مهرتایید شورا بر لوایح درآمدی شهرداری

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۴۲:۴۷
کد خبر: ۱۸۷۳۲۶

گروه راه و شهرسازی|

لوایح درآمدی شهرداری و اصلاحیه مصوبه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسایل نقلیه باری در شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر تهران بررسی و تصویب شد. اعضای شورای شهر تهران همچنین با بررسی موضوع سقوط کودک ۶ ساله به کانال  عباس آباد شهرری، خواستار برخورد با مسببین این حادثه شدند. بر این اساس، دیروز در پنجاهمین جلسه این شورا، لایحه بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد مهدی عزیزی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در دفاع از این لایحه گفت: میزان بهای خدمات در سال گذشته هر کیلو ۱۷۴۰ تومان بود و در سال جاری با ۱۰۲ درصد افزایش، به ۳۵۱۰ تومان بابت جمع‌آوری و دفع رسیده است. علت افزایش هم اصلاح شیوه محاسبه است.

سوده نجفی عضو هیات رییسه شورا در این خصوص اظهار کرد: طی مقایسه با سایر کلانشهرها متوجه شدیم که هزینه این خدمات در شیراز در سال گذشته ۳۵۰۰ تومان، در مشهد ۲۰۰۰ تومان و در اراک ۴۵۰۰ تومان و در قم ۶۰۰ تومان بوده است.

بر همین اساس اعضای شورا موافقت کردند تعیین بهای ارایه خدمات پسماند پزشکی در تهران اصلاح شود.در نهایت لایحه مذکور به رای گذاشته شد که با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

    افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی  بهای خدمات بهشت زهرا

لایحه بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا نیز با ۱۷ رای تصویب شد که بر مبنای آن بهای خدمات قابل عرضه در سال ۱۴۰۱ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد خواهد داشت.

مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این باره گفت: البته برای افرادی که بضاعت مالی آنچنانی ندارند نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که آنهایی که در این شرایط باشند از پرداخت بهای خدمات قابل عرضه معاف خواهند بود و قبر رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

    افزایش ۲۰ درصدی  بهای خدمات تخصصی آتش نشانی

اعضای شورای شهر تهران لایحه بهای خدمات تخصصی ایمنی و آتش نشانی را روی میز بررسی قرار دادند و پیر هادی رییس کمیسیون سلامت در این باره گفت: برآورد درآمد این لایحه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است و فقط ۲۰ درصد افزایش در این قسمت در نظر گرفته شده است.

داوری مدیرعامل آتش نشانی گفت: این خدمات اختیاری است و در مورد استقرار خودرو یا مشاوره تخصصی یا درخواست سایر شهرها برای آموزش است.

در ادامه اعضای شورای شهر لایحه بهای خدمات تخصصی ایمنی و آتش نشانی را به تصویب رساندند.

    افزایش ۲۵ درصدی  خسارت حمل بار اضافه 

در تحولی دیگر، اعضای شورای شهر تهران با افزایش ۲۵ درصدی خسارت حمل بار اضافه وسایل نقلیه باری در پایتخت موافقت کردند.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: وسائل نقلیه باری به علت اضافه‌باری که دارند باعث ایجاد خسارت به راه‌ها و پل‌ها می‌شود و راهداری از این خودروها خسارت اخذ می‌کند. از سال گذشته شهرداری تهران نیز در لایحه‌ای اخذ خسارت از این خودروها را در دستور کار قرار داده است.

او با تاکید بر اینکه مساله شهرداری در این زمینه درآمدزایی نیست، گفت: از سال گذشته بابت ۵۰ مورد ثبت خسارت، ۱۷ میلیون درآمد داشته‌ایم که این نشان می‌دهد ما به دنبال درآمد نیستیم و تنها می‌خواهیم خسارت وارده به زیرساخت‌های تهران را جبران کنیم.در این لایحه افزایش ۲۵ درصدی جبران خسارات را پیشنهاد داده‌ایم که رقم بالایی نیست. در نهایت، اعضای شورای شهر تهران با این افزایش موافقت کردند.

