نخستین هواپیماربایی در ایران

50 سال پیش، در نخستین روز تیر 1349، نخستین هواپیماربایی تاریخ ایران اتفاق افتاد. در آن حادثه سه ایرانی به نامهای علی ملازاده، حسن ملازاده و مسعود حمیدی در اقدامی مسلحانه یکی از هواپیماهای بویینگ هواپیمایی ملی ایران را ربودند. این پرواز با ٩۴ مسافر از فرودگاه مهرآباد عازم آبادان بود که دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، به سمت عراق تغییر مسیر داد. هیچوقت انگیزه و علت این هواپیماربایی بهدرستی مشخص نشد، اما این سه هواپیماربا پس از مذاکرات چندساعته با مقامات عراقی موفق به گرفتن پناهندگی سیاسی از دولت این کشور شدند. سرانجام این هواپیما پس از توقف یکروزه در فرودگاه بغداد، مجداد به سمت تهران پرواز کرد و همه مسافران و خدمه آن سالم به ایران بازگشتند. این حادثه به عنوان نخستین هواپیماربایی کشور سرآغاز چند حادثه مشابه در همان سالها شد. شهریورماه همان سال نیز، دومین هواپیماربایی از ایران انجام گرفت و یک فروند هواپیمای مسافربری هواپیمایی ملی ایران توسط سه ایرانی به کشور عراق برده شد و سه هواپیماربا از دولت عراق پناهندگی سیاسی گرفتند. گفته میشود این هواپیماربایی به اعضای سازمان مجاهدین خلق ربط داشته که میخواستند از عراق به لبنان بروند. دی ماه 49 نیز سومین هواپیمای مسافربری ایران توسط 6 نفر ربوده و به عراق برده شد، هواپیماربایان در عراق تحت تعقیب قرار گرفته و برای محاکمه به ایران منتقل شدند. اولین حادثه هواپیماربایی جهان در سال 1930 به وقوع پیوست. در این حادثه انقلابیون پرو یک هواپیمای فوکر را به تصرف خود در آوردند تا بدین وسیله از کشور فرار کنند. اولین حادثه هواپیماربایی جهان نیز در سال 1930 به وقوع پیوست. در این حادثه انقلابیون پرو یک هواپیمای فوکر را به تصرف خود در آوردند تا بدین وسیله از کشور فرار کنند.پنج سال بعد در سال 1958، موج دوم هواپیماربایی شروع شد این دوره آغاز شد که همزمان با به قدرت رسیدن کاسترو در کوبا بود. به گونهای که طی مدت 13 سال حدود 25 هواپیماربایی موفق و 7 مورد ناموفق به وقوع پیوست. هدف بیشتر هواپیمارباها فرار از یک کشور کمونیستی به یک کشور غیرکمونیستی بود. اما بهطور کلی 364 مورد هواپیماربایی از سال 1930 تا 1981، در جهان به وقوع پیوسته است که 124 مورد آن در امریکای شمالی، 103 مورد در امریکای جنوبی، 83 مورد در اروپا، 40 مورد در آسیا و 14 مورد در آفریقا اتفاق افتاده است. اولین حادثه انهدام هواپیما هم در تاریخ 7 میسال 1949، هنگامی رخ داد که یک هواپیمای خطوط هوایی فیلیپین، در جریان یک عملیات برنامهریزی شده سقوط نمود. در این حادثه یک بمب ساعتی که توسط یک زن و مرد اجیر شده به قصد کشتن یکی از مسافرین در هواپیما جاسازی شده بود، منفجر شد. دومین حادثه انهدام هواپیما در تاریخ 9 سپتامبر 1949، زمانی که یک هواپیمای 3- DC خطوط هوایی کانادا در فاصله 40 مایلی منطقه کبک در حال پرواز بود، به وقوع پیوست.
