تعطیلی مدارس و مهد کودک‌ها در دستور کار

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۱:۴۸:۴۴
کد خبر: ۱۸۶۵۸۴
تعطیلی مدارس و مهد کودک‌ها در دستور کار

گلی ماندگار|

 سویه جدید کرونا یک بار دیگر باعث شد تا شرایط کشور به گونه‌ای باشد که بیشتر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز عمومی را از جمله راهکارهای مقابله با همه‌گیری سویه «امیکرون» بدانند. این در حالی است که روز گذشته وضعیت کلان‌شهر تهران نیز قرمز اعلام شد و در این بین مساله مبتلا شدن کودکان به سویه جدید کرونا و بالا رفتن آمار ابتلا آنها خود معضل دیگری به شمار می‌رود. اگر بخواهیم نگاهی دقیق به مساله بیاندازیم، هر چه تعداد کودکان مبتلا به کرونا امیکرون افزایش پیدا کند، مشکلات بستری و ارایه خدمات درمانی به آنها سخت‌تر می‌شود، چرا که بسیاری از شهرها حتی از داشتن بیمارستان مخصوص کودکان هم محروم هستند و در کلانشهرهایی مانند تهران نیز شمار این بیمارستان‌های بسیار کم است و اگر قرار باشد با همین روند کنونی نرخ ابتلا کودکان ادامه داشته باشد با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.  از سوی دیگر وقتی ما تجربه تلخ سال گذشته و آمار بالای مرگ و میر و ابتلا به کرونا را داشته‌ایم، آیا لازم نیست تا مسوولان قبل از اینکه شرایط بحرانی‌تر شود، برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری تدبیری بیندیشند؟ امیکرون در حالی کل کشور را در برگرفته و هر روز باعث افزایش بیشتر شهرهای قرمز می‌شود، که هر چند مدارس به مدت یک هفته تعطیل شده‌اند اما دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور دارند، سالن‌های سینما و کنسرت فعالیت می‌کنند. جشنواره فجر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است و در این بین تنها قرار است بازی فوتبال به دلیل کرونا بدون تماشاگر انجام شود که البته آن هم دلیلش اوج گرفتن دوباره کرونا در کشور نیست!

    «کووید پنهان‌کار» چیست  و چه علائمی دارد؟

بر اساس نتایج گزارش‌های منتشرشده، کووید پنهان‌کار در حال گسترش در سراسر آسیا و اروپاست اما چگونه باید بفهمیم که به کدام اُمیکرون مبتلا شدیم. اُمیکرون (BA1) ۷۰ برابر سریع‌تر از نوع دلتا موجب بیماری افراد شده است و زیر شاخه جدید آن با نام کووید پنهان‌کار (BA2) نشان می‌دهد که می‌تواند حتی بیشتر از اُمیکرون قابل انتقال باشد. با این حال، در میان هراس از گسترش این زیرشاخه خبرهای خوبی وجود دارد. طبق گزارش آژانس امنیت سلامت بریتانیا به نظر می‌رسد یافته‌ها حاکی از آن است که (BA2) بیماری شدیدتری ایجاد نمی‌کند و واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های موجود مانند سایر موارد محافظتی از انسان در برابر این زیرشاخه حفاظت می‌کند. 

    کنترل امیکرون باید جدی گرفته شود

دکتر نیما سعادتی، اپیدمیولوژیست درباره شرایط کرونا امیکرون در کشور به «تعادل» می‌گوید: همین الان هم برای کنترل بیماری تعلل کرده‌ایم، در واقع اگر از همین امروز هم شروع به کنترل کنیم، باز هم طی دو هفته آینده با افزایش بی‌رویه شمار مبتلایان مواجه خواهیم بود. متاسفانه هیچ اراده‌ای برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد و این در حالی است که آمار ابتلا کودکان به کرونا طی چند هفته اخیر به‌شدت افزایش یافته و این می‌تواند برای مراکز درمانی مشکل ساز باشد. از سوی دیگر مساله این است که سویه امیکرون چون بر روی ژن S ویروس قرار دارد و تست‌های پی‌سی‌آر بر اساس ژن N هستند، بسیاری از کسانی که مبتلا به امیکرون می‌شوند با آزمایش پی سی آر قابل تشخیص نیستند.  او در پاسخ به این سوال که باید برای تشخیص امیکرون از چه راهکار استفاده کرد می‌گوید: کیت‌های جدید آماده شده‌اند، ضمن اینکه آزمایش خون هم تا حدود زیادی می‌تواند ابتلا به این بیماری را مشخص کند، به هر حال کیت‌های جدید که می‌توانند در تشخیص امیکرون موثر باشند باید هر چه زودتر مورد استفاده قرار بگیرند. اما یکی دیگر از مشکلاتی که در بحث امیکرون وجود دارد، مساله زمان است. سرعت انتقال این سویه بسیار بالاتر از سویه‌های قبلی است و به همین دلیل با فرمول‌های معمول اداری نمی‌توان آن را کنترل کرد. به این صورت که بگوییم پنجشنبه و جمعه تعطیل است و شنبه موارد را بررسی کنیم، با این شیوه نمی‌توان با این اپیدمی مقابله کرد، بلکه نیاز به یک نگاه جهادی وجود دارد. به هر حال دشمن حمله کرده و نمی‌توان گفت که شنبه برای شناسایی و بررسی می‌آییم. باید توجه کرد که بیماری با سویه اُمیکرون به سرعت در حال گسترش است؛ به‌طوری که به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر می‌شوند.

    لزوم افزایش تست‌های تشخیصی 

اُمیکرونی

دکتر سعادتی با بیان اینکه میزان تست‌های تشخیصی‌مان هم در کشور باید افزایش یابد، اظهار کرد: در عین حال باید از تست‌های مناسب اُمیکرون استفاده کنیم که منفی‌های کاذبی وجود دارد رابه حداقل برساند. مهم این نیست که فقط یک بیمار را شناسایی کنیم، بلکه مهم این است که در جای جای کشور خوشه‌های ابتلا را تشخیص دهیم. این هم ممکن است تا چند روز آینده یا نهایتا یکی دو هفته آینده ارزش داشته باشد و بعد از آن ارزشش را از دست می‌دهد. در واقع هر چه بیشتر در شناسایی مبتلایان و جلوگیری از سرایت بیماری تعلل کنیم بیشتر دچار بحران می‌شویم. هیچ بعید نیست که طی هفته‌های آینده یک بار دیگر بیمارستان‌ها شلوغ شوند و بیماران بسیاری راهی بیمارستان شوند. نباید به این دلیل که امیکرون کشنده نیست به لاک داون و برگرداندن محدودیت‌ها بی‌توجه باشیم. 

    افزایش میزان فوتی‌های کرونا

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۳۸هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۵۹ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند. همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۷۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۴۰۴ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۵۶۳ نفر رسید. همچنین یک هزار و ۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۴۴ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۹۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۴۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

    آخرین تصمیمات  درباره فعالیت «حضوری» مدارس تهران

به دنبال روند صعودی ابتلا به کرونا در پیک ششم، طبق جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، در حال حاضر ۴۲ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند که تهران نیز از جمله آنهاست. علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده پیرامون فعالیت حضوری مدارس به واسطه شیوع گسترده کرونای امیکرون به ایسنا گفت: رییس‌جمهور مشخص کرده‌اند که مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و باز هستند و متناسب با شرایط، ستادهای مقابله با کرونا در سطح استان‌ها به ریاست استانداران برنامه‌ریزی کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند. ما نیز طبیعتا تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. او افزود: در زمینه فعالیت حضوری مدارس، متناسب با شرایط اگر ضرورت ایجاد شود حتما از طریق ستادملی مقابله با کرونا برای آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. 

    تعطیلی مدارس به مدت یک هفته 

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران به آغاز واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال نیز اشاره و درباره احتمال اختصاص پایگاه‌های ویژه واکسیناسیون دانش‌آموزی گفت: همه اینها در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی می‌شود و اگر نیاز به اختصاص فضا از سوی آموزش و پرورش باشد قطعا نهایت همکاری را با وزارت بهداشت خواهیم داشت. 

کریمیان درباره ساماندهی سرویس دانش‌آموزان نیز گفت: سرویس مدارس ساماندهی شده و دانش‌آموزان متقاضی در سامانه‌ای ثبت نام می‌شوند. پیمانکارها مشخص‌اند و برنامه‌ریزی در این زمینه صورت گرفته و به صورت روتین در حال انجام است. در همین راستا استاندار و رییس ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونای استان تهران از غیرحضوری شدن یک هفته‌ای مدارس ابتدایی و تعطیلی مهدهای کودک در این استان به مدت یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر مدیریت این بیماری در استان و شهر تهران تحت کنترل است و تصمیم تعطیلی یک هفته‌ای مهد‌های کودک و غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی به منظور اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه در کنترل و مدیریت این بیماری اتخاذ شد. بر این مبنا تمامی مدارس مقطع ابتدایی در استان تهران از روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه به مدت یک هفته به صورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند. همچنین تمامی مهدهای کودک در استان تهران نیز در بازه زمانی یک هفته‌ای و از تاریخ ۱۳ بهمن تعطیل خواهند بود. بنابر اظهارات استاندار تهران، در صورت تشدید و فراگیری بیماری کرونا، محدودیت‌های جدیدی در استان تهران اعمال و در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های کرونا  در استان تهران

 استاندار تهران از افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته در سطح استان تهران خبر داد. محسن منصوری در نشست خبری در خصوص آخرین اقدامات استانداری تهران در روند کنترل شیوع گسترده اُمیکرون به ویژه در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه سویه جدید اُمیکرون در سطح کشور و تهران گسترش قابل توجهی داشته که بخشی از آن ناشی از ساده‌انگاری‌ها است. ساده‌انگاری‌هایی که نسبت به دستورالعمل‌هاو رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است. بر همین اساس روز گذشته در نخستین تصمیم فعلا به مدت یک هفته مدارس ابتدایی استان را به صورت غیرحضوری برگزار خواهیم کرد. او افزود: بی‌تردید اگر پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود ناچار به اعمال محدودیت‌های جدیدتر و جدی‌تری خواهیم بود. منصوری تأکید کرد: ظرف روزهای گذشته مراجعین ۷۸ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته داشته و بستری‌ها نیز در سطح استان تهران ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بی‌تردید آمار خوبی را شاهد نیستیم و نیازمند مراقبت‌های جدی هستیم.

 

ارسال نظر