    انتقاد از مسببان حادثه شهرری

اعضای شورای شهر تهران همچنین دیروز با بررسی موضوع سقوط کودک ۶ ساله به کانال عباس آباد شهرری، خواستار برخورد با مسببین این حادثه شدند.

در جریان پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران ویدئوی سه دقیقه‌ای از سقوط یک کودک 6 ساله در کانال عباس‌آباد در صحن شورا پخش شد و این موضوع موجب ناراحتی برخی از اعضای شورای شهر تهران شد.

جعفر شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ضمن عذرخواهی از پخش این ویدئو که باعث ناراحتی اعضا شد، گفت: متأسفانه روز پنجشنبه هفته گذشته اتفاق ناگواری در منطقه 20 و کانال عباس‌آباد رخ داد و کام مردم را تلخ کرد.

وی با اشاره به دستورالعمل مقابله با مدیران و کارکنانی که ترک وظایف خود را انجام می‌دهند، تصریح کرد: بنده نیز ماه گذشته یک تذکر به وزارت نیرو و اداره آب منطقه‌ 20 تهران دادم و در ارتباط با خطرات کانال عباس‌آباد پیرو آن جلساتی در فرمانداری با حضور شهردار منطقه 20 برگزار شد و علیرغم اینکه شهرداری تهران هیچ وظیفه‌ای در ارتباط با این کانال ندارد اما بودجه‌ای برای این مساله تخصیص داده شد.

وی گفت: نزدیک به 10 میلیارد تومان تعهدات ایجاد شد و آب منطقه‌ای قرار شد کار را پیگیری کند اما بنا بر پیگیری‌های انجام شده اینگونه طرح‌ها برای مردم منفعت نداشته و متأسفانه ظاهرا جان مردم برای وزارت نیرو و اداره آب منطقه‌ای اولویت ندارد و در هر جلسه هر بار بهانه‌ای برای انجام ندادن وظایف خود مطرح کردند. شربیانی با اشاره به حادثه سقوط یک کودک 6 ساله و مرگ او در کانال آب عباس‌آباد گفت: این موضوع حاصل مدیریت ناکارآمد و بی‌توجهی به مردم مجاور کانال در این محله است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: اگر حدود دو ماه پیش این تذکر را نمی‌دادم و موضوع را اینگونه پیگیری نمی‌کردم و با خواهش و تمنا بودجه برای کانال عباس‌آباد درخواست نمی‌کردم اینقدر آتش نمی‌گرفتم. مخاطب من آقای وزیر است و سوال من از وی این است که چه کاری را برای کانال عباس‌آباد انجام دادند؟

وی همچنین از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواست که از وزیر سوال بکنند که چه کاری را برای کانال عباس‌آباد انجام داد و چه ضرب‌الاجلی را برای این کار تعیین کنند.

شربیانی افزود: باید با کسانی که جان مردم برایشان مهم نیست برخورد کرد و نگذاریم داغ این کودک 6 ساله سرد شود و باید برخورد قاطع و عبرت‌آمیز با اینگونه افراد صورت بگیرد. همچنین از دادستان شهرستان ری و تهران درخواست می‌شود به این موضوع به عنوان مدعی‌العموم وارد شود.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اظهارات شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: بنده همان زمان تذکر شما را به وزارت نیرو ارسال کردم و آنها نیز در پاسخ تاکید کردند که چنین و چنان خواهیم کرد و بنده نیز در همان مقطع تاکید کردم که چنین حرف‌هایی به درد نمی‌خورد و کار را شروع کنید.

وی گفت: متاسفانه مجددا شاهد یک اتفاق تلخ و سقوط یک کودک 6 ساله به کانال عباس آباد بودیم و ان‌شاءالله این‌بار درس عبرتی باشد و امیدواریم دیگر نداشتن بودجه را بهانه‌ای برای رفع معضل کانال عباس‌آباد نکنند.

 

ارسال نظر