اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۰

سپرده‌گذاری صندوق توسعه برای تثبیت بازار سرمایه

نمایندگان مردم در خانه ملت، به صندوق توسعه ملی اجازه دادند تا یک‌درصد از منابع سالانه خود از طریق سپرده‌های خود در بانک‌های عامل را در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کند.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز (دوشنبه 25 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح تبصره 2 ماده الحاقی 26 این لایحه با 131 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس تبصره 2 ماده الحاقی 26 اصلاح شده؛ سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌تواند بخشی از منابع داخلی خود را به شکل سپرده در اختیار این صندوق قرار دهد. صندوق توسعه ملی نیز مجاز است تا یک‌درصد از منابع سالانه خود را از طریق سپرده‌های خود در بانک‌های عامل را در صندوق تثبیت بازارسرمایه سپرده‌گذاری کند.


پرونده سهام عدالت با 48 میلیون نفر بسته می‌شود

مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی، گفت: تلاش می‌کنیم در خرداد سال1394 پرونده سهام عدالت را با حدود 48میلیون نفر ببندیم.

اسماعیل مختاری دولت‌آبادی تاکید کرد: ثبت‌نام کارگران تا اواسط اردیبهشت به اتمام می‌رسد ضمن آنکه طرح توزیع سهام عدالت با تکمیل ثبت‌‌نام کارگران ساختمانی و فصلی به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و تاکنون 46میلیون و136هزارو930نفر سهامدار عدالت شده‌اند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: مواردی از کارگران ساختمانی و همچنین بازنشستگان بانک‌ها برای توزیع سهام عدالت مانده که درحال انجام است.

مختاری دولت‌آبادی ادامه داد: دولت در لایحه‌یی که در دست بررسی دارد و به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، تلاش می‌کند بستر لازم را برای آزادسازی خریدوفروش سهام عدالت در بازار سرمایه فراهم کند که همه شرایط و جزییات کامل در آن تبیین خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی افزود: فقط کسانی را صاحب سهام عدالت می‌شناسیم که نام آنها در پایگاه اطلاعاتی سازمان خصوصی‌سازی ثبت شده لذا هرگونه خریدوفروش احتمالی غیرقانونی است و هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال آنها نداریم.

مختاری دولت‌آبادی تصریح کرد: کسانی که احتمالا برگه‌های سهام عدالت را گم کرده‌اند به هیچ‌وجه نگران نباشند چون اطلاعات آنها در پایگاه اطلاعاتی سازمان خصوصی‌سازی ثبت شده و درصورت آزادسازی خریدوفروش سهام عدالت دراختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: غیر از این موارد هیچ گروهی را برای ثبت‌نام نداریم.


افزایش 36‌درصدی قیمت محصولات مرغداری

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص کل قیمت محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در سال1392 نسبت به سال قبل از آن بیش از 36‌درصد افزایش یافته و به عدد 208.14 رسیده است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در سال1392 شاخص قیمت تمامی اقلام مورد بررسی افزایش یافته است که بیشترین افزایش در اقلام مربوط به کود با 117.57‌درصد و در گروه‌ها مربوط به گروه تخم‌مرغ با 37.82‌درصد است.

در سال مورد نظر شاخص کل تمام استان‌های کشور با افزایش مواجه بوده که در این میان بیشترین افزایش مربوط به استان سمنان است که 68.25درصد افزایش یافته است.


اسراف و عدم کارایی کمر اقتصاد را شکست

یک اقتصاددان با اشاره به دو مشکل عمده اقتصاد کشور یعنی اسراف و عدم کارایی گفت: این دو مساله باعث به‌وجود‌آمدن وضعیت اقتصادی فعلی در کشور شده است.

محمدهاشم پوریزدان‌پرست درباره دلایل عمده مشکلات اقتصادی کشور و وابستگی آن به نفت اظهار کرد: در همه زمینه‌ها اسراف وجود دارد و باید در این زمینه بر میزان مصرف و تولیدمان نظارت جدی داشته باشیم تا بتوانیم به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کنیم.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تحریم‌هایی که اقتصاد کشور با آن مواجه شده مساله مهمی است که حدودا 25‌درصد از درآمد کشور را هدر می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه میزان زیادی از گاز و بنزین در کشور به هدر می‌رود، گفت: اگر بتوانیم از این میزان کم کنیم درآمد کشور افزایش می‌یابد و این مساله خود می‌تواند از میزان وابستگی اقتصادی به نفت بکاهد.

وی با تاکید بر اینکه دومین مشکل عمده در اقتصاد کشور عدم کارایی است، گفت: عوامل زیادی از‌جمله میزان بالای تعطیلات در کشور و استفاده بیش از اندازه از منابع به این میزان عدم کارایی دامن زده است.

این کارشناس اقتصادی یادآورشد: آمارها حاکی از ‌آن است که هفت‌برابر کشورهای اروپایی انرژی مصرف می‌کنیم به‌گونه‌یی که میزان استفاده انرژی در ماشین‌ها به این وضعیت دامن زده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر