ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۶۵

مشارکت ایران در بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان و توافق برای کاهش صف انتظار عبور کامیون در مرز آذربایجان با روسیه و گرجستان خبر داد. به گزارش تسنیم، اسلامی با اشاره به امضا و مبادله توافقنامه با جمهوری آذربایجان اظهار کرد: حاصل این توافقنامه این خواهد بود که بتوانیم ظرف یک سال اتوبان آستارا-باکو را به اتوبان اردبیل رشت متصل کنیم. مسیر جدید زمان رسیدن به باکو را کاهش می‌دهد و مشابه آن نیز تا روسیه در دست احداث است. این مسیر کمک می‌کند بخش جاده‌ای تقویت شود و ما بتوانیم برای ترانزیت از این ظرفیت استفاده بیشتری کرده و راندمان را افزایش دهیم.  وی با اشاره به مناطق آزادشده در مناقشه اخیر میان آذربایجان و ارمنستان گفت: مذاکراتی انجام شد که برای بازسازی مناطق آزاد شده به شرکت‌های ایرانی پروژه‌های عمرانی داده شود. مذاکرات خوبی انجام شد که بتوانیم شرکت‌های معتبر و دارای صلاحیت ایرانی را معرفی کنیم که در بازسازی این مناطق سهم بر عهده بگیرند.

بلاتکلیفی تمدید ۴ ماهه درج اطلاعات سکونتی مردم

درحالی 3 روز از فرصت دو ماهه ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان می‌گذرد که هنوز خبری از تمدید ۴ ماهه درج اطلاعات در این سامانه نیست. به گزارش تسنیم، درج اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان از 19 فروردین ماه امسال آغاز شد و چهارشنبه 19 خرداد فرصت دو ماهه این برنامه به پایان رسید  هفته گذشته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان با اشاره به نزدیک بودن اتمام زمان درج اطلاعات در سامانه مذکور گفته بود: با توجه به شرایط حاکم و همه‌گیری کرونا و اینکه بسیاری از خانوارها ناچار هستند تا برای ثبت اطلاعات خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند، تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور را به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم. وی بیان کرد: پیشنهاد وزارت راه در خصوص تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان پایان مهرماه است که البته تصمیم نهایی را در این خصوص ستاد ملی کرونا می‌گیرد و نتیجه به اطلاع شهروندان خواهد رسید. بر اساس این گزارش، طی 2 ماهی که مردم باید نسبت به درج اطلاعات سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان اقدام می‌کردند مسوولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی و شخص معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه هیچ آماری از میزان ثبت اطلاعات در سامانه مذکور ارایه نداد. این در حالی بود که برخی اظهارات محمودزاده نشان از استقبال سرد مردم داشت؛  31 فروردین ماه امسال محمودزاده با بیان «کسانی که املاک زیادی هم دارند در خطر مالیات نیستند» به امضای قراردادهای صوری توسط برخی مالکان در بنگاه‌های املاک واکنش نشان داد و افزود: اگر کسی اعم از مالک و مستأجر به صورت غیرواقعی قراردادی را تنظیم کنند متحمل خسارت شخصی خواهد شد یعنی یک نوع خودتنظیمی در قانون لحاظ شده است. وی ادامه داد: هر فردی در ثبت اطلاعات خود در سامانه باید محل سکونتی را برای خودش اعلام کند و طبیعی است کسی که بر اساس قانون به اسم خانوار شناسایی می‌شود نمی‌تواند دو شخصیت و دو محل اقامت داشته باشد لذا اگر کسی محل غیرواقعی را به عنوان محل اقامت خود اعلام کند محل اقامت اصلی او دچار چالش خواهدشد مگر اینکه برخی خانوارها هیچ سرپناهی نداشته باشند.

افزایش ۳۰ درصدی عرضه مسکن اجاره‌ای به بازار

معاون وزیر راه از افزایش ۳۰ درصدی عرضه مسکن استیجاری به بازار خبر داد و گفت: مصوبه مجلس قیمت مسکن را کاهش می‌دهد. به گزارش تسنیم، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رونمایی سامانه شناسایی بر مالیات‌های خانه خالی در بهمن 99، گفت: در اجرای این طرح به دنبال پالایش روزانه هستیم تا نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد، این پالایش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مالکان خانه‌های خالی برای اقدام به عرضه برای فروش یا اجاره واحد مسکونی خود کرده‌اند محمودزاده افزود: در ابتدای سال نیز نسبت به بارگذاری اطلاعات در این سامانه اقدام و این مساله باعث شد که بیش از 13.4 میلیون واحد مسکونی ارزیابی شود که از این میزان مسکن، بیش از یک میلیون واحد خالی از سکنه تشخیص داده شد.وی با بیان اینکه پس از این شناسایی این واحدهای خالی، برای مالکان پیامک ارسال شد، یادآور شد: همواره در اجرای این طرح به دنبال پالایش روزانه هستیم تا نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد، این پالایش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مالکان خانه‌های خالی اقدام به عرضه برای فروش یا اجاره واحد مسکونی خود کرده‌اند. وی اضافه کرد: پیش از این قانون قانون مالیات بر خانه‌های خالی جنبه بازدارندگی قوی نداشت ولی  اصلاحیه مجلس بر قانون قبلی تاثیر مثبت‌تری بر میزان عرضه واحدهای خالی به بازار دارد. محمودزاده تصریح کرد: پس از مصوبه مجلس و بر اساس تعداد فایل ارایه شده در مشاوران املاک، عرضه مسکن استیجاری حدود 30 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است و این آمار، یک آمار بر اساس مستندات و گزارش‌های میدانی است. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قطعا روند عرضه مسکن خالی در کنار اجرای طرح‌ ملی مسکن و تکمیل مسکن مهر به افزایش عرضه مسکن کمک خواهد کرد که مجموع این سیاست‌ها به تعادل در بازار کمک می‌کند.

 

ارسال نظر