اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۰۲:۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۸۶۴

اعتراض فعالان بازار به عرضه ناموفق فزر

شرایط کنونی بازار سرمایه اجازه تصمیم‌گیری اشتباه را ندارد و هر تصمیم اشتباهی به تمام بازار لطمه‌ای سنگین وارد کرده و اعتماد از دست رفته نسبت به این بازار را بیشتر می‌کند. عرضه اولیه سهام شرکت فزر از ابتدا حواشی زیادی داشت و مخالفان زیادی سعی در جلوگیری از رخ دادن اتفاقات ناگوار دیگری برای این بازار می‌کردند.

تجربه عرضه اولیه‌های پر حاشیه را در بازار سرمایه در زمان عرضه برکت و تبرک داشتیم که همواره این نمادها همچنان جز پرحاشیه‌ترین نمادهای بازار سرمایه بوده و هستند. در رابطه با عرضه اولیه فزر همچنین صحبت‌ها و تبلیغات زیادی در شبکه‌های اجتماعی همچون کلاب هاوس وجود داشت که در یکی از این کلاب‌ها مدیرعامل فرابورس نیز حضور داشت. حال پس از عرضه ناموفق این نماد شنیده‌ها حاکی از این است که این شرکت سعی در ایجاد گردهمایی با فعالان بازار سرمایه دارد که احتمالا هدف از این گردهمایی جمع کردن و هم سو کردن نظر فعالین فضای مجازی در راستای جلوگیری از اعتراض نسبت به این عرضه اولیه خواهد بود. امید است فعالین بازار و افرادی که در فضای مجازی فعال هستند به این دعوت تن نداده و اعتراض خود را نسبت به شرایط بد بازار اعلام کنند. 

بازار سرمایه ما مثل بیماری است که خون زیادی از دست داده و برای تامین مالی و جلوگیری از بروز مشکلات برای شرکت‌ها مثل محدودیت‌ های زیست محیطی نباید از این بازار خون گرفت بلکه نیاز به حمایت دارد.

نبود اعتماد و نقدینگی دلیل عدم استقبال از فزر بود

شهربورس |ایمان خاکپزان، کارشناس بازارسرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: با توجه به ادامه‌دار بودن ریسک‌های پیش روی بازار، کمبود نقدینگی در بازار مشهود است. کمبود نقدینگی و سلب اعتماد از بازار سرمایه، خود را در عرضه اولیه نماد فزر نشان داد.

وی افزود: علاوه بر بحث ارزندگی و حواشی اتفاق افتاده پیرامون نماد فزر، کاهش محسوس تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه نشان از نبود اعتماد و نقدینگی در بازار دارد. در سه هفته گذشته با حمایت‌های انجام‌شده، جنس بازار تغییر پیدا کرده است.

وی در ادامه به تشریح تأثیر بودجه بر بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: اصلاح بورس از نظر فنی و بنیادی، در موج سه به اتمام رسیده بود، اما پس از آن شرایط تغییر پیدا کرد. بحث‌هایی از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که به لایحه بودجه بازمی‌گشت، مشکلاتی را به وجود آورد. نباید یادمان برود که لایحه بودجه مشکل‌دار بوده و با کسری مواجه است.

ایمان خاکپزان در مورد شرایط تکنیکالی بورس، گفت: تا زمانی که شاخص کل و شاخص هم‌وزن، روند نزولی خود را به سمت بالا نکشند، معاملات در یک روند خنثی و نزولی پیش خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که «بورس در هفته آینده چه خواهد شد؟» تصریح کرد: باید در هفته آینده، برای نمادهای مختلف رویکرد برجامی در نظر بگیریم. در صورتی که نماد وبملت خود را بر بالای محدوده 340 تومان تثبیت کند، در گروه بانکی می‌توانیم شاهد تغییر روند باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: همچنین اگر نماد خودرو بالای محدوده 210 تومان تثبیت شود، در گروه خودرویی هم تغییر روند می‌تواند صورت بگیرد. در سایر گروه‌های بازار، با توجه به شرایط فاندامنتالی از سایر گروه‌ها نمی‌توان انتظار رشد قابل توجهی داشت.

معامله ۱۳۰ میلیون دلار نفتا  در بورس انرژی ایران

محمد احمدی، رییس اداره عملیات بازار فراورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی ایران با بیان اینکه ارزش معاملات نفتا در سال کنونی رشد 

محمد احمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: امروز در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، در مجموع ۱۶۵ هزار تن نفتا به ارزش ۳۱ هزار و ۷۶۶ میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۹۳۸ هزار ریال معادل ۱۳۰ میلیون دلار دادوستد شد.

او ادامه داد: در تابلوی معاملات چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه، ۷۰ هزار تن نفتای مخلوط، ۳۵ هزار تن نفتای میانی و ۶۰ هزار تن نفتای سبک شرکت ستاره 

خلیج فارس در رینگ صادراتی عرضه شد، که تمام این محموله معامله شد.

رییس اداره عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری با بیان اینکه از میان این کالاها، نفتای سبک با رقابت فروخته‌شد، اعلام کرد: ارزش رقابتی این معامله در مجموع ۵۱ هزار دلار بود.

به گفته احمدی نفتای شرکت ستاره خلیج فارس به صورت مداوم در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه‌ شده و به همین دلیل با استقبال خوب خریداران در بیشتر موارد منجر به معامله می‌شود.

احمدی در پایان با اشاره به اینکه ارزش معاملات نفتای شرکت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در سال کنونی، نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته است، افزود: حجم و ارزش این معاملات به ترتیب از ۵۱۰ هزار تن به ارزش ۳۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن به ارزش ۲۲۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده ‌است.

 

ارسال نظر