ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۰۱:۳۴:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۱۹۱

کاهش ۵۰  درصدی  هزینه نگهداری راه‌ها

مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از کاهش ۵۰ درصدی هزینه نگهداری راه‌ها در راستای پایش‌ها و فعالیت‌های این آزمایشگاه خبر داد.به گزارش تسنیم، کیانپور با بیان اینکه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک روی هزینه‌های نگهداری پروژه‌های عمرانی خصوصا در محورهای مواصلاتی و شریان‌های اصلی کشور که بهره‌برداری می‌رسند، تا حدود 50 درصد کاهش هزینه‌های نگهداری را رقم می‌زند، اظهار کرد: در این راستا پایش‌های مسیرها با روش‌های‌های تک و روش‌های نوین صورت می‌گیرد و نقاطی که از محورهای مواصلاتی نیاز به توجه بیشتر دارد، از پیش گوشزد می‌شود. وی با اشاره به اینکه مختصات جغرافیایی به وسیله GPS که روی آنها قرار می‌گیرد، تحلیل و در نهایت روش نگهداری اعلام می‌شود، ادامه داد: به جای آنکه صرفا یک محور را روکش کنیم، در نقاطی که نیاز به توجه بیشتری دارد، هزینه می‌کنیم و این امر هزینه‌های نگهداری را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. وی افزود: خوشبختانه در حوزه قیر و آسفالت با توجه به دستورالعمل‌ها و استانداردهای موجود و آزمایشگاه‌های مجهزی که در اختیار داریم، روی طرح اختلاط و روش‌های مختلف آسفالت‌های پلیمری اقداماتی را انجام می‌دهیم. وی تصریح کرد: در این راستا با روش‌های مختلفی که برای جوان‌سازی آسفالت، استفاده از آسفالت موجود و روش‌های مختلف به بهره‌برداران، شرکت‌های پیمانکار و کارفرمایان ارایه می‌کنیم، می‌کوشیم از منابع موجودشان نهایت استفاده را کنند و روش‌های نوینی که برای روکش‌های آسفالت ارایه می‌کنیم بعضا آسفالت‌های SMI هستند که با ضخامت کمی که پیشنهاد می‌کنیم، سبب می‌شود هم هزینه نگهداری و هم طول عمر مفید آسفالت افزایش یابد.مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یادآور شد: همچنین این امر سبب می‌شود منابع مالی به خوبی در سطح پروژه استفاده شود؛ از این رو آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از طریق نقش مشاور بهترین گزینه را برای محورهای اصلی ارایه می‌کند.

قطار تهران- کربلا راه افتاد

اولین قطار ترکیبی تهران-کربلا حرکت خود را دیروز صبح به‌صورت کاروانی آغاز کرد. حرکت این قطار با توجه به بحران سیاسی ایجاد شده در کشور عراق متوقف شده بود.به گزارش ایسنا، صبح دیروز اولین قطار ترکیبی تهران-کربلا حرکت خود را آغاز کرد. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد حرکت این قطار به‌صورت یک رام در هفته خواهد بود و اولین سیر خود را به‌صورت کاروانی انجام داد. این قطار پس از حرکت در تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه خواهد شد، پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کرده و از بصره مجددا با قطار وارد کربلا خواهند شد.پیش ازاین سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره حرکت این قطار برای زائران اربعین گفته بود: این مسیر از تهران تا مرز شلمچه در داخل ایران است و پس از آن از مرز شلمچه یک مسیر ۳۰ کیلومتری تا بصره با اتوبوس خواهد بود و از بصره تا کربلا نیز ادامه مسیر ریلی است. او همچنین درباره زمان تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره برای ارتباط مستقیم از ایران به کربلا گفته بود: در طول ادوار مختلف در این زمینه توافق‌نامه‌های متعددی صورت گرفته و طبیعی است در احداث خط شلمچه موانعی وجود دارد. در این زمینه ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف کردن این موانع هستیم تا احداث این خط آغاز شود.شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز درباره پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره گفته بود: این پروژه ریلی بسیار مهم است، زیرا اگر این راه‌آهن شلمچه- بصره تکمیل شود، ایران به شبکه ریلی عراق متصل خواهد شد. در حال حاضر بحث تملک اراضی برای ساخت این پروژه در دست اجراست و تمام محور شناسایی شده و در مرحله مطالعات قرار دارد، همچنین در این مسیر با موانع مین‌گذاری‌ مواجه هستیم که باید پاکسازی شود.

نوسازی ناوگان جاده‌ای با پرداخت پول

بر اساس اعلام معاون حمل و نقل وزارت راه، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با رفع مانع «گواهی اسقاط» در واردات کامیون‌های دست‌دوم اروپایی موافقت کرد.به گزارش مهر، بر اساس اعلام شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از تصویب پرداخت مابه ازای ریالی «گواهی اسقاط» در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد. مطابق نامه‌ای که معاون وزیر راه به مدیرکل حوزه وزارتی راه و شهرسازی ارسال کرده، در پی بروز مشکلاتی برای برخی رانندگان واردکننده کامیون‌های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی در خصوص شماره‌گذاری خودروهای تجاری، معاونت حمل و نقل وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیگیری‌های مشترکی کردند که پیشنهاد آنها در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تصویب رسید. به گفته افندی زاده، در این مصوبه آمده است: «همه کامیون‌هایی که مراحل اظهار و ترخیص را تا تاریخ ۲۱ خرداد گذرانده باشند، می‌توانند نسبت به اسقاط خودروی معادل یا واریز مبالغی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند به خزانه داری کل کشور، اقدام کنند.»این مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تصویب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده است.

 

ارسال نظر