ضرورت همکاری‌ ایران و ترکیه در زمینه هوش مصنوعی

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۹۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پایه اصلی اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است، بر ضرورت همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در زمینه توسعه دانش هوش مصنوعی تأکید کرد. به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، روز گذشته در دیدار با عمر فاتیح سایان، معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، برگزاری نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات را گام مهمی در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و گفت: «اراده دو کشور در توسعه روابط سیاسی بی‌نظیر است. اهداف مشترکی وجود دارد و برای تحقق این اهداف دو کشور هم انگیزه‌های بسیار زیادی دارند.» وی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال آینده جهان را رقم می‌زند، گفت: »برای آنکه سهمی در اقتصاد دیجیتال داشته باشیم باید از همین حالا به‌منظور گسترش همکاری‌های مشترک شروع به ریل‌گذاری کنیم.» وزیر ارتباطات با بیان اینکه پایه اصلی اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است، گفت: « هوش مصنوعی هم با شعار به دست نمی‌آید و باید تلاش کرد در دو حوزه دانش هوش مصنوعی و دیتا تولید ثروت کنیم. در ایران کار روی هوش مصنوعی را از خیلی وقت پیش آغاز کرده‌ایم و تاکنون هم کارهای زیادی انجام‌شده است. در حال حاضر بحث خودروهای هوشمند خودران را به خوبی پیش برده‌ایم و توانسته‌ایم دانش آن را توسعه دهیم. حدود 10 روز پیش هم از پهپاد پستی رونمایی کردیم که آن‌هم مبتنی بر هوش مصنوعی است. بنابراین ما در زمینه هوش مصنوعی همگام با کشورهای پیشرفته جهان در حال تحقیق و توسعه هستیم که این مساله از دید رسانه‌های بین‌المللی جهان‌ هم پنهان نمانده است.» آذری جهرمی افزود: «اگر نتوانیم درزمینه فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنیم، در آینده که نابرابری اقتصادی در جهان دچار شکاف بزرگ‌تری خواهد شد، تنها مصرف‌کننده خواهیم بود. واقعیت هم این است که پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی به‌تنهایی ممکن نخواهد بود. بنابراین راه پیشرفت در این زمینه همکاری‌های مشترک است.» در ادامه عمر فاتیح سایان، نیز با بیان اینکه اقتصاد آینده متکی به فناوری اطلاعات است، گفت: «روسای جمهور ایران و ترکیه چشم‌اندازی که برای توسعه ترسیم کرده‌اند سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده است. وظیفه ما این است در راستای هدفی که آنها ترسیم کرده‌اند، گام‌برداریم و امیدواریم این همکاری را بتوانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب پیش ببریم. ما هم این اعتقاد را داریم که در زمینه فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی باید همکاری‌های مشترک خود را توسعه دهیم و در این زمینه از آمادگی لازم برخورداریم.»

  همکاری‌های مشترک

درحوزه ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی

همچنین اولین کمیسیون مشترک دوجانبه ICT ایران و ترکیه با حضور معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و عمر فاتیح سایان در مرکز همکاری‌های بین‌المللی و مطالعات راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. عمر فاتیح سایا با بیان اینکه وزرای ایران و ترکیه در سوم دسامبر در باکو دیدارهای اولیه در خصوص تشکیل این کمیسیون را انجام داده بودند، گفت: «در این جلسات عالیرتبه که دررابطه با موضوعات ارتباطات در باکو و در حاشیه نمایشگاه باکوتل انجام شد، طرفین براساس اعتماد متقابل وارد همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف شدند.» رییس هیات‌مدیره ترک‌تلکام درباره استفاده از فیبر نوری گفت: «ما در ترکیه اقداماتی در حوزه شبکه موبایل و اینترنت ثابت انجام داده‌ایم که از بین آن می‌توان به تولید داخلی زیرساخت ارتباط الکترونیک، زیرساخت خبررسانی الکترونیک، سیستم برنامه‌ریزی برای اینترنت ثابت اشاره کرد. از دیگر اهداف‌مان این است که بتوانیم دسترسی فیبر برای تمام ساختمان‌ها داشته باشیم، برای تمامی خانه‌ها حداقل ۱۰۰ مگابیت سرعت اختصاص بدهیم. هدف ما این است که بتوانیم به مقدار 100 درصدی در پهنای باند موبایل برسیم و بعد از اینکه ارتباطات را برقرار کنیم، تا سال ۲۰۲۳، 10 میلیون آبونه شبکه فیبر نوری داشته باشیم.»

معاون وزیر حمل‌ونقل ترکیه اظهار کرد: «در تجارت الکترونیک و پست زمینه‌های زیادی برای همکاری با ایران وجود دارد. یکی از خدماتی که در ترکیه به صورت وسیع استفاده می‌شود، دولت الکترونیک است. هدفی که گذاشته شد با اولویت قرار دادن دانشجویان و دانش‌آموزان است تا شهروندان ترکیه بدون اینکه وارد ادارات شوند، خدمات را به شکل الکترونیک از دولت بگیرند. خدماتی مانند پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه ظرف مدت یک روز صادر و به خانه شهروندان پست می‌شود. علاوه بر این تمامی ثبت‌نام‌های مدارس و دانشگاه، کارهای آبونمان‌های برق و گاز از روی سامانه دولت الکترونیک انجام می‌شود. وزارت ارتباطات ترکیه در قسمت امنیت سایبری مسوولیت دارد و امنیت سایبری ملی را در چهارچوب مشخص ادامه می‌دهد.» همچنین ستار هاشمی اظهار کرد: «در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر حوزه نوآوری و فناوری در کشور بودیم. حجم اقتصاد دیجیتال بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان که در این حوزه فعالیت می‌کنند، محقق شده. با توجه به اینکه ایران بعد از چین و امارات بیشترین حجم تجارت را با ترکیه دارد و شرکای تجاری خوبی محسوب می‌شوند، بهتر است در حوزه فناوری نیز فعالیت و همکاری بیشتری را در پیش بگیریم.»

 

ارسال نظر