تاثیر طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان بر اشتغالزایی

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۹۲
تاثیر طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان بر اشتغالزایی

گروه بنگاه‌ها|

ایجاد بسترهای مناسب برای بهبود شاخص‌های زیستی و اقتصادی در استان‌های کمتر برخوردار یکی از ضرورت‌هایی است که اقتصاد ایران تلاش می‌کند تا زمینه تحقق آن را در این مناطق فراهم کند. بر اساس این دورنمای کلی است که شاهد عملیاتی شدن طرح‌هایی چون پروژه‌های گازرسانی در خراسان جنوبی، گسترش حمل و نقل ریلی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و گیلان و نهایتا پروژه‌های حوزه آب (کشاورزی و شرب) به استان سیستان بلوچستان هستیم. طرح انتقال آب به دشت سیستان در پی سفر هیات دولت در ابتدای سال ۹۳ مصوب و با عنایت رهبر معظم انقلاب بخش اول اعتبار آن با رقم ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ابلاغ شد. با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ سال سیستان و بلوچستان این طرح می‌تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید‌دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد. دیروز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی راهی استان سیستان و بلوچستان شد تا از نزدیک در جریان ابعاد و زوایای گوناگون تلاش‌های انجام شده در این زمینه قرار بگیرد. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با سفر به شمال سیستان و بلوچستان از زمین‌های کشاورزی آبگیری شده طرح آبیاری دشت سیستان و ایستگاه‌های پمپاژ مسیر این طرح در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دیدن کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان پروژه‌ای بی‌نظیر در کشور است که به زودی با راه‌اندازی آن پیامدهای مثبت این طرح عاید بهره‌برداران بخش کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان خواهد شد.  عباس کشاورز دیروز در حاشیه بازدید از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این طرح که در نوع خود در کشور بی‌مانند است از تکنولوژی مدرن و سیستم‌های جدید برای آبیاری به مزارع استفاده شده است. با اجرای این طرح باید حداکثر استفاده را از منابع آبی موجود در منطقه با توجه به شرایط خاص آن نظیر بارش‌های کم و وزش باد مداوم برد.سرپرست وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: تمام تلاش مجموعه این وزارتخانه بر این دست تا با اجرای صحیح این طرح عظیم در منطقه و رفع ایرادات احتمالی، زمینه را برای کشت و تولید بیشتر در این نقطه از ایران اسلامی فراهم کرد.وی تاکید کرد: در این طرح نیز همچون طرح‌های دیگر که برای نخستین‌بار اجرایی می‌شوند امکان ایراد وجود دارد که سفر امروز به سیستان به منظور بررسی طرح از نزدیک بود که خوشبختانه به جز زابل که دارای نارسایی اندکی بود در دیگر شهرستان‌ها این منطقه مشکلی مشاهده نشد.

کشاورز اظهار داشت: با توجه استقبال کشاورزان منطقه از طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان درصدد هستیم تا با راه‌اندازی هر چه سریعتر آن به بهترین شکل ممکن زمینه رونق کشاورزی را در منطقه فراهم کنیم.

   اهمیت اجرای طرح انتقال آب

از سوی دیگر مجری طرح آبیاری دشت سیستان نیز در این بازدید با اشاره به اهمیت اجرای طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان گفت: سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آبی مواجه است نکته اساسی در برنامه اجرای طرح آبرسانی دشت سیستان، افزایش بهره‌وری مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری از ۳۰ درصد کنونی به بالای ۹۰ درصد در بخش کشاورزی است.

علیرضا صالحی نژاد افزود: تسریع در زمان آبیاری، آبیاری با برنامه با توجه به نیاز گیاه و عدالت در توزیع آب در کل دشت سیستان از دیگر اهداف اجرای این طرح عظیم است.وی پیشرفت فیزیکی کل طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان را ۹۷ درصد اعلام کرد و افزود: بر اساس برنامه این پروژه، ۴۶ هزار هکتار از گستره ۲۰۰ هزار هکتاری دشت سیستان با تخصیص ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌ها آبیاری می‌شود.

   تلاش برای گسترش اشتغالزایی

یکی از بهره‌برداران طرح نیز در خصوص اهمیت این طرح برای بهبود شاخص‌های کشاورزی منطقه و اشتغالزایی بیشتر گفت: ایران هیچ کوتاهی برای مردم منطقه سیستان انجام نداده است و مقام معظم رهبری برای نجات این منطقه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

ابراهیم سربیشه‌ای اظهارداشت: برای اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان از ظرفیت مردم، نخبگان، معتمدان و ائمه جمعه استفاده نشد به‌طوری که مردم از نواقص این طرح فیلم و عکس تهیه و به دفتر مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری ارسال کرده‌اند.

وی بیان کرد: این طرح در بدترین و سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور با اختصاص بیش از ۸۵۰ میلیون دلار اجرا شد به‌طوری که مردم این منطقه در خصوص چرایی عدم استفاده از نخبگان بومی منطقه، دانشگاهیان، معتمدان و روحانیون سوالاتی را از مجریان این طرح دارند.این بهره‌بردار تصریح کرد: مردم نیز در خصوص چگونگی دریافت حقابه، نحوه تجمیع اراضی، مقدار آب مورد استفاده هر فرد در زمین کشاورزی، تکلیف طرح پس از پایان آن سوالات متعددی دارند و منتظر پاسخ مسوولان هستند.

   الگوی کشاورزی منطقه

در مسیر رشد شاخص‌های اقتصادی منطقه، رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز درباره این طرح بیان کرد: برای رسیدن به کشاورزی اقتصادی در منطقه طرح الگوی کشت سیستان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین و متناسب با اقلیم منطقه ۳۷ گیاه زراعی و باغی به کشاورزان معرفی شده است.غلام حیدر زورقی افزود: اجرای طرح الگوی کشت برای بهره‌برداران اختیاری است اما به کشاورزان توصیه می‌شود با کارشناسان بخش کشاورزی در توسعه گیاهان با صرفه اقتصادی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد همکاری کنند. وی بیان کرد: هم‌اینک پیشرفت کلی این طرح بزرگ ۹۷ درصد است که بر اساس برنامه ۴۶ هزار هکتار از گستره ۲۰۰ هکتاری دشت سیستان با تخصیص ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه‌ها آبیاری می‌شود.رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلی‌متر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد، وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی ضرورت راه‌اندازی این طرح را دو چندان کرده است.

 

ارسال نظر