کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۸۸

کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث باطل می‌شود

تسنیم| مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ابطال کارت سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت: دو مرحله اخطار پیامکی برای مالکان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث ارسال می‌شود و پس از آن، کارت هوشمند سوخت آنها ابطال خواهد شد.شهرام رضایی در خصوص پیامک‌هایی که طی روزهای اخیر برای برخی مردم مبنی بر ابطال کارت سوخت در صورت عدم دریافت بیمه شخص ثالث ارسال شده، گفت: قانونی به اسم قانون بیمه اجباری شخص ثالث وجود دارد که در ماده 48 این قانون، هم نیروی انتظامی و هم دیگر نهادهای مربوطه را موظف می‌کند که کارت هوشمند سوخت برای کسانی که بیمه شخص ثالث ندارند، صادر نشود.

مقررات جدید دریانوردی نفت امارات را ارزان کرد

تسنیم| قیمت نفت محبوب موربان ابوظبی طی هفته گذشته کاهش یافته است چون پالایشگاه‌ها درجات نفتی را ترجیح می‌دهند که سوخت دریایی کم‌سولفور به آنها بدهد. نرخ باربری سوپرنفتکش‌ها هم افزایش یافته در حالی که حاشیه سود پالایشگاهی برای نفت گاز در آسیا پایین‌تر از میانگین آن در سال جاری بوده است.به گزارش اویل پرایس، هفته گذشته، نفت خام موربان با چگالی API برابر با 40.4 درجه و سولفور 0.73 درصد، 0.15 دلار پایین‌تر از قیمت رسمی فروش معامله شد، در حالی که چند روز قبل 0.25 دلار بالاتر از قیمت رسمی به فروش رسیده بود. دلیل اصلی برای قیمت پایین‌تر این نفت، قوانین جدید سوخت کشتیرانی است که از اول ژانویه اجرایی می‌شود و طبق آن پالایشگاه‌ها به درجاتی از نفت روی آورده‌اند که می‌تواند سوخت دریایی سولفور پایین تولید کند. افزایش هزینه سفرهای دریایی نفتکش‌های بزرگ بین خاورمیانه و چین در هفته‌های اخیر عاملی بازدارنده برای خریداران موربان در آسیا بوده است. این خریداران بیشتر به نفت روسیه و منطقه آسیا پاسیفیک روی آورده‌اند. طبق قوانین جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی، از اول ژانویه 2020 تنها از سوخت دارای 0.5 درصد سولفور یا پایین‌تر از آن می‌توان برای کشتی‌ها استفاده کرد.

توافق کویت و عربستان در میدان‌های مشترک نفتی

ایرنا| خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد که ریاض و کویت برای تقسیم منطقه بی‌طرف توافقی که شامل میادین نفتی می‌شود به توافق رسیده‌اند. روز دوشنبه وزیر نفت کویت نسبت به حل اختلاف با عربستان بر سر منطقه بی‌طرف ابراز امیدواری کرده و گفته بود تا پایان سال جاری میلادی اختلافات برطرف می‌شود.منطقه بی‌طرف شامل میدان‌های نفتی الخفجی و وفره می‌شود که برداشت مواد نفت از این میادین در پی یک اختلاف ۵ ساله متوقف شده بود. توقف برداشت نفت توسط دو کشور تولید روزانه ۵۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین را کاهش داد.یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که از سرگیری تولید نفت از میادین مشترک در چندین مرحله انجام می‌پذیرد و سه ماه برای رسیدن به ظرفیت کامل استخراج زمان می‌برد.میدان نفتی ساحلی الخفجی در شرق عربستان با یک توافق مشترک توسط شرکت نفت دولتی دو کشور عملیاتی شده است اما در مورد میدان الوفره اختلاف نظر وجود دارد.در سال ۲۰۱۴ همزمان با بسته شدن میدان ساحلی الخفجی در حوزه استحفاظی عربستان از سوی این کشور روابط بین عربستان و کویت بر سر منطقه بی‌طرف تیره‌ شد.

توافق نفتی نروژ و روسیه در قطب شمال

شانا| شرکت‌های اکینور نروژ و روسنفت روسیه برای توسعه یک میدان نفتی در قطب شمال با سرمایه‌گذاری مشترک، توافق کردند.به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، شرکت‌های روسنفت و اکینور دیروز (دوشنبه، دوم دی‌ماه) اعلام کردند که درباره جزییات چگونگی توسعه یک میدان خشکی در منطقه سیبری روسیه در نزدیکی قطب شمال توافق کرده‌اند.این نخستین همکاری دو شرکت پس از امضای توافق راهبردی مشارکت در سال ۲۰۱۲ میلادی است.شرکت اکینور بدون اعلام ارزش سرمایه‌گذاری، اعلام کرد انتظار می‌رود در مرحله نخست توسعه میدان سورو - کومسومولسکوی، حدود ۲۵۰ میلیون بشکه نفت و ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز برداشت شود.سهم شرکت روسنفت از این میدان ۶۶.۶۷ درصد است و بقیه این میدان متعلق به شرکت ایکینور است.

ثبت  رکورد در تولید نفت و گاز برزیل

شانا| اطلاعات رسمی نشان داد تولید نفت و گاز برزیل در ماه نوامبر امسال به رقمی بی‌سابقه افزایش یافت.به گزارش پایگاه خبری پلاتس از ریو دو ژانیرو، اداره ملی نفت برزیل (ای‌ان‌پی) اعلام کرد تولید نفت و گاز این کشور در ماه نوامبر اسمال به رقمی بی‌سابقه رسید و تولید نفت آن برای نخستین‌بار از ۳ میلیون بشکه در روز فراتر رفت.ای‌ان‌پی اعلام کرد مجموع تولید نفت و گاز طبیعی برزیل در ماه نوامبر امسال به ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه معادل نفت رسید و از رکورد پیشین در ماه اوت امسال فراتر رفت.تولید نفت و گاز برزیل در ماه نوامبر امسال، ۴.۲ درصد نسبت به ماه پیش از آن و ۲۰.۶ درصد نسبت به ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر بود.

 

ارسال نظر