امیدواری اوباما به توافق نهایی با ایران

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۸

گروه ایران

در شرایطی که تفاهم هسته‌یی سوییس «دهمین» روز خود را پشت‌سر می‌گذارد، هنوز بازار ارزیابی‌های تحلیلی و کارشناسی درباره این سند مهم «سیاسی» و «اقتصادی» ادامه دارد. مقامات ایرانی و امریکایی به‌عنوان دو راس اصلی معادله هسته‌یی براساس منافع راهبردی‌شان درباره دستاوردهایشان از تفاهم سوییس اظهارنظر می‌کنند. بعد از صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری و بازتابی که در رسانه‌های غربی درباره این صحبت‌ها به‌وجود آمد، رییس‌جمهور امریکا نیز در حاشیه نشست سران سازمان «کشورهای امریکایی» در پاناما‌سیتی به تشریح چشم‌انداز برنامه‌های هسته‌یی ایران و فرآیند تحریم‌ها پرداخت. باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی این نشست ابراز امیدواری کرد که قدرت‌های جهانی و ایران در فرصت باقی‌مانده بتوانند به توافق جامع اتمی دست یابند ضمن اینکه از نامزدی هیلاری کلینتون برای ریاست‌جمهوری آینده این کشور حمایت کرد و آن را رییس‌جمهوری ممتاز و عالی برای این کشور دانست.


توافق هسته‌ای بهترین راه‌حل است

باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست سران سازمان کشورهایی امریکایی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، درباره تفاهم هسته‌یی گفت: «من همیشه به‌صراحت گفته‌ام که هنوز کاری انجام نداده‌ایم، آنچه به‌دست آمده است چارچوب سیاسی است که راستی‌آزمایی بی‌سابقه‌یی فراهم کرد. این چارچوب راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌یی را می‌بندد و به‌ازای آن تحریم‌ها را به‌صورت مرحله‌یی برمی‌دارد.» رییس‌جمهور امریکا در این کنفرانس خبری در پاناما به خبرنگاران گفت: «توافق، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی است.»در ادامه خبرنگاری سوالی را پرسید: شما در امریکا کار متقاعد کردن نمایندگان کنگره در دو موضوع سیاست خارجی را پیشِ‌رو دارید. یک بخش کار به چارچوب توافقنامه با ایران مربوط می‌شود. سناتور شومر که هم‌پیمان شما است می‌خواهد کنگره درباره برداشتن تحریم‌ها رای بدهد. آیا شما لقمه بزرگ‌تر از دهانتان برنداشته‌اید؟

اوباما در پاسخ به این خبرنگار درحالی که لبخندی به لب داشت، به‌صراحت گفت: «خیر، چیزی که همیشه روشن بوده است این است که ایران در مورد این موضوع سیاست خود را داشته است. آنها تندروی‌های خود را دارند. آنها صداهای مخالف خود را دارند مبنی بر اینکه در مساله‌یی به پیش بروند یا خیر! همان‌طور که ما در کشورمان این مسایل را داریم.»


مقطع حساس مذاکرات تا پایان ماه ژوئن

یکی دیگر از موضوعاتی که در جریان این کنفرانس مطبوعاتی پرسیده شد، نحوه پایان‌بخشیدن به تحریم‌ها بود که اوباما درباره آن گفت: «اکنون اگر ما بتوانیم به یک توافقنامه نهایی دست یابیم که مطابق با توافقنامه سیاسی باشد، چنین توافقی به‌نظر من، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی است، البته من می‌گویم «اگر» چون هنوز توافقنامه نهایی نشده است. این چیزی که می‌گویم فقط نظر من نیست. این نظر افرادی مثل ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا است.»

رییس‌جمهور امریکا ادامه داد: «در داخل امریکا مسایل و فشار سیاسی وجود دارد، همه ما از این مساله اطلاع داریم. نخست‌وزیر اسراییل عمیقا مخالف است. به‌نظر من او به‌صراحت مخالفت خود را بیان کرد. من بارها پرسیده‌ام که گزینه جایگزین چیست که براساس آن احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی کمتر شود؟ من هنوز هیچ پاسخ خوبی به این پرسش دریافت نکرده‌ام! پرسشی که هفته آینده مطرح خواهد شد این خواهد بود که نقش مناسب کنگره در یک توافق نهایی چه خواهد بود؟»

انتقاد از جمهوری‌خواهان کنگره

اوباما در ادامه با انتقاد اظهارات اخیر جان مک‌کین، گفت: «آخرین نکته‌یی که می‌خواهم در این‌باره بگویم این است که من از برخی افراد مثل سناتور مک‌کین شنیده‌ام که می‌گویند جان‌کری وزیر خارجه امریکا در تفسیر چارچوب سیاسی توافق کمتر از رهبر ایران مورد اعتماد است. ما در نامه 47سناتور امریکایی شاهد این حزب‌گرایی بودیم که با رهبر ایران به‌صورت مستقیم تماس برقرار کردند. ما سناتور میچ مک‌کانل را داریم که تلاش می‌کند به دنیا بگوید: به توانایی دولت امریکا برای عمل کردن به وعده‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی اعتماد نکنید.» اکنون یک سناتور امریکایی القا می‌کند که وزیر خارجه امریکا در حال تفسیر نادرست از توافقنامه است اما رهبر ایران تفسیر درست دارد. قرار نیست اداره سیاست خارجی این‌گونه باشد، فرقی هم نمی‌کند که چه‌کسی رییس‌جمهور یا وزیر خارجه است. ما می‌توانیم استدلال کنیم اما استدلال‌ها باید مشروع باشند. من درک می‌کنم چرا افراد ممکن است به ایران بی‌اعتماد باشند، من درک می‌کنم چرا ممکن است افراد مخالف توافق باشند هرچند علت مخالفت ممکن است بد بودن ذاتی توافق نباشد اما آنها به هیچ‌گونه توافقی با ایران اعتماد نمی‌کنند و شاید ترجیح بدهند که رویکرد نظامی در پیش گیرند. وقتی که سناتورها نامه می‌دهند و چنین موضع‌گیری‌هایی می‌کنند اینها مشکلاتی است که باید متوقف شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر