ایستگاه

«انگل» برنده بزرگ اسکار ۲۰۲۰ شد
مراسم پایانی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار در دالبی تئاتر هالیوود برگزار شد و فیلم «انگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی موفق به کسب چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی شد. انگل علاوه بر کسب جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی، در شاخههای بهترین فیلم بینالمللی و فیلمنامه اصلی نیز موفق به کسب جایزه شد تا رکوردی تاریخی برای یک فیلم آسیایی به ثبت برساند. درام جنگی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندس» که بنابر پیش بینیها بیشترین شانس کسب جوایز را داشت تنها در سه بخش فنی بهترین فیلمبرداری، صدابرداری و جلوههای ویژه موفق به کسب جایزه اسکار شد و «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» نیز دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برد پیت) و طراحی تولید را به خانه برد. فیلم «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» که در ۱۱ شاخه نامزد کسب جایزه بود نیز به کسب دو جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (واکسین فینیکس) و موسیقی متن اکتفاد کرد. ناکام بزرگ شب اعطای جوایز اسکار ۲۰۲۰، «مارتین اسکورسیزی» با فیلم «مرد ایرلندی» بود که به هیچ جایزهای دست نیافت. بر این اساس برنده جایزه بهترین فیلم بلند، انگل، برنده بهترین کارگردانی بونگ جون هو (انگل) برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد، واکین فینیکس (جوکر) برنده بهترین فیلم بینالمللی، انگل (کره جنوبی) و برنده بهترین فیلمنامه اصلی، انگل بود.
کاهش شمار تماشاکنندگان اسکار 2020
شمار تماشاکنندگان تلویزیونی مراسم اسکار ۲۰۲۰ کمترین آمار مخاطب برای این مراسم در سالهای اخیر را داشته و از سال پیش هم کمتر شده است. به گزارش ورایتی، مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار در نود و دومین سال برگزاریاش، کمترین بیننده را ثبت کرد. یکشنبه شب در حالی که مراسم اسکار برای دومین سال متوالی بدون مجری برگزار شد و انتظار میرفت آمار کمی از سال پیش بیشتر شود، پایینترین رقم تاریخ ثبت شد. در حالی که آمار بینندگان در سال ۲۰۱۸ با ۲۶.۵ میلیون بیننده در پایینترین حد خود قرار داشت، مراسم امسال باز هم کمتر شد و ۲۳.۶ میلیون مخاطب در امریکا این مراسم را تماشا کردند. این به معنی کاهشی ۲۰ درصدی و کاهش ۶ میلیون نفری تماشاگران مراسم به نسبت سال پیش است. برگزاری مراسم بدون حضور مجری در سال ۲۰۱۹ موجب افزایش بیننده شده بود، اما در سال ۲۰۲۰ این کار کمکی به جذب بینندگان نکرد. سال پیش این رقم ۲۹.۶ میلیون تماشاگر بود. در عین حال میزان ۵.۳ در میان مخاطبان ۱۸ تا ۴۹ ساله در مقایسه با ۷.۷ درصد سال پیش، به معنی پایینترین میزان مخاطب در این رده سنی و کاهش ۳۱ درصدی است. سال ۲۰۱۸، مراسم اهدای جوایز آکادمی بر آمار بینندگان گلدن گلوب و گرمی پیشی گرفته بود، اما امسال گرمی ریتینگ ۵.۴ را در میان مخاطبان ۱۸ تا ۴۹ ساله بهجا گذاشت. مراسم ۲۰۱۴ با ۴۳ میلیون تماشاگر که ۱۲.۹ درصد آنها از طیف بزرگسالان ۱۸ تا ۴۹ سال بودند، از سالهای موفق در جذب تماشاگر بود.
