اقتصادکلان

۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۰۱:۵۳:۰۶
کد خبر: ۱۸۸۶۹۴

ورود دیوان محاسبات  به پرونده ابربدهکاران

نخستین جلسه کمیته پیگیری مطالبات بانک‌ها به ریاست مهرداد بذرپاش و با حضور اعضای کمیته برگزار شد.

به نقل از دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، در اولین نشست کمیته پیگیری مطالبات بانک‌ها، حاضران ضمن تبیین و هم‌اندیشی درخصوص کار ویژه‌های تعریف شده، پیگیری موارد ذیل را مصوب کردند: 

۱- وظایف، مسوولیت‌ها، اختیارات و ابزارهای نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قوانین و مقررات مرتبط نظیر قانون پولی و بانکی شورای پول و اعتبار، قانون بانکداری بدون ربا و... احصا و گزارش شود.

۲- تمامی بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی، مشمول بررسی‌های کمیته پیگیری مطالبات بانک‌ها در دیوان محاسبات کشور خواهند بود.

۳- اطلاعات مورد نیاز کمیته از طریق سایر مراجع نظیر کمیته فرادستگاهی بانک‌ها، هیات انتظامی بانک‌ها و معاونت نظارت بانک مرکزی اخذ خواهند شد.

۴- با توجه به اطلاعات مأخوذه، کمیته موظف است تا اسامی بیست بدهکار عمده و اصلی در هر بانک را احصا نموده و مورد بررسی قرار دهد.

۵- به منظور تجزیه سنی مطالبات درخصوص نحوه ورود و اولویت‌بندی بانک‌ها، برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش براساس دستور رییس کل دیوان محاسبات کشور طبق جزو «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، کمیته پیگیری مطالبات بانک‌ها موظف است گزارش فنی و مبسوط خود از اقدامات بانک‌ها را موضوعاتی همچون «بررسی کفایت تسهیلات بانکی مبتنی بر توجیهات فنی، مالی و اقتصادی در قبال اخذ ضمانتنامه‌ها»؛ «واکاوی عملکرد بانک‌ها در نظارت کافی بر مصرف تسهیلات در راستای موضوعات و محل موردنظر»؛ «پیگیری چرایی عدم بازپرداخت و تسویه تسهیلات در سررسید مقرر و انتقال احتمالی از سرفصل مطالبات جاری به معوق و مشکوک الوصول»؛ «بررسی اقدامات اجرایی، حقوقی و قضایی بانک‌ها در راستای وصول تسهیلات معوقه» و «گزارش اقدامات بانک‌ها نسبت به تحکیم وثیقه‌ها در زمان امهال تسهیلات» را ظرف مدت ۲ ماه ارایه نماید.

به مطالبات کارگران  پاسخ داده شود

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روز جهانی کارگر گفت: جا دارد در کنار همایش‌هایی که به بهانه این روز و به نام کارگران زحمتکش برگزار می‌شود، پاسخی درخور به مطالبات بحق‌شان داده شود.

صدیف بدری در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از حضور مسوولانه و تحسین برانگیز اقشار مختلف مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس، بیان کرد: این حضور بیانگر اهمیت مساله فلسطین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای اسلام بود و قطعا در چرخش معادلات بین‌المللی به نفع مستضعفین جهان موثر واقع می‌شود.  وی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی کارگر این روز را به کارگران تبریک گفت و تاکید کرد: جا دارد در کنار همایش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که به بهانه این روز و به نام کارگران زحمتکش برگزار می‌شود پاسخی درخور به مطالبات بحقشان داده شود، محیط‌های کار ایمن شود تا هر سال ده‌ها تن از کارگران عزیز را از دست ندهیم. نایب‌رییس دوم کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه فشار بی‌سابقه اقتصادی و مشکلات معیشتی زندگی کارگران را بیش از هر قشر دیگری در تنگنا قرار داده است خطاب به نمایندگان گفت: احساس سوختن به تماشا نمی‌شود، فقط یک کارگر می‌داند که یک کارگر چه می‌کشد. کارگری که با قرارداد یک ماهه کار می‌کند مثل کسی است که روی طناب راه می‌رود و کوچک‌ترین تنش زندگی او را مختل می‌کند. بدری خاطرنشان کرد: وقتی ۹۵ درصد کارگران قرارداد موقت هستند چگونه می‌توان از تامین و رفاه آنها سخن گفت؟ امنیت شغلی کارگران تامین شود و با کوچک‌ترین بهانه در خروجی را به آنها نشان ندهند. امید است حداقل بخشی از وعده‌هایی که به کارگران داده شده جامه عمل بپوشد. وی با اشاره به فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت روز معلم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۰ سال است پس از طرح و تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان، وزارت آموزش و پرورش تازه کاسه چه کنم در دست گرفته است. تبدیل شدن رتبه‌بندی معلمان به کلاف سردرگم از حلاوت و شیرینی اولیه آن می‌کاهد و کسی هم به فکر نیست. نایب‌رییس دوم کمیسیون عمران یادآور شد: آقای نوری روز معلم هم آمد ولی رتبه‌بندی نیامد، چه حرفی برای گفتن به معلمان دارید؟ بدری در ادامه در خصوص مشکلات حوزه انتخابیه خطاب به وزیر نیرو گفت: معضل آب اردبیل در حال گذر از مرحله هشدار است و اگر امروز به پروژه‌های آبی اردبیل شتاب نبخشید، فردا دیر خواهد بود. حقابه استان اردبیل از رودخانه ارس هم نیازمند بازنگری سریع و جدی است. وی یادآور شد: چندین بار به طرق مختلف شما و همکارانتان را در جریان مساله قرار داده‌ایم، منتظر چه هستید؟ نایب‌رییس دوم کمیسیون عمران مجلس خطاب به وزیر صمت نیز گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی اردبیل را دریابید. از معابر شهرک‌های صنعتی تا روند اعطای تسهیلات وضعیت آشفته‌ای دارد و بروکراسی زاید و مقررات دست و پاگیر وزنه‌ای بزرگ به پای صنعتگران اردبیلی شده است.

 

ارسال نظر