کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۴۹

اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به سفرهای تابستانی

مهر| عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق می‌گوید با توجه به شیوع بیماری کرونا قطعا سهمیه ۶۰ لیتری در ایام عید نوروز به خودروها اختصاص نخواهد یافت و این سهمیه در تابستان به کارت سوخت‌ها اختصاص می‌یابد. بهروز بنیادی عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ در مورد مصوبه این کمیسیون پیرامون سهمیه ۶۰ لیتری بنزین کارت سوخت‌ها گفت: در آخرین جلسه کمیسیون تلفیق که در صحن علنی مجلس برگزار شد در خصوص این موضع تصمیم‌گیری شد.نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس این مصوبه مقرر شد سهمیه ۶۰ لیتر بنزین با نظر و تشخیص دولت در تابستان یا بهار به کارت سوخت خودروها اختصاص یابد.عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا قطعاً این سهمیه ۶۰ لیتری در ایام عید نوروز به خودروها اختصاص نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: سهمیه بنزین ۶۰ لیتری در ایام تابستان برای سفرهای تابستانی به کارت سوخت خودروها اختصاص می‌یابد.

جایگاه‌های عرضه سوخت روزانه ضدعفونی می‌شود

ایرنا| جایگاه‌های عرضه سوخت به‌ویژه در مناطق پرخطر کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، روزانه ضدعفونی می‌شود. این در شرایطی است که نام جایگاه‌های سوخت در کنار بیمارستان‌ها و سوپرمارکت‌ها به عنوان اصلی‌ترین مراکر شیوع کرونا هستند. هفته گذشته بود که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دستورالعملی را صادر کرد که طی آن راهکارهای مقابله با کرونا آورده شده بود.

بر اساس این دستور العمل، جایگاه‌های سوخت موظف شدند تا تمهیدات لازم مانند قراردادن دستکش یک‌بار مصرف و یا سوخت‌گیری توسط اپراتور را فراهم کنند.در ادامه این مسیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که پیرو دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت عمومی مراجعان و کارکنان جایگاه‌های عرضه سوخت بعضی از مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌ویژه در استان‌های پرخطر مرتب و روزانه ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

عملکرد پتروشیمی‌ها در بحران کرونا بررسی خواهد  شد

خانه ملت| نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیسیون انرژی به عملکرد پتروشیمی‌ها در بحران کرونا ورود می‌کند، گفت: از آنجا که صنایع پایین‌دستی مورد حمایت پتروشیمی‌ها نبوده است اکنون در تولید جزئی‌ترین محصولات دچار مشکل شده‌ایم. عدل هاشمی‌پور به نقش پتروشیمی‌ها در تولید البسه بیمارستانی، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده باوجود شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: اگرچه مدیریت کشور تصور و آمادگی مواجه با چنین بحرانی را نداشت اما این اتفاق می‌تواند منجر به شناسایی آسیب‌ها، تقویت نقاط قوت و از بین بردن ضعف‌ها در تمام حوزه‌ها و به‌ویژه تولید محصولات بیمارستانی توسط پتروشیمی‌ها باشد به‌همین دلیل کمیسیون انرژی در نخستین جلسه آتی خود به عملکرد پتروشیمی‌ها در بحران کرونا ورود خواهد کرد. نماینده مردم کهکیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، عدم رونق و گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها -که وظیفه‌شان تبدیل مواد اولیه و فراورده‌های نفتی به محصولات مختلف است- را یکی از علل کمبود محصولاتی همچون البسه بیمارستانی، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده دانست. به گفته وی باوجود آنکه تاکنون نزدیک به 140 میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه ساخت فازهای مختلف شده اما صنایع پایین دستی آنطور که باید رونق نگرفته‌اند به همین دلیل تولید محصولات از این دست ناچیز است. از آنجا که صنایع پایین‌دستی مورد حمایت پتروشیمی‌ها نبوده است اکنون در تولید ماسک، دستکش که جزئی‌ترین محصولات هستند دچار مشکل شده‌ایم بنابراین عدم حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و بخش خصوصی دلیل کمبود این محصولات در روزهای شیوع ویروس کرونا است.

افزایش ١١٢ درصدی هزینه حمل نفت

موسسه پلاتس طی گزارشی نوشت که کرایه حمل برای کشتی‌هایی که از امریکا به مقصد شرق بارگیری کردند ۱۱۲ درصد معادل ۷/۴ میلیون دلار ظرف یک هفته افزایش داشته است. این مقدار ٢ برابر کرایه حمل دو میلیون بشکه از خلیج فارس به شمال شرق آسیا است.کاهش شدید قیمت نفت، پس از آن رخ داد که ۲۳ عضو اوپک پلاس نتوانستند برای بیشتر کردن کاهش تولید به توافق برسند. در همین حال گسیل بشکه‌های نفت ارزان عربستان سعودی به بازار موجب افزایش قیمت کرایه برای تک محموله و همچنین هزینه ذخیره‌سازی شناور شد. در هفته گذشته ده‌ها کشتی حمل در مسیر خلیج فارس رزرو شد که با افزایش ٤٠ واحدی هزینه حمل رو برو بود. کاهش اولیه ۳۰ درصدی قیمت نفت خام ناشی از تصمیم عربستان سعودی، روز دوشنبه همزمان با شروع به کار بازار سنگاپور، باعث شد تا درخواست اجاره کشتی برای ذخیره‌سازی شناور، هم در سواحل سنگاپور و هم در سواحل امریکا بیشتر شود.

 

ارسال نظر