد چرا که انتصابات باید براساس فرآیند باشد و اینگونه اتفاقات قلب همه را به درد میآورد.
شهرداری در انتصابات وسواس داشته باشد
احمد صادقی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شورا در عزل و نصبهای شهرداری هیچ گونه دخالتی نداشته و نخواهد داشت، گفت: پیشنهاد میکنم شهردار محترم با دقت و وسواس انتصابات را انجام دهند. صادقی با اشاره به انتصابات اخیر مدیریت شهری این تغییرات را در سال دوم امری جاری و ساری دانست و تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران نیز از ابتدای انتخاب شهردار، نظرات خود را به شهردار و معاونین وی با توجه به ظرفیت درونی شهرداری اعلام کرد اما هیچ گونه دخالتی در عزل و نصب نداشته و نخواهد داشت. صادقی با اشاره به اینکه در برخی انتصابات دقت و وسواس لازم است، گفت: از جمله بخشهایی که نیاز به دقت دارد شرکت بهرهبرداری مترو است به ویژه که در آستانه بازگشایی مدارس تغییر این مدیریت صورت گرفته و سرپرست جدید در بدو ورود، برخی معاونین را بدون رعایت ملاحظات عزل کرده و به افراد جدید مسوولیت داده است. وی افزود: این موضوع به هدررفت پول شهروندان و انگیزه کارکنان منجر خواهد شد؛ فراموش نکنیم که هر هدف ارزشمندی با استفاده از نیروهای خدوم شهرداری میسر خواهد شد، لذا از شهردار تهران تقاضا میکنیم که بدون مشورت و شناخت از انتصاب مدیران خودداری و چرایی عزل برخی مدیران اعلام شود.
