شاخص وارد کانال 1.5 میلیونی شد

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۰:۵۱:۰۵
کد خبر: ۱۸۸۳۷۷
شاخص وارد کانال 1.5 میلیونی شد

شاخص کل بازار بورس تهران دیروز دوشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه با ۲۶ ‌هزار و ۶۵۴ واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۰۱ هزار واحدی قرار گرفت. بر اساس گزارش ایرا در معاملات در این روز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۸ میلیارد و ۵۹۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال و در بیش از ۹۶۶ هزار و ۳۶۱ نوبت معامله شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه (محصولات شیمیایی)، (شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی) و (سرمایه‌گذاری‌ها) رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های (حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات) و (بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی) به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

سه نماد (پارسان)، (شستا) و (وبانک) لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به (حفارس)، (های وب) و (گنگین) معطوف بود.

دوشنبه در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۹۰۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال و در ۶۴۷ هزار و ۲۸ نوبت معامله شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۷۸۲ واحد افزایش به ۳۹۷ هزار و ۷۶۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۲۲۳ واحد رشد به ۲۴۷ ‌هزار و ۶۶۵ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۱ هزار و ۲۸۳ واحد و شاخص بازار دوم، ۴۸ هزار و ۲۳۴ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۷۹۵ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۶۷۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۲۸۱ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۲۲۱ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با یک هزار و ۲۰۱ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۱۹۶ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۱۷۳ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با ۴۴ واحد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۳۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری بهمن (وبهمن) با ۲۸ واحد و پدیده شیمی قرن (قرن) با ۲۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، امروز نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و گروه بهمن (خبهمن) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات در این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۷۱۶ میلیون برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز در این روز بیش از ۳۱۱ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۷۰۴ واحد رسید. در این بازار پنج میلیارد و ۶۸۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۴۸ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۱۹ هزار و ۳۳۳ نوبت بود. نمادهای پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، گروه توسعه ملی مهر آیندگان (ومهان)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند  همچنین تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فرآروده‌های غذایی و قندر چهارمحال (قچار)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، کلر پارس (کلر)، زرین معدن آسیا (فرزین) و زغال سنگ پروده طبس (کزغال) و نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

روز دوشنبه افزایش سهام حقیقی‌ها در ۸۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۴۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۵۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۵۲نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۴۲نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

    ارزش کل معاملات  خرد بورس و فرابورس نیز  در مجموع به ۶هزار و ۶۸۰میلیارد تومان رسید

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که شاخص می‌تواند به محدوده دو میلیون واحدی برسد.

بازار سهام تهران امروز با رشدی قابل توجه و امیدوارکننده همراه شد که زمینه ساز خشنودی سهامداران را فراهم آورده است. این صعود مهم و تعیین‌کننده با لیدری صنایعی مانند نفت و گاز و همچنین ابرسهام شستا در صدر تاثیرگذاری بر شاخص میسر شد.

کارشناسان اعتقاد دارند صنایعی مانند پتروپالایشی‌ها به دلیل تحولاتی که در بازارهای جهانی رخ داده و همچنین خلأ حاصل از خروج روسیه از بازار انرژی در اروپا، توانسته پرچمدار رشد بازار سهام باشد. این نکته باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران و سلبریتی‌های بورسی در شبکه‌های اجتماعی نیز با تمرکز بر سهام پالایشی، سعی دارند تحلیل‌های خود پیرامون سهم‌های این خانواده را به مخاطبان ارایه کنند.

البته در این بین خودروسازان نیز وضعیت بسیار خوبی را داشتند که برخلاف ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد بار دیگر شاهد رشد سهم‌های پرحاشیه و جنجالی خودرویی خواهیم بود.

با نگاهی به کلیت بازار می‌توان دریافت که تقریبا هیچ خانواده‌ای وضعیت نامساعدی نداشته و تنها ۵ سهم از کل شرکت‌های موجود در بازار در صف فروش بودند که این نکته نیز در نوع خود می‌تواند رکوردی جالب و منحصر به فرد تلقی شود.

    دامنه نوسان تغییر کرد

دولت سیزدهم در حالی بازار سرمایه را از دولت قبل تحویل گرفت که این بازار در وضعیتی بسیار اسفناک قرار داشت و سهامداران از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در این بازار به دنبال خروج هیجانی از بازار بودند.

سازمان بورس اوراق بهادار و دولت سیزدهم برای ایجاد ثبات در بازار سهام تصمیماتی اتخاذ کردند که تغییر دامنه نوسان از جمله اقداماتی بود که به عنوان یک راهکار برای بهبود وضعیت بازار و ایجاد ثبات در معاملات مدنظر قرار گرفت و از همان ابتدا پیشنهاداتی برای حذف دامنه نوسان مطرح شده بود.

اکثر فعالان حاضر در این بازار در ابتدا مخالفت خود را با این اقدام به دلیل ریزش‌های بی‌سابقه شاخص بورس اعلام و چنین پیشنهادی را مطرح کردند که دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش پیدا کند تا از این طریق سهامداران متحمل ضرر و زیان سنگین نشوند.

به دنبال مطرح شدن چنین مباحثی، از نخستین روزهای فعالیت «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر دامنه نوسان جزو اقدامات اصلی این سازمان مدنظر قرار گرفت و زمزمه‌هایی از تغییر دامنه نوسان در پایان سال ۱۴۰۰ مطرح شده بود.

این اتفاق تحت تاثیر وجود برخی از موانع به مرحله اجرا نرسید و «محسن خدابخش»، نایب‌رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در روزهای پایانی سال گذشته در گفت‌وگو با ایرنا از تغییر دامنه نوسان در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: براساس تصمیمات هیات‌مدیره سازمان بورس قرار بر این است تا به دامنه نوسان به صورت فصلی یک درصد اضافه شود.

هفته گذشته و در ادامه چنین وعده‌ای، خبری از تغییر دامنه نوسان از دیروز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه منتشر شد که در این زمینه «سید مهدی پارچینی» در خصوص مصوبات هیات‌مدیره سازمان بورس در زمینه تغییر دامنه نوسان اعلام کرد: تغییر دامنه نوسان در هیات‌مدیره سازمان بررسی و تصمیمات نهایی آن به مسوولان بازار سرمایه ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این است تا به دامنه نوسان بازار اول بورس و نیز فرابورس یک درصد به‌صورت متقارن اضافه و معاملات این بازار با دامنه نوسان ۶ درصد انجام می‌شود، اما بازار دوم با دامنه نوسان پنج درصد معامله خواهد شد.

 

ارسال نظر