پایان خصومت نفتی پنج ساله

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۶:۵۴
کد خبر: ۱۶۰۱۰۷
پایان خصومت نفتی پنج ساله

گروه جهان|

کویت و عربستان قراردادی را امضا کرده‌اند که بر اساس آن پس از چهار سال توقف، تولید از دو میدان نفتی منطقه مشترک بی‌طرف از سرگرفته می‌شود. تولید نفت از منطقه بی‌طرف که به قراردادهای دهه 1920 برمی‌گردد، به‌طور مساوی بین عربستان و کویت تقسیم شده است.

به‌گزارش بلومبرگ، وزارت انرژی عربستان سعودی در توییتر اعلام کرده است که توافق آنها اجازه می‌دهد تا دو طرف تولید نفت از میادین مشترک را آغاز کنند. میادین نفتی در منطقه‌ای که «بی‌طرف» خوانده می‌شود می‌توانند روزانه بیش از 500 هزار بشکه تولید کنند، که بیشتر از تولید ماه گذشته کوچک‌ترین اعضای اوپک (سه کشور) است. گفته شده، این میادین نفتی می‌توانند تا 0.5درصد عرضه نفت جهان تولید داشته باشند.

منطقه‌ بی‌طرف چیزی حدود 5700 کیلومتر را در بر می‌گیرد و طبق برآوردهای اداره اطلاعات انرژی امریکا و ژورنال نفت و گاز پنج میلیارد بشکه نفت و یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد. در دهه 1970 میلادی دو کشور توافق کردند تا این منطقه را تقسیم کنند. اما به‌دنبال بالا گرفتن اختلافات دو کشور همسایه حاشیه خلیج فارس، تولید در میادین نفتی خفجی و وفرا به ترتیب در سال‌های 2014 و 2015 میلادی متوقف شد. اختلافات دو کشور زمانی تشدید شد که عربستان سعودی امتیاز ۶۰ ساله میدان نفتی وفرا را برای شرکت امریکایی شورون تا سال ۲۰۳۹ میلادی تمدید کرد. اعلام این خبر باعث خشم کویت شد و این کشور مدعی شد ریاض هرگز درباره این تصمیم با کویت مشورت نکرده است.

اکنون شرکت نفت شورون امریکا که میدان نفتی و فرا را به‌طور مشترک با شرکت نفت خلیج کویت از طرف عربستان سعودی اداره می‌کند، اعلام کرده انتظار می‌رود این میدان در 12ماه به تولید کامل بازگردد. بنا براین گزارش، وزیر خارجه کویت و شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان وزیر نفت عربستان، این قراردادها را در کویت امضا کردده‌اند. فضل البوعینین اقتصاددان عربستانی در این باره گفته است: «مهم‌ترین نکته مرزبندی نهایی این منطقه و تعیین حاکمیت در دو طرف این مرز است که یک دستاورد واقعی است.» بلومبرگ نوشته: «کویت و عربستان سعودی به زمان دقیق تولید نفت اشاره نکرده‌اند و افراد مطلع از روند مذاکرات می‌گویند که پس از آغاز تولید نفت، دو طرف برای حل و فصل کامل اختلافات نیاز دارند تا بر سر جزییات این توافق مذاکرات بیشتری داشته باشند. این منابع مطلع اذعان کرده‌اند که تولید نفت از این میادین کار راحتی نخواهد بود و به زمان و فراهم کردن مقدمات نیاز دارد.» توافق برای آغاز ازسرگیری تولید این منطقه ممکن است قیمت‌های نفت را در شرایطی که نگرانی‌هایی نسبت به کندی رشد تقاضای جهانی وجود دارد تحت فشارهای کاهشی قرار دهد. گرچه شاهزاده عبدالعزیز در ماه دسامبر تاکید کرده است که از سرگیری تولید از این میادین نفتی تاثیری بر تعهد اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت به قرارداد کاهش تولید نفت ندارد. خالد الفاضل وزیر نفت کویت، نیز در مراسمی در میدان نفتی وفرا گفته است: «از سرگیری تولید از میادین نفتی خفجی و وفرا ارتباطی به تعهدات بین‌المللی عربستان و کویت ندارد.»

عربستان سعودی و کویت به تبعیت از قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش که تا ماه مارس اعتبار دارد، تولید نفت خود را پایین آورده‌اند. کامل الهرمی تحلیلگر بازار نفت کویت می‌گوید: «به‌دلیل قرارداد کاهش تولید، دو طرف عجله‌ای برای ازسرگیری تولید از میادین نفتی منطقه بی‌طرف ندارند و این کار احتمالا 6 ماه طول می‌کشد.» به اعتقاد ناظران، احتمالا ابتدا تولید از میدان نفتی خفجی آغاز خواهد شد چون تجهیزات آن شرایط بهتری دارد.

روابط کویت و عربستان سعودی به‌رغم اختلافات نفتی همواره نزدیک بوده است. کویت در سال‌های گذشته تلاش بسیاری داشت تا با میانجیگری میان عربستان سعودی و قطر، بحران روابط میان این دو کشور را برطرف کند، تلاشی که حداقل تا به امروز چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

عربستان 2017 دوحه را به افراط‌گرایی و انجام اقدامات تروریستی متهم کرد که به‌دنبال آن روابط میان ریاض و دوحه قطع شد. به همین دلیل کشورهای امارات، بحرین و مصر به پیروی از عربستان از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ تمامی روابط خود با قطر را قطع و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با این کشور را بستند. کشورهای تحریم‌کننده قطر ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با دوحه تعیین کردند، اما دولت قطر با رد این ادعاها و بیان اینکه تحریم‌کنندگان هیچ دلیل قانع‌کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

 

ارسال نظر