طرح اتحادیه اروپا برای امنیت دستگاه‌های هوشمند

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۰۲:۵۷:۲۸
کد خبر: ۱۹۲۴۶۵

بر اساس یک سند تازه تنظیم شده در کمیسیون اروپا، دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت مانند یخچال‌ها و تلویزیون‌ها باید قوانین سخت‌گیرانه امنیت سایبری اتحادیه اروپا را رعایت کنند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، در صورتی که سازندگان این وسایل قوانین یادشده را رعایت نکرده و کاربران را در معرض خطر حملات سایبری قرار دهند جریمه شده یا فعالیت آنها در اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود. نگرانی‌ها در مورد حملات سایبری در سال‌های اخیر به دنبال مزاحمت پرحجم هکرها که به کسب‌وکارها آسیب می‌رسانند و باج‌های هنگفتی را طلب می‌کنند، افزایش یافته است. اتحادیه اروپا پیشنهاد خود را که به عنوان قانون مقاومت سایبری شناخته می‌شود در ۱۳ سپتامبر به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد. احتمالاً پس از دریافت نظرات کشورهای اتحادیه اروپا این پیشنهاد به قانون تبدیل خواهد شد. در این سند آمده است که تولیدکنندگان باید خطرات امنیت سایبری محصولات خود را ارزیابی کرده و رویه‌های مناسب را برای رفع مشکلات اتخاذ کنند. همچنین شرکت‌ها باید ظرف ۲۴ ساعت پس از آگاهی از حملات سایبری، آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا را مطلع کنند و اقداماتی را برای مقابله با مشکلات انجام دهند. واردکنندگان و توزیع‌کنندگان موظف خواهند بود که مطابقت محصولات خود با قوانین اتحادیه اروپا را تأیید کنند. در عین حال اگر شرکت‌ها قوانین مذکور را رعایت نکنند، مقامات نظارتی در هر کشور می‌توانند «ممنوع کردن یا محدود کردن عرضه آن محصول در بازار ملی، خارج کردن یا جمع‌آوری آن از بازار را بررسی کنند.» نادیده گرفتن این قوانین می‌تواند برای شرکت‌ها جریمه‌هایی تا ۱۵ میلیون یورو یا تا ۲.۵ درصد از کل گردش مالی جهانی آنها، (هر کدام که بیشتر باشد)، یا جریمه‌های کمتر برای تخلفات سبک‌تر به همراه داشته باشد.

توییتر مجبور به پرداخت غرامت ۷ میلیون دلاری به یک افشاگر شد

توییتر در ماه ژوئن با پرداخت ۷ میلیون دلار غرامت به افشاگری که رییس شرکت تسلا از وی برای متهم کردن توییتر استفاده کرده بود، موافقت کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این افشاگر که پیتر ماج زاتکو نام دارد در ماه ژانویه توسط توییتر اخراج شده بود. وی به عنوان مدیر امور امنیتی توییتر خدمت می‌کرد و این شرکت را به طرح ادعای دروغین در مورد وجود یک برنامه امنیتی جامع متهم کرده بود. وی افشا کرده بود که نه تنها هیچ برنامه امنیتی جدی و گسترده‌ای در توییتر وجود ندارد، بلکه تصریح کرده بود که این شرکت بیانیه‌های دروغینی را برای دفاع از خود در برابر حساب‌های 

هرزنامه فرست و هکرها منتشر کرده است. قرار است وی در ۱۳ سپتامبر با اعضای کمیته قضایی سنای امریکا دیدار کند تا در مورد این اتهامات با آنها صحبت کند. در صورت عدم پرداخت غرامت به این فرد، وی قصد داشت شکایت نامه خود را علیه توییتر تقدیم دادگاه کند. رییس شرکت تسلا که قصد خرید توییتر را داشت با اتکا به همین افشاگری‌ها از انجام تعهدات خود و خرید آن سر باز زد. زاتکو به عنوان بخشی از توافق با توییتر، یک توافق نامه عدم افشای اطلاعات با این شرکت امضا کرد که او را از صحبت علنی در مورد فعالیت‌هایش در توییتر یا تحقیر این شرکت منع می‌کند.

۶ اصل کاخ سفید برای اصلاح رویه غول‌های فناوری 

کاخ سفید شش اصل را برای اصلاح رویه پلتفرم‌های فناوری بزرگ اعلام و تصریح کرد برای کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات‌متحده، دو حزب کنگره را تشویق به حمایت از خود می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این شش اصل تحت عنوان «افزایش رقابت و مسوولیت‌پذیری در بستر فناوری » پس از دیدار مقامات دولت بایدن با کارشناسان برای بحث در مورد مضرات پلتفرم‌های فناوری و نیاز به پاسخگویی بیشتر آنها منتشر شد. کاخ سفید معتقد است ایالات متحده به قوانین شفافی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود کسب و کارهای کوچک و متوسط و نیز کارآفرینان می‌توانند در یک زمین بازی برابر با یکدیگر رقابت کنند. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «این اصول حاصل ماه‌ها فعالیت دولت و تعامل با سهامداران متعدد است. ما مشتاقانه منتظر هر گونه بازخوردی از سوی شرکت‌های فناوری هستیم.» گروهی از قانونگذاران هر دو حزب قانون ضد انحصار را با هدف مهار چهار غول فناوری شامل فیس بوک، اپل، گوگل و آمازون تدوین کرده‌اند که باعث می‌شود این شرکت‌ها از طرفداری از کسب و کار خود و به حاشیه راندن کسب و کارهای دیگر در بخش نمایش نتایج جست‌وجو و به دیگر شیوه‌ها خودداری کنند. قانونگذاران گفته‌اند که از ۶۰ رأی ضروری در سنا برای تصویب این طرح برخوردارند، اما هنوز هیچ رأی‌گیری برنامه‌ریزی نشده است. این شش اصل شامل ترویج رقابت در بخش فناوری، حفاظت‌های قوی از حریم خصوصی فدرال و حفاظت جدی‌تر از حریم خصوصی و آنلاین کودکان، لغو حمایت‌های قانونی ویژه از پلتفرم‌های بزرگ فناوری، افزایش شفافیت در مورد الگوریتم‌های پلتفرم‌ها و تصمیمات مربوط به تعدیل محتوا و پایان دادن به تصمیم‌گیری الگوریتمی تبعیض‌آمیز به نفع غول‌های فناوری است. 

 

ارسال نظر