حمایت پاپ از تعاونی‌ها

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۰

در گفت‌وگو با بیش از 7000 نفر از اعضای کنفدراسیون تعاونی‌های ایتالیایی، پاپ فرانسیس حمایت خود را از تعاونی‌ها، که شامل یک راه برای ساخت «اقتصاد صادق» بود، اعلام کرد. او در سخنرانی خود در واتیکان که 28فوریه انجام شد، پنج اقدامی که به تعاونی‌ها اجازه می‌دهد ماموریت خود را به چالش «فرهنگ اتلاف» تکمیل کنند، پیشنهاد داده است. پاپ می‌گوید: کلیسا همواره به رسمیت شناخته شده، بنابراین باید از تجربه تعاونی‌ها قدردانی و تشویق به عمل بیاید. به عقیده اسقف رم، برای به‌انجام رساندن این ماموریت، تعاونی‌ها باید به توسعه کسب‌وکار جدید که برای پاسخگویی به نیازهای مردم و ایجاد فرصت، به‌ویژه برای زنان و جوانان لازم است را ادامه دهند.

پاپ فرانسیس می‌افزاید: علاوه بر شرکت‌های جدید، شرکت‌های نابسامان نیز می‌توانند، طرح‌های خرید توسط کارگران را دوباره زنده کنند. او توضیح می‌دهد که بسیاری از مردم دسترسی به خدمات بهداشتی ندارند. پاپ معتقد است که تعاونی‌ها می‌توانند نیازهای خود را با ایجاد یک شبکه موثر از کمک و همبستگی بین مردم و بیمارستان‌ها، تامین کنند.

رییس کلیسای کاتولیک نیز می‌گوید که تعاونی‌ها می‌توانند افراد را قادر به تحقق‌بخشیدن به توانایی‌های بالقوه خود بکنند. او توضیح می‌دهد: یکی از اعضای یک تعاونی فقط یک کارگر ساده محسوب نمی‌شود. اما هنوز هم نیاز به تطبیق کردن نقش یک شخصیت برای توسعه از طریق تعاونی، به‌عنوان یک فرد اجتماعی، حرفه‌یی و مسوولانه برای توسعه نیاز است. و یک شرکت به‌گونه‌یی باید فعالیت کند که شامل همه اعضا آن بوده و به‌گونه‌یی مشترک برای توسعه تعاونی‌ها باشد.

توصیه چهارم پاپ برای تعاونی‌ها، ایجاد هماهنگی بیشتر بین کار و خانواده از طریق طرح‌هایی به‌عنوان مهد و کودکستان و خدمات مراقبت در منزل است. در‌حالی‌که این اهداف نیاز به بودجه اساسی دارد، پاپ تعاونی‌ها را به سرمایه‌گذاری خوب تشویق می‌کند.

پاپ فرانسیس در ادامه می‌افزاید: در ایتالیا از آنجایی که رسیدن به اموال عمومی برای جبران کمبود منابع مالی دشوار است، این راه‌حل را پیشنهاد می‌کنم: برای رسیدن به یک کار خوب، جمع‌آوری عزم ملی به‌عنوان ابزار لازم و مهم، نیاز است. همکاری با بانک‌ها و تعاونی‌ها، سازماندهی منابع برای فعال کردن خانواده‌ها برای زندگی با عزت در یک فضای آرام و پاک و همچنین دستمزد عادلانه به کارکنان از‌جمله نکات ضروری برای بارور کردن تعاونی‌ها است. پولی که برای خدمت به زندگی استفاده می‌شود، می‌تواند در راه درست توسط تعاونی‌های موفق مدیریت شود.

وی به تعاونی‌ها توصیه می‌کند که تعاونی‌ها به مخالف با تعاونی‌های دروغین یا تعاونی‌های غیرفعال بپردازند. اقتصاد تعاونی، اگر به‌دنبال پر کردن جایگاه یک کارکرد اجتماعی قوی باشد و اگر آن را به‌عنوان یک جزء برای آینده ملت و برای هر جامعه محلی در نظر بگیریم، باید اهداف روشن و شفاف آن دنبال شود. همچنین باید اقتصاد صادقانه ترویج داده شود، یک اقتصاد نیکوکار در اقیانوسی از خیانت اقتصاد جهان است. یک اقتصاد واقعی برای افرادی است که منافع مشترک در قلب و روح دارند.

فرانسیس در پایان به‌عنوان نتیجه می‌گوید: گسترش کار در سطح بین‌المللی، خواسته اتحادیه بین‌المللی تعاون است که شجاعت و تخیل مورد نیاز برای ساخت راه راست به‌عنوان توسعه، عدالت و صلح جهانی از لازمه‌های آن محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر