آغاز پذیرش سرخابی‌ها در فرابورس تهران

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۶۹

بحث واگذاری دو باشگاه فرهنگی ورزشی، پرسپولیس و استقلال موسوم به سرخابی‌ها از زمان دولت اصلاحات مطرح بود، اما هربار که بحث آن داغ می‌شد، با مشکلاتی نظیر نداشتن صورت‌های مالی، زیرساخت‌های مالی و عدم شفافیت اسناد و مدارک و قراردادها به تعویق می‌افتاد تا اینکه در قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف شده بود که دولت باید تا پایان شهریور ۹۸ دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را از طریق فرابورس ارایه کند. اما این وظیفه قانونی هم به دلیل نداشتن سرمایه کافی و صورت‌های مالی دو باشگاه انجام نشد.

ابوالقاسم شمسی جام‌خانه، عضو هیات عامل و معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: چند سالی است که بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها مطرح می‌شود. نام این دو شرکت فرهنگی ورزشی قبل از ابلاغ قانون اجرای قانون اصل ۴۴ در فهرست واگذاری‌ها بود. با ابلاغ قانون اصل ۴۴ در مرداد ماه سال ۸۷ و متعاقبا ابلاغ آیین اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها با تصویب دولت در شهریور ماه سال ۱۳۸۸ در فهرست گروه یک بنگاه‌ها، طبقه بندی و در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفت.

دولت طی مصوبه مهرماه ۹۰ نام دو شرکت را از گروه یک به گروه ۲ بنگاه‌های مشمول واگذاری منتقل نمود و مجددا در مرداد ماه ۹۴ دولت طی مصوبه‌ای نام دو شرکت را از فهرست واگذاری‌ها خارج نمود. پس از سه سال در آذر ماه ۹۷ نام دو شرکت در فهرست واگذاری‌ها قرار می‌گیرد و متعاقبا به استناد بند (ه) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف می‌گردد که وزارت اقتصاد (سازمان خصوصی سازی)، وزارت ورزش و سازمان بورس با همکاری یکدیگر تا شهریور ۹۸ نسبت به واگذاری دو شرکت از طریق بازار پایه فرابورس اقدام کنند.

قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ وضع مالی دو شرکت استقلال و پرسپولیس به گونه‌ای بود که قابلیت واگذاری آنها حتی از طریق مزایده هم وجود نداشت. چون اطلاعات مالی دو شرکت شفاف نبود و صورت‌های مالی یا مردود شده یا عدم اظهارنظر حسابرس بود و بعضا مشروط مانده بود و بنابراین حداقل شرایط را برای واگذاری نداشتند. ضمن آنکه سرمایه ثبتی آنها یک و ده میلیون تومان بوده است.

در سال ۹۳ تصمیم گرفته می‌شود که برند یا نام تجاری دو باشگاه به همراه دو مجموعه ورزشی توسط کارشناسان رسمی ارزش‌گذاری شوند و مثلاً اگر ارزش برند پرسپولیس A بود و ارزش ورزشگاه درفشی‌فر B بود، مجموع ارزش باشگاه A+B به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می‌شد. یعنی شرکت واگذار نمی‌شد، فقط برند به علاوه مجموعه ورزشی درفشی فر که آن هم فاقد سند بود. با توجه به خروج نام دو باشگاه از فهرست واگذاری‌ها در سال ۹۴ و سپس مصوبه دولت در سال ۹۷ مبنی بر درج نام شرکت در فهرست واگذاری‌ها و تکلیف مجلس در قانون بودجه ۹۸، پیگیری‌ها و جلساتی برگزار و لیکن به نتیجه نرسید. وی ادامه داد: در نیمه اول سال ۹۸، جلسات متعددی توسط وزارت ورزش و مسوولان این وزارتخانه، نمایندگان سازمان بورس، مجلس و سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد. بعد از برگزاری چند جلسه، صورت جلسه‌ای در شهریور ماه ۹۸ تهیه و به امضای رییس وقت کمیسیون اصل ۴۴، رییس فراکسیون ورزش مجلس، سازمان بورس، وزارت ورزش و نماینده سازمان خصوصی‌سازی رسید. طبق آن صورت‌ جلسه به علت ساختار مالی نامناسب و سرمایه اندک و زیان انباشته قابل توجه و عدم وجود سند مالکیت دو مجموعه ورزشی به نام دو شرکت استقلال و پرسپولیس به دلیل مشکلات حقوقی و ثبتی ونیز مشکلات عدیده مالی و عدم شفافیت، دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را ندارند و انجام این واگذاری منوط به اجرای اصلاحات اساسی در صورت‌های مالی دو باشگاه و اصلاح ساختار مالی بود. حتی عده‌ای می‌گفتند از اساس امکان چنین اقدامی وجود ندارد.

وی درخصوص آخرین وضعیت پذیرش سرخابی‌ها در حال حاضر می‌گوید: پرسپولیس اطلاعات خود را نهایی کرده و به کارگزاری خود داده است. مشاور پذیرش هم کارهایش را انجام داده و در سامانه فرابورس این اطلاعات پرسپولیس را بارگذاری کرده. قرار است دوشنبه هفته آینده جلسه معارفه شرکت پرسپولیس (قبل از طرح در هیأت پذیرش فرابورس) برگزار شود. یعنی باشگاه پرسپولیس خودش را به فرابورس معرفی می‌کند. سوالات نمایندگان فرابورس پاسخ داده می‌شود و پس از آنکه معارفه و تکمیل مدارک انجام شد، پرسپولیس به هیأت پذیرش راه پیدا می‌کند و بعد از آنکه پذیرش انجام شد، نماد پرسپولیس در فرابورس درج شده و با هماهنگی سازمان بورس و فرابورس و سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش زمان عرضه اولیه پرسپولیس مشخص می‌شود. یادآور می‌شوم که اساسنامه استقلال و پرسپولیس مطابق با اساسنامه فرمت نمونه سازمان بورس برای شرکت‌های سهامی عام تهیه و تشریفات قانونی آن انجام و در مرحله ثبت در اداره کل ثبت شرکت‌ها می‌باشد.

شمسی جامخانه درباره بحث قیمت‌گذاری برند یا نشان تجاری سرخابی‌ها می‌گوید: قیمت‌گذاری برند دو شرکت هم در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر کارشناسان به ارزیابی دارایی‌های مشهود و نامشهود دو شرکت سرخابی‌ها مشغول‌اند و علاوه بر کارشناسان فنی که دارایی‌های ثابت شرکت را ارزیابی می‌کنند، یک هیأت سه نفره تعیین شده که ارزش برند باشگاه را ارزیابی می‌کند. لذا در ارزیابی سهام ارزش برند هم لحاظ خواهد شد. این مقام مسوول در نهایت تاکید کرد: پرسپولیس در دوشنبه هفته آینده یعنی ۶ بهمن در فرابورس معارفه می‌شود و سپس در هیات پذیرش مطرح خواهد شد. باشگاه استقلال هم در مرحله ارسال مدارک برای مشاوره پذیرش است که او هم مدارک را به فرابورس می‌دهد و هر وقت ارسال مدارک تمام شد، فرابورس مشخص می‌کند که چه زمانی استقلال معارفه و پس از آن هم به هیأت پذیرش می‌رود.

 

ارسال نظر