بازار در انتظار اخبار مثبت

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۲:۴۰:۴۳
کد خبر: ۱۸۶۴۰۶
بازار در انتظار اخبار مثبت

پیمان حدادی

معاملات بازار سرمایه روند ناامید‌کننده‌ای را از ابتدای دی ماه پشت سر گذاشت، به‌طوری که پرونده دادوستدهای بورسی در هفته‌های اخیر تحت‌تاثیر عوامل بیرونی از جمله ابهامات موجود برسر مباحث بین‌المللی، قیمت ارز و ابهامات بودجه‌ای در روندی نزولی بسته شد. گرچه بازار سرمایه از اواخر تابستان بر مدار ریزشی حرکت کرده اما شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که شاخص کل بورس با عدد ناامیدکننده یک‌‌‌‌میلیون و ۲۷۹‌هزار واحد وارد یازدهمین ماه سال شود.  با این حال برخی شواهد می‌تواند امیدواری‌های جدیدی به بازار بدهد. همانطور که می‌دانیم از روند صعودی سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز تا حدودی کاسته شده که  این عامل می‌تواند سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید بورسی محسوب شود. از این رو سرمایه‌گذارانی که با دید بلندمدت وارد بورس شوند، می‌توانند به بازدهی نسبتا مطلوبی در مقایسه با بازارهای دیگر دست یابند. این در حالی است که عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند مسیر معاملات بهمن را نسبت به دی ماه متمایز کند.

از نظر تحلیل تکنیکال قیمت سهام برخی شرکت‌ها در حال حاضر به کف‌های حمایتی نزدیک شدند و برخی سهام از ارزش ذاتی خود کمتر هستند. این موضوع در کنار عوامل دیگر می‌تواند بر جذابیت‌های بازار در بهمن ماه بیفزاید. عواملی همچون تعیین‌تکلیف نهایی مصوبه ١٠‌بندی ستاد اقتصادی دولت در راستای اصلاح برخی از بندهای بودجه، ثبات قیمت دلار و افزایش قیمت‌های جهانی تا حدودی می‌تواند از قرمزپوشی تابلوهای معاملاتی بکاهد و تغییراتی را در وضعیت بازار سرمایه به وجود آورد. تغییراتی که می‌تواند با نوسانات مثبت همراه باشد. در چنین شرایطی شاید بازار با افزایش حجم معاملات نیز روبرو شود. اتفاقی که تحرکات مثبت در عرصه تقاضا و ورود پول حقیقی را رقم می‌زند. 

از سوی دیگر بررسی وضعیت گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد عملکرد مناسب دو گروه پالایشی و فلزات اساسی می‌تواند چشم‌انداز جدیدی برای سرمایه‌گذاران بورسی ترسیم کند. با توجه به عملکرد مثبت این صنایع به‌خصوص گروه پالایشی به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده از نوسانات منفی بازارکاسته شود. گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نیز که در چندروز اخیر به بازار مخابره شد، از عملکرد متفاوت صنایع طی این مدت حکایت می‌کند. به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی برخی شرکت‌ها گزارش‌های مثبت و مناسبی ارایه دادند اما برخی دیگر عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش نگذاشتند. به‌طور کلی صنعت پالایشی به غیر از یک شرکت نسبت به سایر صنایع عملکرد نسبتا مناسبی ارایه کردند. البته در هفته‌های آینده گزارش تولید و فروش دی ماه نیز منتشر می‌شود که معامله‌گران نیم‌نگاهی به آن خواهند داشت. با تاکید بر این موضوعات انتظار می‌رود حداقل بازار در هفته اول بهمن ماه نسبت به دی ماه روند مساعد‌تری را طی کند. با این حال تصمیمات ناگهانی سیاست‌گذار و در تازه‌‌‌ترین آن مالیات‌‌‌ستانی در درآمد مالیاتی پتروشیمی‌‌‌ها می‌تواند در این مسیر وقفه ایجاد کند.

 

 

ارسال نظر