جوابیه

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۰۵:۰۶:۳۶
کد خبر: ۱۹۲۴۰۹

در پی درج گزارشی از آخرین وضعیت اجرای کالابرگ الکترونیکی در روزنامه «تعادل» روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه پاسخی را به دفتر نشریه ارسال کرده است که در زیر می‌خوانید: 

برادر ارجمند، جناب آقای حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام؛ 

 گزارشی با عنوان «تردیدهای کوپنی دولت سیزدهم» مورخ 10/6/1401 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌ منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع وقت در آن روزنامه منتشر شود.

کالابرگ الکترونیکی؛ اول زیرساخت بعد جزییات/ توزیع کالابرگ بر اساس تکلیف قانونی خواهد بود

با وجود گذشت بیش از سه ماه از اجرای طرح اصلاح توزیع یارانه‌ها و پرداخت سومین مرحله یارانه 300 تا 400 هزار تومانی، در کمال تعجب عده‌ای مدعی‌اند که هنوز نحوه حمایت از اقشار مختلف مردم توسط دولت سیزدهم مشخص نیست و سرنوشت کالابرگ الکترونیکی در هاله‌ای ابهام قرار دارد در شرایطی که بنا بر تکلیف قانونی بعد از آماده‌ شدن زیرساخت‌های لازم برای توزیع کالابرگ در مورد جزییات و نحوه توزیع آن تصمیم‌گیری خواهد شد. در راستای جزو 1 بند (س) تبصره 1 قانون بودجه سال 1401 طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از تاریخ 22/2/1401 اجرایی گردید. بر این اساس با حذف تغییر نرخ ارز واردات کالاهای اساسی مشمول به نیمایی، یارانه مربوط به‌صورت نقدی به جامعه هدف (400 هزار تومان سه دهک اول و 300 هزار تومان 6 دهک بعدی) پرداخت می‌شود. با توجه ‌به تکلیف قانونگذار مبنی بر توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی، پیگیری‌های لازم در سطح دولت (با مسوولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی) در حال انجام بوده و پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مربوط و تصمیم‌گیری در خصوص جزییات طرح، امکان اجرای آن فراهم خواهد گردید. همچنین تمرکز کالابرگ الکترونیکی روی چند قلم کالا، به‌رغم آثار مثبت آن بر هدفمند نمودن یارانه پرداختی (حمایت از تولید، سلامت و ایجاد اشتغال)، می‌تواند سبب محدود شدن قدرت انتخاب و کاهش مطلوبیت مصرف‌کنندگان و همچنین کاهش بهره‌وری و رقابت‌پذیری در واحدهای تولیدی شود. 

  مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی 

و امور بین‌الملل

 

ارسال نظر